Godzilla Final Wars - cover

Godzilla Minus One dostane přímé pokračování. Slavné monstrum má zazářit ve videohrách a dobýt svět

19. 4. 2025
Zdroj náhledu: Tóhó

Již nějakou dobu je známo, že nový díl filmové série Godzilla od japonské produkční společnosti Tóhó bude opět režírovat Takaši Jamazaki, hlavní tvůrce fenomenálně úspěšné Godzilly Minus One. Až nyní se ovšem potvrdilo to, co fanoušci dlouho čekali: Nový film s atomovou ještěrkou bude přímo navazovat na ten předchozí.

Mohlo by se to zdát samozřejmým, ale není tomu úplně tak. Od počátku nového tisíciletí japonská Godzilla experimentuje s různými žánry i styly a jednotlivé filmy, v nichž má titulní roli, na sebe nijak nenavazují. Jedinou výjimku z tohoto pravidla představuje dvojice snímků Godžira tai Mekagodžira (Godzilla Against MechaGodzilla) a Godžira tai Mosura tai Mekagodžira: Tókjó S.O.S. (Godzilla vs. Mothra vs. Mechagodzilla: Tokio SOS). Přímého pokračování se nedočkala dokonce ani Šin Godžira (Shin Godzilla) z roku 2016, která byla v době uvedení nejvýdělečnějším filmem celé série. Zaujala tehdy zejména netradičně realistickým, politickým pojetím a zaměřením se na aktivity státního byrokratického aparátu.

Godzilla Minus One, uvedená do kin na podzim roku 2023, naopak znamenala silný obrat k humanismu a intenzivním emocím. V melodramatickém vyprávění se soustředí především na vztahy a morální konflikty postav. Vůbec poprvé v historii série se neodehrává v moderním Japonsku, ale je zasazená do období těsně po skončení 2. světové války. Závěrečná scéna přitom naznačuje, jakým směrem by se mohlo ubírat chystané pokračování.

Godzilla dobývá svět

Informace o tom, že nový film bude na Minus One přímo navazovat, se podle agentury Bloomberg objevuje ve střednědobém podnikatelském plánu Tóhó. Společnost zároveň plánuje během následujících tří let investovat asi 120 miliard jenů (necelých 19 miliard korun) k posílení své přítomnosti na zahraničních trzích. Japonské společnosti jsou obvykle známé svým konzervativním přístupem a orientací zejména na domácí fanoušky a konzumenty. Tóhó by ovšem do sedmi let ráda navýšila zahraniční podíl na celkových tržbách ze současných 10 % až na 30 %. K tomu jí má pomoci zejména rostoucí světový zájem o anime, jehož distribuci se také věnuje. Podle Bloombergu má ovšem společnost ambiciózní plány také se samotnou postavou Godzilly. Počítá s ní mimo jiné jako s námětem pro videohry a merchandisingové předměty.

Zda a do jaké míry plánovaná globalizace Godzilly zasáhne Česko, zůstává otázkou. Byť Godzilla Minus One překvapivě pronikla do tuzemské kinodistribuce, čeští diváci s japonským pojetím monstra příliš seznámeni nejsou a znají ho zejména skrze americké filmy. V komunistické éře se ovšem pozornosti československých diváků těšily jiné japonský filmy s obrovitými monstry. Ty produkovala přímá konkurence studia Tóhó. Jednalo se kupříkladu o snímek Gappa od společnosti Nikkacu nebo Gamera kontra Gaos od společnosti Dai-ei.

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.