Arabský poloostrov kdysi býval (a stále je) místem opředeném mnoha tajemstvími a legendami. Nemalý vliv na tom měly také karavany, které ve své době představovaly jediný způsob, jak bezpečně dostat potřebné věci do tamních měst a oáz. Caravan je dobrodružná hra, která kombinuje prvky strategie, obchodu a RPG, jež vás zavede na území bájného Orientu.
Historický základ a trocha legend
Titul vyšel již v roce 2016 a stojí za ním v té době začínající vývojáři ze studia it Matters Games pod vydavatelem Daedalic Entertainment.
Jak jsem již naznačil v úvodu, Caravan se primárně zaměřuje na transport a obchodování se zbožím na území Arabského poloostrova. Doba, ve které se titul odehrává by se dala dle vyskytujících se postav zařadit do období 268–272 n.l. Charakteristickou postavou je zde královna syrské Palmýry Septimia Zenobia, která vám na vašem putování zadá také pár úkolů.
Příběh vypráví o legendárním městě Iram of the Pillars a jeho výjimečném osudu. Jste následník trůnu, který si žil spokojeným životem a nikdy nemusel tvrdě pracovat. Občas jste se se svým strýcem, karavan mistrem vydali po cestách pouští, abyste okusili krásy jiných míst. Jednoho dne, při návratu z vydařeného výletu vás však zastihne silná písečná bouře a vy se ocitnete sami. Naštěstí to není daleko od vašeho domovského města, a tak se vydáte ihned domů, jen proto, abyste zjistili, že je město zničeno. Nastal čas opustit přepych a stát se opravdovým mužem, karavan mistrem.
„Písek pouště je lehký jako vzduch, leč tomu, kdo jej dýchá, přináší smrt“ – Elver Zakar
Příběh je vyprávěn formou úkolů a následně rozdělen do jednotlivých kapitol. Zpočátku bude vaším hlavním úkolem přežít. Nejedná se však o survival v pravém slova smyslu, ale musíte si zajistit nějaký příjem a hlavně zdroj vody. Než se budete moci pustit do dalekých přeprav, musíte začít postupně s lehkým přeprodejem věcí z jednoho města do druhého. Principem je nakoupit co nejlevněji a prodat za co možná nejvíce, k čemuž vám dopomáhají efektivní barevné ukazatelé u jednotlivých komodit a následně také u měst na mapě. Nemusíte se však bát, se vším vás plně seznámí podrobný tutoriál, který si můžete vyvolat i během hry.
Když už máte nějaký základ, oslíka, dromedára nebo dokonce koně, můžete se vydat na plnění úkolů. Z větší části se jedná o transport určité komodity nebo eskortování svěřených osob, případně hledání v poušti… spíšepůjdete po určité trase a v rámci nahodilých eventů možná naleznete i to co hledáte.
Princip hry Caravan je v základu jednoduchý. Hratelnost by se dala rozdělit do třech prvků nebo fází chcete-li. Tou první je pohyb po mapě a plánování trasy, kdy se vám na herní mapě postupně zpřístupňují místa, která můžete navštívit. U každého města pak vidíte, co daná lokace nabízí za komodity, ale také jaké „postavy“ obsahuje. Když se vydáte na cestu, vaše karavana se pohybuje, dokud nenarazíte na něco zajímavého – tedy event nebo dosáhnutí místa určení. V takovém případě se pohled následně přepne do Side Scroller stylu, kdy vidíte vaši postavu a karavanu jít na obrazovce zleva doprava.
Kouzelný svět 1000 a 1 noci
Eventy jsou různé. Může se jednat o jinou karavanu, bandity, ghouly, djinny nebo také uprchlé služebníky, kteří se za poskytnutí vody přidají k vám. Ve městě si pak můžete vybrat, zda doplníte vodu, protože každá vaše cesta ji spotřebovává podle toho, kolik máte v karavaně členů a zvířat. Můžete obchodovat a nebo upgradovat hrdiny (vaše postavy), případně najímat nové specialisty. V putování po mapě je však hned jedna zásadně otravná věc a to je, že všude zastavujete. Musíte křižovat třeba dvě města, abyste se dostali do Palmýry, ale zastavíte v každém z nich i přestože máte dostatek vody na celou trasu. Tím pak nastává opětovné a po určité době otravné opětovné zadání cesty.
Tím se dostáváme k druhé fázi hry, kterou je, jak již několikrát zaznělo obchodování, kteréje velmi jednoduché, srozumitelné a můžete nakupovat za peníze nebo formou výměny. Princip koupit levně a draze prodat je jasný, ovšem musíte počítat také s faktorem, že voda na cestu pro vás a vaše zvířata něco stojí. Proto je potřeba vše pořádně propočítat, abyste si nemysleli, že koupíte levné drahokamy a draze je prodáte na okraji pouště, jen proto, abyste ve finále byli v celkové ztrátě, protože cesta vás bude stát několik litrů cenné vody.
Také musíte počítat s možnými nahodilými událostmi včetně možnosti přepadení bandity. A tím se dostáváme ke třetí fázi hry, což je jednoduchý RPG systém a souboje. Začnu od konce, tedy od zvířat. Ve hře Caravan jsou celkem tři různé typy zvířat – dromedáři, oslíci a koně. Každé zvíře má své klady a zápory, jako rychlost, nosnost a spotřeba vody.
RPG prvky v podání pouhého zvyšování úrovní postav
Vaše hrdiny… tedy v první řadě vaši hlavní postavu a následně hrdiny, které jste do své karavany najali (nebo jinak získali), můžete vylepšovat a dávat jim také různé doplňkové předměty (jen jeden na postavu).
Je zde celkem pět tříd postav, z nichž každá má silné a slabé stránky. Například žoldáci se hodí na boj a scouti zase na ochočení divokých zvířat. Předměty, které můžete postavám dát zvyšují jeden až tři atributy od zdraví, přes obranu, agresi nebo přímo útok. Plněním úkolů, různých výzev a samozřejmě i souboji získávají vaše postavy zkušenosti, abyste je následně mohli u mistrů ve městech vylepšit – za peníze.
Vylepšení úrovně samozřejmě zvýší také životy, sílu a prakticky základní vlastnosti. RPG prvky jsou v tomto ohledu opravdu slabé a základní, svou funkci ale plní.
Přišel čas si něco říci o soubojích, což je patrně ta věc, která některé hráče odradí. Souboj je založen na hodech kostkou a je velmi, opravdu velmi o náhodě. Ano, atributy vašich postav a některé předměty dokáží ledacos ovlivnit, ale hody kostkou, pokud stojíte proti silnému soupeři, což nakonec stát opravdu budete, jsou v rukou náhody. Is docela silným charakterem můžete snadno prohrát a ztratit jej. Tím spíše, že souboj jako takový nemůžete žádným způsobem aktivně ovlivnit, vše je formou číselného rozhraní a principu kámen-nůžky-papír.
Máte základní údaje a hodnoty a k těmto hodnotám v „bitvě“ přiřadíte (střídavě vy vs protivník) kostky. Důležitý je finální rozdíl v celkovém poškození na základě útoku a obrany, případně odhodlání.
Caravan má kouzelný nádech
Grafický styl hry Caravan je velmi jednoduchý a přesto má své osobité kouzlo. Prostředí je na pozadí strohé.Tu a tam se v dálce objeví město, oáza, západ slunce nebo písečná bouře. Hloubku opravdu nečekejte. Animace postav a zvířat jsou jednoduché a snadno plní svůj účel, ale to je vše. Hru pak provází oddechová orientální hudba bez hlubších efektů a dabingu.
Caravan je funkční hra, která nabízí příjemnou hratelnost na jednoduchém základu. Kombinace přeprodeje komodit a následné putování po Arabském poloostrově může na chvíli zabavit, ale hře chybí hloubka. Souboje, které jsou o hodu kostkou, a tedy o silné náhodě, nebudou pro každého.