Haydee – logo

Haydee – robotka s velkými nárazníky

7. 8. 2021
Zdroj náhledu: igdb.com

Dostali jsme možnost zrecenzovat původní hru Haydee z roku 2016, kterou nám též přinesla herní společnost Haydee Interactive. Jedná se o první díl nedávno recenzované Haydee 2.

O čem že je Haydee?

Stejně jako ve druhém díle se Haydee musí vypořádat s průzkumem lokací, kontrolou zásob, omezeným úložným prostorem a prvky survival hororu. Na první pohled se může zdát, že mezi oběma díly nejsou žádné rozdíly, ale opak je pravdou. Haydee 2 se zaměřuje spíše na akční prvky, zatímco první díl se soustředí i na logické hádanky s menším množstvím akce.

Žádné úpravy postavy

Ve druhém pokračování byla možnost si hlavní postavu Haydee nějakým způsobem přizpůsobit – změnit účes, barvy a oblečení – ještě před zahájením samotného průzkumu hry. Tuto možnost zde ještě nemáte, proto se budete muset spokojit s výchozím vzhledem postavy, který se nemusí každému líbit. Pokud ale opravdu chcete změnit její podobu, budete moct použít nějakou modifikaci.

A zase ta cenzura

Pokud se vám líbilo Haydeeino nahé tělo ve druhém díle, myslím, že teď nebudete spokojeni. Po vypnutí cenzury uvidíte na přístupových kartách pouze nahé slečny. Pokud tedy chcete vidět Haydee nahou, nezbývá vám nic jiného než si opět stáhnout modifikaci, která vám to umožní.

Tutoriálová oblast

Začátek je stejný jako v Haydee 2. Jste jednoduše vrženi do hry bez jakýchkoli instrukcí. První lokace slouží jako tutoriál, který vás seznámí s mechanismy hry. Nenechte se však zmást, protože i když se jedná o jednoduchý výukový program, může vás naprosto zaskočit. Pokud zde náhodou zemřete, získáte pěkný achievement s názvem „Welcome to Haydee“. Pokud se vám tedy stane, že zemřete na začátku a vaše drahá polovička by se vám za to vysmála, můžete odpovědět, že to bylo schválně, abyste odemkli jeden z úspěchů.

Zajímavý design a skvělá hudba

Design jednotlivých lokací je velmi zajímavý, jelikož se v Haydee vyskytují pouze dvě barvy. Všechny prostory mají bílou barvu jako základ a další, která je odlišuje. Aby vývojáři ještě více umocnili zážitek ze hry, vytvořili pro každou zónu samostatný hudební doprovod. To dokonale dotváří atmosféru a řekl bych, že i vystihuje rozpoložení dané lokality. Navíc má každá z nich jiný styl hraní, aby vás udržely co nejvíce ve střehu. Mně osobně vadily zejména žluté a černé místnosti, které jsou opravdu výzvou.

Abyste dokončili Haydee, musíte projít celkem šesti různými zónami (bílá, zelená, červená, žlutá, modrá, černá), ze kterých musíte získat důležité předměty – páčidlo, kleště, šroubovák, aktivátor nebo elektrické nářadí. Stejně jako v Haydee 2 zde není žádná mapa, proto počítejte s tím, že budete často bloudit a ztrácet se v různých lokacích.

Působivější nepřátelé

Bohužel se zde nacházejí pouze dva typy nepřátel (Slasher, Walker), kteří jsou o něco smrtelnější než ve druhém díle kvůli stísněnějším prostorám, ve kterých se pohybujete.

Slashers na Haydee velmi rychle zaútočí a snaží se ji co nejvíce poškodit. Očekávejte však, že se jim to většinou podaří, protože vyhnout se jejich útokům je téměř nemožné. Nejlepší taktikou proto bude najít bezpečné místo, odkud je donutíte vyběhnout přímo na vás, abyste měli dostatek času na jejich zneškodnění.

Walkers jsou odolné stroje, které není možné zabít bez nejméně dvou střel do hlavy. V opačném případě, pokud ho zasáhnete do těla, může přežít až osm zásahů, čímž přijdete o drahocennou munici. V porovnání se Slasherem je extrémně pomalý, a díky tomu ho je celkem snadné zasáhnout do hlavy.

Chování nepřátel mi zde přišlo na mnohem lepší úrovni než ve druhém pokračování. Daleko více zde útočí, přepadávají vás z různých úkrytů nebo zpoza rohů. Proto mi ani tolik nevadilo, že jsou zde opět jen dva typy nepřátel, i když jich mohlo být více.

Zbraně a nositelné věci

Vzhledem k velkému počtu nepřátel, kterým Haydee čelí, jsou zbraně v mnoha situacích nezbytné pro přežití. K odražení útočníků lze použít jakoukoli zbraň, ale nedostatek munice může znamenat rychlou smrt. Všechny střelné zbraně jsou dokonale přesné a způsobují přiměřené poškození, ale na oplátku mají značný zpětný ráz. Proto musíte stejně jako John Wick střílet na hlavu a neminout.

Zdroj: Autor modu henaro

Pistole, Magnum, SMG a miny se stanou vašimi nejlepšími přáteli. Magnum byla moje oblíbená zbraň, protože dokáže Slashera usmrtit na jedinou ránu do hlavy nebo ho omráčit, pokud ho zasáhnete do těla. Jedinou nevýhodou je, že do něj můžete sehnat mnohem méně munice, a to jen proto, že byste jinak byli téměř neporazitelní. Mohu vám však prozradit, že Magnum můžete nalézt v zelené zóně.

Kromě pancéřové vesty, kterou naleznete v tutoriálových lokacích hned na začátku, můžete, nebo spíše musíte, najít masku pro noční vidění a dýchací přístroj, díky němuž můžete vstoupit do lokací, kam proudí toxické plyny. Tyto předměty jsou jedinými nositelnými věcmi, které musíte najít, abyste mohli postupovat dál. Je celkem škoda, že vývojáři neudělali obsah o něco pestřejší.

Nový druh frustrace

Obtížnost hry je opravdu vysoká a projít jí bez rozbité klávesnice, vyřvání hlasivek nebo nového vulgárního slovníku je téměř nemožné. První díl Haydee je zaměřen především na logické hádanky, i když bych to tak přímo nenazýval. Zpravidla jde jen o to, na něco vylézt nebo něco přeskočit. A právě tyto dvě mechaniky, které byly odstraněny z druhého dílu, přinášejí do prvního titulu zcela nový druh frustrace.

Pravděpodobnější totiž je, že zemřete při skákání nebo šplhání – alespoň budete mít pěkný výhled na pozadí Haydee – než při boji s robotickými nepřáteli, protože ovládání je poněkud těžkopádné. Stejně jako ve druhém díle je smrt trvalá, proto snadno přijdete o dobré vybavení nebo cenné předměty, které byste mohli potřebovat.

Jedinou šancí, jak díky smrti nezačít úplně od znovu, jsou tzv. „Save Stations“, ale k jejich použití musíte nejprve najít starou dobrou disketu. Ukládací stanice nejsou pohyblivé ani sběrné, proto lze ukládat pouze na předem definovaných místech. Diskety se nacházejí téměř ve všech lokacích hry, ale jsou poměrně vzácné a obvykle je dost těžké je sehnat. To je podle mého názoru jeden z největších herních prvků, který může potenciální hráče odradit. Pokud však patříte mezi pařmeny, již mají rádi opravdové „hardcore“ výzvy, můžete získat achievement za to, že projdete celou hru bez jediného uložení.

Kde je proboha lékárnička?

Opět platí, že vaše životy nemají automatickou regeneraci, takže jediným způsobem, jak se vyléčit, jsou lékárničky. Samozřejmě to nebude tak snadné, protože je nejprve musíte najít nebo si dobře rozmyslet, zda je vhodné je nyní použít. Lékárničky jsou stejně vzácné jako výše zmíněné diskety nebo náboje do zbraní. Najdete jich poměrně dost, ale při správě zásob, které jsou opravdu malé, se budete muset některých vzdát.

Moderská komunita opět zasahuje

První Haydee má mnohem větší komunitu, což jí dodává svěží nádech. Pokud se nudíte nebo nejste příznivci pěkně vyvinutého ženského těla, kterému dominuje robotická hlava, existuje poměrně dost modifikací, jimiž lze podobu pozměnit. 

Po úpravách se můžete převtělit do prsaté zrzavé dhampýrky Rayne (BloodRayne), 2B (NieR: Automata), Max Caulfieldové (Life is Strange), Tracer (Overwatch) nebo IA (Vocaloid) a jiné…

Zdroj: Autor modu NUKE-9000

Zdroj: Autor modu SA_Masquerade

Zdroj: Autor modu henaro

Zdroj: Autor modu Barrel 

Haydee se v mnoha ohledech hraje podobně, respektive stejně, jako její druhé pokračování a jedinými jinými mechanikami jsou zde skákání a šplhání. Přesto se jedná o dobrou akční hru s prvky survival hororu, která vás na nějakou dobu přiková k obrazovce. Díky různým modifikacím si můžete hru zpestřit oblíbenými postavami, novými lokacemi, melodiemi, nebo dokonce novými zbraněmi. Jako malý bonus vidím i českou lokalizaci, která by tu vlastně ani nemusela být. Pokud vás ale Haydee zajímá hlavně kvůli logickým prvkům, musím vás zklamat, protože „logické prvky“ zde znamenají pouze lezení a přeskakování všeho možného.

Klady
  • lepší chování nepřátel
  • pro každou konkrétní lokalitu je odlišný hudební doprovod
  • zajímavý design místností
  • obtížnost je na nové úrovni
  • mnohem lepší atmosféra
  • žádné zdlouhavé načítání
  • úpravy během hraní (pokud máte modifikace)
  • širší komunita hráčů
  • tajemný příběh
  • 160 místností, jimiž musíte postupně projít
Zápory
  • pouze dva nepřátelé
  • pro někoho obtížnost titulu
Platforma PC
  • Datum vydání 26.09.2016
  • 0.0

    Doporučujeme

    Michal Mráz

    Hraní her podlehl už jako malý kluk díky svým retro srdcovkám jako byl Doom, Quake, Wolf a Duke Nukem. Skoro žádný žánr mu není cizí, ale nejraději má RPG, FPS a TPS hry. Jeho seznam dohraných her je delší než účtenka nákupu za doby korony. Jakmile vyjde nějaká nová hra jeho gusta, ihned se po ní sápe.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.