Videohra Kingdom Come: Deliverance II přitahuje do Česka hráče a turisty z celého světa – a to nejen do známých historických měst, ale i do malých obcí, které by se jinak turistickému zájmu spíše vyhýbaly. Jednou z klíčových postav v rámci koordinace takzvaného „herního turismu“ je Daniel Jehlička, který se podílí na aktivitách pracovní skupiny KCD Live. S Danielem jsme si už dříve povídali o jeho práci v oblasti světového esportu – a nyní si na nás znovu udělal časi, abychom probrali, jak se hra KCD II promítá do českého venkova, jak funguje spolupráce s vývojáři z Warhorse Studios i co všechno se chystá pro návštěvníky herních lokací jako jsou Kutná Hora, Rataje nebo Suchdol. V rozhovoru došlo na vše od konkrétních turistických projektů až po dojmy z herní verze rodné obce.
Jste zapojený do skupiny KCD Live. Můžete nám ji blíže představit? Jak vznikla a jaký je její účel?
KCD Live je pracovní skupina, která koordinuje aktivity pro herní turisty přijíždějící na Kutnohorsko, Posázaví a Trosky kvůli herním titulům Kingdom Come: Deliverance a Kingdom Come: Deliverance II. Skupina vznikla teprve během roku 2024, a to právě jako reakce na vydání druhého dílu. Role této skupiny je být prostředníkem mezi obcemi a podnikateli (kteří organizují aktivity), mezi vývojářem hry (Warhorse Studios) a mezi herními turisty. Právě pro turisty by webový portál KCD Live měl být hlavní branou ke všem oficiálním aktivitám.
Jaké konkrétní aktivity nebo projekty skupina KCD Live pro turisty již připravila?
Každá ze zapojených obcí si řeší své aktivity a projekty samostatně. Je ovšem obrovský rozdíl mezi “turistickou vyspělostí” každé ze zapojených obcí. Zatímco ”náš” Suchdol, kde sám aktivity koordinuji, řeší naprosté základy turistické infrastruktury, pro Kutnou Horu je to jen jedna z dalších reklam, které mohou pomoct místním podnikatelům cílícím své aktivity na návštěvníky města. Na úrovni skupiny KCD Live se řeší výroba merchandisingu. Do současné nabídky patří trička, mikiny, mapy, plakáty a obrazy. Jsem ale přesvědčen, že se portfolio produktů ještě rozšíří.
Jak funguje spolupráce mezi obcemi, zájmovými organizacemi a Warhorse Studios?
KCD Live je mediátorem mezi všemi zmíněnými subjekty. Požadavky mohou jít jakýmkoliv směrem, v současnosti jsou to ale nejčastěji požadavky obcí, ať už na vývojáře, nebo na organizace cestovního ruchu. V tu chvíli pak obec nejedná samostatně, ale skrze KCD Live. Komunikace se tím výrazně zjednodušuje, jelikož je každá z koncových organizací napojena jen a právě na KCD Live. Znamená to ovšem, že v rámci této skupiny je potřeba velmi dobře interně komunikovat, což se naštěstí děje a považuji to za silnou stránku projektu.
Dovedete v tuto chvíli odhadnout, kolik turistů by mohlo dorazit díky vydání KCD2? A odkud přicházejí nejčastěji?
Začnu strukturou turistů – ta logicky kopíruje strukturu hráčů. Většina z nich pochází ze střední Evropy. Kromě Čechů jsou to dále Němci a Poláci. Mimo Evropu se hra těší velkému zájmu ve Spojených státech. Já sám jsem zaregistroval několik komentářů na platformě X (bývalý Twitter), kde autor zmiňuje, že plánuje dovolenou v Česku, a to právě kvůli hře. Co to konkrétně znamená pro jednotlivé oblasti, to nedokážu odhadovat. Je možné, že pro Kutnou Horu a Trosky to bude nárůst o tisíce až desetitisíce turistů. Odhaduji, že menší obce jako Malešov, Suchdol či Rataje by měly očekávat několik stovek návštěvníků během celé sezony. Stačí ovšem, aby se na daném místě zorganizovalo setkání fanoušků hry (vloni v Ratajích, v březnu v Malešově) a takový počet se na daném místě objeví jen během jediného dne.
Co vás osobně přivedlo k této iniciativě a co vás na ní nejvíc baví?
Mě osobně k celému projektu přivedl můj vztah k rodnému Suchdolu. Od loňského podzimu jsem tušil, že by se ve hře mohla obec okrajově objevit, ve výsledku je to ale takřka nejdůležitější lokace v celé hře. Je logické, že vedení obce nemá pracovní kapacitu ani expertízu (v oblasti marketingu her a turistiky) a chtěl jsem tak dobrovolně pomoci s nastavením aktivit. To je mi dlouhodobě blízké, jelikož takto v Suchdole pomáhám už několik let v rámci místní Tělovýchovné jednoty. I když tam již nežiji, jsou mi všichni v obci pořád velmi blízcí a myslím, že je důležité navzájem zlepšovat jméno obce i z kulturního hlediska. KCD II je pak unikátní příležitost, kterou městys má, a já jsem u toho chtěl být a nabídnout své zkušenosti a dovednosti z pracovního světa.
Jaké jsou dlouhodobé plány skupiny KCD Live? Připravujete například tematické akce, festivaly nebo jiné aktivity?
Určitě ano, týmy z Malešova a Kutné Hory už udělaly mnoho skvělé práce a první komunitní setkání se již uskutečnilo na začátku března. Pořád si ale myslím, že reálný zájem se ukáže až během turistické sezony a je proto možné, že jsme věc možná i podcenili a do příštích měsíců a let budeme muset udělat ještě více. Na druhou stranu je potřebné myslet i na místní obyvatele – nelze dělat jen marketing navenek. Bez PR a komunikace dovnitř, tedy k obyvatelům obcí, nebudeme mít šanci nastavit zdravou spolupráci, ze které mohou ve výsledku profitovat všichni.
Co byste si přál, aby Kingdom Come: Deliverance 2 vašemu regionu přineslo?
Kutnohorsku může hra především přinést mnoho slávy v krátkodobém hledisku – to, jak se s tím každá z obcí popere, uvidíme v následujících měsících. Pokud by se ale povedlo přetavit tento projekt v dlouhodobou spolupráci, a to především mezi obcemi, tak věřím, že může z turistického cíle “Kutná Hora” udělat turistickou oblast “Kutnohorsko”. V současné době samotné město bojuje s jednodenními turisty, kteří se většinou vrací do Prahy nebo do svých domovů. Propojením s ostatními obcemi ale může vzniknout takový program, který zaujme turisty k vícedennímu pobytu, z čehož ve výsledku bude těžit jak město Kutná Hora, tak celý okres.
Dohrál jste KCD i KCD II. Co vás na těchto hrách nejvíce zaujalo a co byste jim naopak vytknul?
Nejvíce mě baví neuvěřitelná realističnost světa, možnosti volby a úroveň detailů, do kterých se vývojáři pustili. A to i přesto, že pracovali s mnoha historickými prameny a stále je to “jen” fantasy svět. Nikdo z nás neví, jak přesně středověk v Čechách vypadal. Té verzi od Warhorse ovšem věřím a jsem tím světem pohlcen.
Jak se vám líbila úvodní cutscéna odehrávající se přímo v Suchdole? Také jste tam viděl současnou bránu při vjezdu na nádvoří úřadu městyse Suchdol, nebo si jen domýšlím, co chci vidět?
Myslím, že každý, kdo žije ve vybraných lokacích, nebo je alespoň zná, tak ocení, jak moc jsou přesné a lehce si tak může domyslet, jak to před 600 lety vypadalo. Už z prvních trailerů půl roku zpátky jsem se snažil rozpoznat, co je a co není Suchdol. Možnost nejen vidět, ale i zažít jednotlivá místa i v akčních sekvencích hry je něco skvělého a pro všechny zapojené lokace je to generační příležitost takový zápis do české kultury využít.
Zdroj: Archiv městyse Suchdol