Ve světě, který si nepamatuje svou minulost, rod Sayadiů vysílá na oblohu své tisícitunové vojenské lodě. Rozvracejí mír národů obývajících Zemi a snaží se jim vrátit to, co ztratily. Ve hře HighFleet se stanete velitelem flotily, která má za úkol jednou provždy ukončit vleklou válku s povstalci a nastolit konečný mír v poušti Gerat.
„Písek pouště je lehký jako vzduch, leč tomu, kdo jej dýchá, přináší smrt“ – Elver Zakar
Velké poušti Gerat vládlo před dávnými časy prastaré království. Jeho jednota a síla však byly rozvráceny boji mezi jednotlivými rody. Poslední geratský král následně přísahal věrnost Romské říši.
Nicméně rozlehlé území Geratu jako by bylo odsouzeno k tomu, aby navždy neslo břemeno a utrpení války. Před několika lety svrhl krále Khivský guvernér a vyhlásil povstání proti císařově vládě. A nyní jsme na řadě my – přišli jsme do Geratu, abychom to jednou provždy ukončili.
V roli velitele Sayadské operační jednotky jste byli vysláni, abyste získali zpět kontrolu nad vzpurným královstvím Gerat, a to jakýmikoliv prostředky. Je tedy na vašich bedrech hospodařit s prostředky, vybudovat schopnou flotilu, zajistit a rozluštit zakódované zprávy nepřátel, a když je to vhodné, využít i diplomacii k získání užitečných spojenců.
Možná je ale všechno jinak, než se na první pohled zdá – kdo je ve skutečnosti zachránce a kdo vzbouřenec? Tato opuštěná země stále skrývá tajemná proroctví dávno zapomenuté minulosti.
HighFleet a dieselpunková budoucnost
Jak můžete vidět, příběh se odehrává v alternativní budoucnosti a dal by se určitým způsobem zařadit do subžánru dieselpunku. HighFleet nabízí kombinaci několika herních stylů. V rámci hraní budete bojovat ve vzdušných soubojích ve stylu shoot 'em up a zároveň jsou zde pak prvky managementu, tedy hospodaření se zdroji, výzbrojí a také úpravou nebo přímo samotnou výstavbou lodí. S tím se pojí také prvky strategie, které se skládají zejména z pohybu po mapě, dešifrování zpráv nebo rozdělování různých letek. Nakonec je zde i diplomacie formou zajímavých rozhovorů s možností volby.
Hra vám při spuštění kampaně dá vybrat, zda chcete projít tutoriálem. Rozhodně zvolte ano, protože ve hře je toho tolik, že tutoriál budete rozhodně potřebovat (tedy pokud se nechcete masochisticky týrat) a to i přes to, že vám toho řekne zhruba polovinu. V tutoriálu se naučíte základní principy diplomacie, jak ovládat přistávání s vašimi jednotkami, dešifrovat nepřátelské zprávy, pohybovat se po mapě a také jak doplnit základní suroviny. Takto napsané by se to mohlo zdát dostačující, nicméně ve hře je toho tolik, že vám nejen bude létat hlava kolem, ale s každou novou věcí, kterou získáte nebo se vám zobrazí, budete mít i několik dalších otázek, na které budete muset hledat odpověď buď na diskusním fóru, nebo se na ni snažit přijít sami.
Boj na život a na smrt
Jedním ze základních (a velmi povedených) prvků hry je samozřejmě boj se vzdušnými jednotkami. Tento boj, jak jsem již psal, je ve stylu shoot 'em up. Před bojem vždy určíte pořadí, v jakém mají přilétat další lodě z vaší flotily, pokud bude předešlá loď zničena nebo s ní uletíte do bezpečí.
Jak je již z výše napsaného patrné, vaše flotila se skládá z menších lodí, jakými mohou být fregaty, korvety nebo i vámi vytvořená plavidla, která v průběhu bitvy ovládáte.
Na obrazovce, nebo v na bitevním poli, chcete-li, může být více nepřátelských jednotek, a to i včetně pozemních. Proti tomu však vždy stojí pouze jedna vaše loď, zpravidla ta, která je určena vámi dle pořadí. V případě závažného poškození je to pak následující nepoškozená loď.
Souboje vypadají a působí jedním slovem skvěle. Jedná o velmi povedené grafické i technické zpracování. Nechybí samozřejmě ani různé povedené efekty počasí, jako jsou kapky deště, které velmi efektně dopadají na obrazovku, ale jsou tu i situace, kdy máte hezky slunečno, bojujete v noci, nebo fouká silný vítr a vzduchem poletuje pouštní písek. To má samozřejmě i vliv na ovladatelnost lodí. Neustále bojujete krom nepřátel také s gravitací a povětrnostními podmínkami, což nejenže ztěžuje souboj, ale také to značně osvěžuje hratelnost a více doplňuje určité napětí v boji. To se bude stupňovat i s tím, že musíte dbát na přehřívání enginu, pokud stále děláte složité manévry na plný pohon. Napětí (či frustraci) z prohrávaného souboje také notně umocňuje čas, který je potřeba na opětovné nabití zbraní.
Létám si tam a zpět
Ovládání v soubojích je řízeno klasicky klávesami, tedy WASD pro základní pohyb, QE pro možnost rotace, kterou oceníte zejména při přistávání, a pak myš, díky které míříte a střílíte zbraněmi. Následně pak ještě klávesa F, kterou máte na vystřelení klamných světlic, a B pro uhašení požáru na palubě.
Zbraně nemáte rozděleny na primární a sekundární – na jedné lodi můžete mít jednoduše pouze dvě aktivní zbraně, ať už se jedná o těžké kanóny, rakety nebo kulomety. Je zde i možnost mít automaticky naváděné rakety pomocí laseru a satelitu, ale ty už neovládáte. O jejich užití se stará systém vaší lodi, který je odpálí při určité vzdálenosti od cíle.
Postavím si sám a zřítím se s posádkou
Mezi dalším velmi povedeným prvkem hry je, že si můžete různé lodě navrhnout podle sebe nebo upravit nějaké již existující. Loď si můžete navolit prakticky od základu, máte hlavní velící můstek a pak už jen stavíte a upravujete. Tato pasáž je velmi zábavná, avšak jak je v HighFleet zvykem, rozhodně ne jednoduchá. Hra vám totiž podá opět opravdu jen několik základních informací a pak je to na vás.
Musíte dbát na velikost obsluhy, vaše loď musí mít dostatečný počet obsluhující posádky, následně je potřeba zajistit energii, takže generátory, dále potřebujete palivo, takže nádrže, poté musíte zapojit engine, nebo turbíny, chcete-li . Není to však jen tak, u všeho máte několik různých druhů a musíte pečlivě volit. Některé trysky jsou pevné, jiné se mohou natáčet – jsou tak lepší pro manévrovatelnost, nicméně mají slabší sílu.
Musíte také dbát na hmotnost a spotřebu energie, u zbraní pak musíte dbát také na zásobu střeliva a samozřejmě energii. Dále je tu například pancíř, u nějž můžete zvolit mezi základním zesíleným. Ten zesílený má v bojích s těžkými korvetami opravdu výhody, nicméně je také dvojnásobně těžší. Stavba lodí je taková malá alchymie a spíše fyzika, nicméně konečný efekt a skvělý pocit, když vytvoříte plně funkční lod s dobrou výzbrojí, manévrovatelností a za dobrou cenu, je naprosto skvělý.
Samozřejmě, že je i možnost se spoléhat na podporu letadel. Můžete tak postavit spíše „nosník“ pro letadla a vaše loď tak nemusí mít prakticky žádnou zbraň, což je úspora energie a v rámci propočtů někdy i hmotnosti oproti těžkým kanónům nebo naváděným raketám. Určitým způsobem se tím, ale ochuzujete o zábavu spojenou se sestřelováním nepřátel pomocí kanónů nebo těžkých kulometů.
Komunita, která žije a je kreativní
Mezi komunitou jsou i různá videa, jak si postavit různé typy lodí, které trumfují lodě od vývojářů. Některé jsou vtipné, jiné jsou opravdu děsivé a jednoznačně efektivní. V tomto ohledu hra opravdu nabízí skvělou zábavu, lod si navíc můžete ihned vyzkoušet v testu. To je rozhodně fajn a v tomto testu si také můžete trénovat souboje s již existujícími plavidly.
Při návrhu plavidel však musíte dbát i na to, že s nimi budete přistávat a doplňovat zdroje. To je další prvek hry, který je také poměrně složitý, hlavně pokud máte „speciálně“ navrženou loď, která nemá podvozek nebo stabilizační trysky. Přistání probíhá v rozhraní, kde máte krom grafických efektů také výškoměr a ukazatel, jak rychle klesáte. Musíte dbát na povětrnostní podmínky, ale také se trefit na přistávací plošiny, protože některé mají různé bonusy.
Co je pro uši nepřítele, chci znát i já
Strategické vlastnosti hry nabízejí hned několik prvků. Hlavním prvkem je ovládání vaší flotily prostřednictvím mapy na velmi charakteristickém rozhraní, které je tvořeno mapou, po níž se „pohybujete“ pomocí pravého tlačítka myší – tím zadáte kurz, kam se přesunete. Následně na levé straně máte telefonní sluchátko, jehož rozkliknutím se přesunete do „dešifrovacího rozhraní“, a na pravé straně pak budíky, seznam vašich lodí a možnost jejich označení separátního vyslání na cílovou lokaci, kterou vyberete na mapě.
Že to působí chaoticky a zmateně? Ono to tak nepůsobí jen napsané, chaotické to opravdu je, a zorientovat vám opravdu zabere nějaký ten čas. Tím spíš, že hra vám nedá odpověď úplně na všechno.
Dešifrování probíhá zachycením zvukové stopy v podobě Morseovy abecedy. Nejdříve musíte nastavit správnou frekvenci, poté dekódovač a následně vám vyjde zpráva s určitými informacemi, které se vám napíší na mapu. Následně je jen na vás, jak s onou informací naložíte.
Můžete tak vyslat speciální oddíl vašich leteckých jednotek, protože mohou být na místě daleko rychleji (ano, hra pracuje i s časem) než vaše hlavní flotila, nicméně musíte řešit také palivo. Musíte také pečlivě zjistit, proti komu vaše jednotky případně pošlete.
Tyto pohyby lodí jsou životně důležité, protože některé z nich jsou děsivé flotily lovců, kterých je třeba se obávat, a jiné jsou cenné zásobovací skupiny, které je třeba vyplenit. Určitým způsobem se z vás stává i pirát, což je velmi příjemné. Sestřelené jednotky můžete rovněž vyplenit a sesbírat vše potřebné, Pokud zase vyšlete dopředu vaše jednotky a těm se to nepovede, posádka bude čekat na místě sestřelu na záchranu – alespoň tedy pokud jste ji vybavili záchrannými moduly. To se vše odehrává již na hlavní mapě v rozhraní flotily.
Nepřátelé si radí a reagují na vaši přítomnost
Nepřátelé si také radí, respektive reagují na vaši přítomnost. Různá místa, nebo řekněme nepřátelské základny, které vás uvidí přilétat, zalarmují flotily lovců, takže můžete chtít poslat své nejrychlejší útočné lodě před hlavní skupinu, abyste je zlikvidovali. Je proto opravdu důležité pečlivě sledovat mapu a zaznamenávat různé pokusy o komunikaci mezi nepřáteli.
Hra je v některých pasážích až nebývale obtížnější než v jiných pasážích. Někdy projedete souboji jako nůž máslem, jindy máte i s lodí, jakou je třeba „Sevastopol“ – těžká fregata – silné problémy.
Obtížnost se bohužel nedá přenastavit, taktéž se nedá přenastavit ovládání. Chybí bohužel i manuální ukládání pozic, hra má pouze jeden automatický slot. To u podobného titulu spíše zvyšuje frustraci, zvláště než plně pochopíte všechny možné principy a mechanismy.
Grafika, která rozhodně zaujme, a zvuk, který ohromí
HighFleet je po grafické stránce velmi originální a nabízí několik grafických rozhraní. Na jedné straně zde máme krásně zpracované souboje, které nabízejí mnoho efektů, osvětlení mraků, výbuchů, kapky deště, písek a to vše na líbivém pozadí.
Dalším prvkem je pak přistávání s loděmi, které je ještě více doplněno o efekty a povětrnostní podmínky. Pak je zde tedy základní strategické rozhraní, které je velmi elegantní a vizuálně zapadá se do stylu dieselpunku. A jako poslední grafický prvek je zde samotná tvorba lodí, která je silně sterilní v dobrém slova smyslu, jedná se opravdu o konstrukční pultík, který vám zobrazí vše potřebné.
Grafika se bohužel nedá změnit, standardně hra běží ve FHD (1920 × 1080). To není na škodu, ale mít možnost si zahrát ve 4K by bylo velmi lákavé.
Co vás na hře také ihned zaujme, je její ozvučení a hudební doprovod. Zvukové efekty jsou opravdu povedené, a to nejen výbuchy a střelba zbraní, ale i zvuky rozhraní v pozadí. Dabing při přistávání, který vám udává hodnoty výškoměru z vysílačky, zní rovněž velmi dobře. Ani po zvukové stránce se nedá hře nic vytknout.
Hudební doprovod je velmi originální a kombinuje ruský nádech s orientálním zaměřením, a to zejména podle toho, v jaké části mapy se nacházíte a s kým jednáte.
Hru můžete sledovat na Steamu.
HighFleet je opravdu velmi povedenou hrou, která kombinuje několik herních prvků dohromady a značně oživuje žánr shoot 'em up novými prvky. V rámci propracovanosti a spojení několika herních elementů se jedná o geniální titul, který rozhodně zaujme. Nicméně jsou zde i nedostatky, a to zejména v rámci určitého chaosu, který na hráče ihned padne v prvních pár hodinách, než se se vším lépe seznámí. Pokud však dáte této hře šanci a věnujete pár hodin osvojení si herních principů, ovládání a mechanismů, stane se z ní jednoznačně žrout vašeho volného času.