Nedávno jste si mohli od nás přečíst recenzi povedené strategické hry Strategic Mind: Spectre of Communism, která se zaměřovala na ukázku tažení ruské Rudé armády za druhé světové války. Nyní přišel čas se podívat na další ze stran barikády, a to na stranu nacistické Třetí říše pod vrchním velením Vůdce Adolfa Hitlera. Ve hře Strategic Mind: Blitzkrieg okusíte, jaké to je vést opravdový blitzkrieg.
Vývojářské studio Starni Games si potrpí na povedené a historicky přesné tahové strategie. Strategic Mind: Blitzkrieg spadá do série Strategic Mind, které je mezi milovníky strategií velmi oblíbená.
Všechny díly série pracují na prakticky na stejném mechanismu, „jen“ se mění pohled na boje druhé světové války, a tak obměňují jednotky i techniku.
Velitelem Wehrmachtu snadno a rychle
Mezi několik faktů, které přinesla druhá světová válka, a tedy i její „přínos“, patří strategický pohled na počátky války, a zejména pak postup hitlerovských hord. Sluší se zmínit, že šlo zejména o strategii a působení důstojníků v poli. Armáda Třetí říše byla v tomto aspektu revoluční – když pomineme různé taktické velikány na všech stranách, nebo chcete-li, brilantní stratégy, přišla zde i jedna dosud nevídaná novinka.
Jednalo se o určitou autonomii důstojníků v poli na straně Třetí říše. Dříve byly vydávány rozkazy, které byly striktně popsány a následně splněny (nebo se o to vojáci a důstojníci v poli alespoň snažili). Armáda Třetí říše přišla s novinkou, kdy ani velící důstojníci ze štábu neměli tak přesné informace a nemohli vidět všechny aktuální detaily a podmínky jako důstojníci v poli. Proto zde došlo k praktické přeměně úkolů a jejich plnění.
Dříve byl vydán rozkaz ve smyslu: četa zaujme postavení, aby viděla na most, poté most překročí a následně se vydá do blízkého lesa, odkud zaútočí na kopec a zmocní se vybavení nepřítele. Obměna a autonomie, se kterou přišlo „revoluční“ nacistické Německo, pak byla následovná: jednotka zaujme výhodné postavení a poté se přesune na kopec, kde má za úkol zajmout vybavení nepřítele.
Důstojník v poli se pak na základě aktuálních podmínek rozhodl, jakým způsobem daný úkol splní. Tuto strategii později začalo mnoho světových armád kopírovat.
Povedený dokument nejen o tomto faktu se pravidelně opakuje na Viasat History v pořadu Druhá světová válka.
Historická přesnost
Když se nyní přesuneme zpět do hry Strategic Mind: Blitzkrieg, kde se hráč ujme role velitele Wehrmachtu, můžete se těšit na historicky přesné mise, které vycházejí ze skutečných operací. V průběhu těchto misí nechybí ani zvraty odpovídající reálným dějinám, případně „neočekávané“ události, jako třeba když se Hitler vydal navštívit Polsko atd.
V rámci vašeho tažení, které začíná španělskou občanskou válku (tedy konkrétně vaše tažení začíná roku 1938), se podíváte na všechna významná místa druhé světové války z pohledu Třetí říše. Nebudou chybět významné události, místa, ale ani charakteristické postavy Třetí říše.
Nechybí tak samozřejmě Adolf Hitler, Erwin Rommel, Karl Dönitz, Heinz Guderian, Franz Halder, Erich von Manstein, Wilhelm Canaris a bývalé letecké eso, Hermann Göring. Všechny tyto postavy jsou jasně rozeznatelné, nicméně animace a dabing jsou zde kámen úrazu. Když pomineme animace těchto postav a cutscén, ani dabing opravdu neodpovídá jejich charakterům a nepomáhá tomu ani zmínění některých nacistických hesel Třetí říše. Zde se jedná o stejný nedostatek jako u Strategic Mind: Spectre of Communism.
„Zkázu národů odvrátí pouze proud neutuchající vášně, ale pouze ti, co jsou sami vášniví, dokáží probudit vášeň v ostatních“ – Adolf Hitler
Historická přesnost se netýká pouze postav a míst, kde budete za Třetí říši bojovat. Jak již bývá u série Strategic Mind zvykem, silný důraz na přesnost a vlastnosti je kladen zejména u jednotek.
Ve hře je opravdu široké spektrum dobových jednotek, které vlastnostmi věrně odpovídají historickým předlohám. K dispozici je pěchota, tanky, dělostřelectvo (včetně protileteckých kanónů flak) a samozřejmě i obávané Panzer division včetně pancéřových granátníků. Nechybějí ani letecké nebo námořní jednotky.
Všechny tyto jednotky můžete navíc upgradovat, respektive vylepšit jejich pasivní atributy pomocí level upu. Případně je – tam, kde je to možné – můžete i přezbrojit. Není zde nic co vytýkat, jedná se o historickou předlohu, která byla zpracována do hry. Využití a dostupnost jednotek navíc odpovídá časovému spektru, kdy byla daná jednotka vynalezena, nebo spíše, lépe řečeno, nasazena do bojů.
Každý typ jednotky má navíc svou jedinečnou sadu vylepšení a přezbrojení, jak již bylo zmíněno výše. Z obyčejných vojáků tak můžete udělat například již zmíněnou jednotku pancéřových granátníků, případně na tank můžete nechat namontovat zařízení, které bude ničit nepřátelské miny.
Některá z těchto vybavení je pak nutné aktivovat ručně s tím, že jsou k dispozici pouze po omezenou dobu, nejčastěji pro daný počet tahů nebo použití. Jedná se zpravidla o speciální typy munice, které jsou vhodné proti určitým typům nepřátelských jednotek a způsobují jim tak větší poškození.
„Bojujte a leťte dál do poslední kapky krve a poslední kapky paliva, do posledního úderu srdce.“ – Manfred von Richthofen
Za zmínku stojí i letecké bitvy, respektive celkový mechanismus jejich ovládání. Pokud zadáte letecké jednotce rozkaz útočit na cíl a ta je při tom překvapena pozemním Flak kanónem, tak nejen že se zastaví na dané pozici, ale útok ani není proveden. Bohužel se mi několikrát stalo, že moje jednotky Luftwaffe nebyly ničím vyrušeny ani zasaženy, měly dostatek munice i paliva na provedení útoku a následný návrat, nicméně se nad určitým polem jednoduše zastavily a musel jsem rozkaz zadat znovu. Je zajímavé, že takto reagovaly pouze letecké jednotky, bez toho, aby k tomu měly důvod.
Unikátností jsou u této herní série zvláště také námořní jednotky, u kterých můžete přepínat mezi jednotlivými zbraněmi – kanóny. A naopak, když na ně provádíte útok, můžete vybrat, na kterou zbraň se u těchto lodí můžete zaměřit jako první.
Není překvapením, že vaše jednotky se mohou na dané pozici opevnit pomocí pytlů s pískem. Díky tomu jim samozřejmě stoupnou obranné bonusy.
Lesy, pole, mokřady, projedu všude, i tady
Hratelnost spočívá v rozdělení mapy na jednotlivá pole. Na tato políčka pak vaše jednotky jednotlivě přesouváte podle dojezdu, paliva a jejich dalších atributů.
Nebyla by to však prvotřídní strategická hra, kdyby se zapomnělo na různé typy terénu a povětrnostních podmínek. Strategic Mind: Blitzkrieg na tyto aspekty klade stejný důraz jako zbytek série.
Ve hře máte klasické silnice, po kterých se pohybuje lépe, různá pole a travnaté plochy, nebo lesy, které vaše jednotky zpomalí- To znamená, že jednotka sice skrze les projede, ale například se pohyb zkrátí o jedno políčko oproti normálu. Lesy také propůjčují na oplátku bonus k maskování, a tedy ke skrytí jednotky.
Ve hře se objevují také povětrnostní jevy a střídání cyklů den a noc, slunné počasí, ale také déšť. Všechny tyto podmínky mají vliv na vaše jednotky a odráží se tedy na obraně, útoku, maskování a rychlosti či dojezdu jednotek.
Bez zásob to nepůjde ani vám
Není žádným tajemstvím ani záhadou, že Třetí říši sice nechyběly ambice, ale zásobování vázlo. Na zásobování budete muset myslet i vy. Jinak se vám totiž může také stát, že budete stejně jako Třetí říše postupovat a postupovat, ale nakonec dojedete na to, že nemáte munici ani palivo pro vaše jednotky.
Je tedy nutné dbát na dobrou logistiku ve smyslu zásobovacích uzlů a samozřejmě nezapomínat kontrolovat palivo vašich (nejen) leteckých jednotek. S letadly totiž musíte přistát na letišti, aby doplnila palivo a munici. U pozemních jednotek pak stačí, když budete v dosahu zásobovacího uzlu, který se vám elegantně zobrazí „krabicí“ na hracím políčku. Když vám naopak bude palivo docházet, na políčku se zobrazí červený kanystr.
Grafické zpracování a ozvučení
Grafika je povedená a je vidět silně kladený důraz na jednotky a na jednotlivá políčka na mapě. Nicméně grafika je i určitým nedostatkem. Hra má opravdu skvělou hratelnost, která vás zabaví a nepustí, taktické prvky a využívání terénu zde jsou opravdu znatelně povedené. V hlubším smyslu však grafika ztrácí, a to bohužel nejvíce v cutscénách. Tyto cutscény, i když mají dobrý koncept a zapadají dobře do hry, působí z grafického hlediska spíše komicky.
Zvukové efekty a celkové ozvučení je poměrně dobré, i když je těchto efektů proklatě málo. Na hru tohoto typu je to však dostačující a totéž se dá říci i o soundtracku. Ten hře odpovídá.
Negativní je však dabing postav, herci se do postav vůbec nevcítili a jejich tóny a výšky hlasu vůbec neodpovídají předlohám. Zde se myslí zejména s ohledem na situování scény, věk a řekněme „zápal“ postav.
Strategic Mind: Blitzkrieg je povedená tahová strategie, která stejně jako zbylé díly série Strategic Mind staví na poctivých principech starších strategických titulů, které potrápí mozkové závity. Hra nabízí dobře zpracované taktické prvky, díky kterým je celá tato série jednoznačně o stupeň výše nad konkurencí. Onen skvělý požitek však kazí dabing postav a cutscény.