Dva současní oscaroví velikáni, sympaťáci a krasavci v jednom, spolu s režisérem, který má na svědomí prvního Johna Wicka, druhého Deadpoola nebo Bullet Train. To snad ani nemůže dopadnout špatně, ne? Pojďme se očima dvou recenzentů podívat na epickou filmovou pecku jménem Kaskadér.
Tým snů za kamerou i před ní
Pamatuju si, jak mě před dvěma lety David Leitch ohromil s Bullet Trainem, od kterého jsem nic neočekával a vyklubal se z něj jeden z filmů roku. Zopakovat tento efekt překvapení podruhé bylo prakticky nemožné, protože film Kaskadér už si s sebou nesl určitá očekávání. Na úvod mohu říct, že rozhodně nezklamal. Naopak, je přesně tím, co slibovaly ukázky.
Od začátku se jedná o nahláškovanou, ujetou, a hlavně uvědomělou komedii. Vzhledem k zápletce, která se točí okolo filmového kaskadéra, asi nepřekvapí, že se zde hojně vyskytují odkazy na jiné bijáky a snímek celkově výborně využívá prostředí natáčení. Ryan Gosling je v hlavní roli onoho kaskadéra Colta Seaverse výborný a je na něm vidět, jak si to užívá. S Emily Blunt tvoří na plátně sympatický pár, ale měl jsem pocit, že se jejich romantická linka po čase okouká. Zvlášť ke konci mě bavila výrazně méně než na začátku. Možná kdyby nemělo téma romantiky na plátně tolik prostoru, fungovalo by lépe.
To, že se humor může jaksi vyčerpat, bohužel pociťuje i samotný film, který se ve své ujetosti občas dostane do poloh, které mi už přišly zbytečně přestřelené a nevtipné. To je holt riziko u podobně laděných snímků a jedná se o čistě subjektivní výtku. Většinu času však režisér Leitch potvrzuje, že bavit prostě umí. Například scéna na konci, která velmi očividně odkazuje k jistému velkofilmu, je prostě geniální. A není jediná. Z řemeslného hlediska není moc co vytknout. Kaskadér bravurně zvládá velkolepou i komorní akci a nechybí mu vizuálně nápadité scény za využití praktických efektů, což krásně ilustrují závěrečné titulky. Ty podtrhují, že Kaskadér je v jádru jednou velkou poctou všem skutečným kaskadérům, což filmu přidává určitou vrstvu navíc.
Zdroj: Universal Pictures
Pocta kaskadérům v každém záběru
David Leitch se v posledních letech ukazuje jako jistota v žánru akčních komedií, které mixuje tak, že si je užije opravdu naprosto každý. Kaskadér navazuje na to, co Leitchovi dobře fungovalo. Je to právě mix režijní neředěné kreativity a dokonalý balanc mezi nízkým žánrem a zatraceně uvědomělým a promyšleným scénářem. K tomu staví na romantické chemii mezi stále oblíbenějším Ryanem Goslingem a překrásnou Emily Blunt. Výsledkem je jasná komediální pecka.
Kaskadéřina je opomíjená práce a tihle neviditelní hrdinové filmového média schytávají tvrdé rány bez toho, aniž by za to očekávali uznání. Zároveň však mají kvůli práci spoustu schopností, a když se ztratí hlavní herec z natáčení velkofilmu, dokážou za pomocí pěstí a rekvizit štáb z problému vysekat. Zvlášť když je režisérkou dívka, na kterou má kaskadér obrovský zálusk.
Premisa je výtečná, humor funguje na plné obrátky, akce je tu přehršel. Leitch posílá milostný dopis všem těmto dříčům, schovávajícím se ve stínech. Společně s nimi předvádí na plátně famózní vizuální podívanou, minimálně co se u komedií tohoto typu týče. Óda na filmy, která sama není nic jiného než poctivá filmařina.Je pravda, že se nepodařila uchovat neustálá gradace a ve filmu se najde pár slabších míst. Avšak tyto jemné nedokonalosti opravuje právě ona chemie a tón snímku. Díky romanci dokážete více soucítit s postavami. Je to šílené, přesto mám pocit, že to šlo od srdíčka, hlavně co se dialogových výměn týče. Je to „feel good“, je to zábavné a Ryana s Emily si užíváte každou vteřinu. Co od komedie chtít víc?
Kaskadér je svižná a poctivá akční komedie, která obsahuje zábavný mix filmových odkazů, nadsázky a romantiky. David Leitch opět dokazuje, že v tomto žánru našel svůj podpis, a Ryan Gosling s Emily Blunt jsou tou šťavnatou třešničkou na dortu. I přes pár slabších míst jde o výbornou filmovou jízdu, která oslavuje nejen filmařinu samotnou, ale hlavně ty, kdo za ni nasazují vlastní krk – kaskadéry.
Recenzi pro Gaming Professors napsali Steven47 a Wade Wright.