Značku Assetto Corsa asi není třeba nějak dlouze představovat. Jedná se o jednu z nejvíce realistických závodních sérií, jaká kdy na naše počítače a herní konzole přišla. Po dvou velice úspěšných dílech Assetto Corsa a Assetto Corsa Competizione nám tvůrci ze studia KUNOS Simulazioni a 505 Games po více jak pěti letech přinesli další pokračování s názvem Assetto Corsa EVO. Ta se bude snažit posunout realismus na novou úroveň, což však nebude vzhledem k úspěchu předchozích dílů vůbec jednoduché. My se dnes podíváme na nějaké ty první dojmy, které nám přinesla první early access verze a zkusíme si zodpovědět otázku, jak moc velký má potenciál a co vlastně může hráčům a svým dlouholetým fanouškům novinka nabídnout.
Jen pět okruhů a na dvacítku závodních aut
Když jsme v úvodu mluvili o tom předběžném přístupu, tak jsme tím měli na mysli early access v pravém slova smyslu. Aniž bych chtěl fanoušky nějak děsit, tak při koupi musíte počítat s faktem, že v současnosti se toho ve hře moc dělat nedá a zvláště první verze, kterou jsme v době psaní těchto dojmů zkoušeli, obsahuje jen minimum obsahu. Jde konkrétně o pět závodních okruhů, a to konkrétně o Brands Hatch, Mount Panorama, Suzuku, Imolu a WeatherTech Raceway Laguna Seca. V případě aut jde o zhruba dvacítku modelů. Naštěstí jde o auta z různých výkonnostních tříd, tudíž si alespoň vyzkoušíte, jak se zde jízdní model chová v případě nějakého pomalejšího ořezávatka, tak i v případě těch nejrychlejších závodních sporťáků.
Osobně jsem se nicméně nespokojil s úplně tou nejranější verzí a počkal, s čím tvůrci přijdou po týdnech dalšího vývoje. Také z tohoto důvodu u nás vycházejí dojmy s malým zpožděním. Po nějakém období se obsah Assetto Corsa EVO rozšířil o okruh Fuji Speedway, který se navíc v této sérii objevuje vůbec poprvé. Dále jsme se dočkali ještě dalšího rozšíření vozového parku a taky opravy velkého množství bugů, které raná verze obsahovala.
Simulátor na svém místě
Assetto Corsa patří mezi nejvíce realistické simulátory na trhu a ani v případě Assetto Corsa EVO tomu není jinak. Musím hře i v této verzi předběžného přístupu vyseknout poklonu za opravdu zvládnutou simulaci. Při jízdě lze už v prvních metrech vidět rozdíl mezi jednotlivými vozy. Každé auto se na trati chová úplně jinak a tomu je důležité přizpůsobit i váš styl jízdy. Například mně se hlavně ze začátku lépe závodilo s pomalejšími vozy, které nemají tolik agresivní jízdní vlastnosti. U výkonnějších sporťáků je to však úplně jiná liga a vězte, že to, co jste se zde naučili s jedním autem, nebude ve většině případů platit na druhé. U každého si budete muset jinak plánovat zpomalování i zatáčení, přičemž důležitou roli bude hrát také opotřebení a teplota penumatik nebo brzd. Zahřívání těchto komponent je také u každého auta trochu jiné, což výsledný realismus ještě více umocňuje.
Celkově tak musím hratelnost a ovládání bezesporu pochválit a pokud máte ke hraní k dispozici kvalitní volant a pedály, nabídne vám Assetto Corsa EVO pravý a nezapomenutelný závodní zážitek. Titul je nicméně také možné hrát i na klasickém ovladači. Zážitek z něj sice není tak velký, jako při hraní s volantem, avšak díky velkému množství asistentů si můžete jízdní model a ovládání zcela přizpůsobit. Určitě to ale není tak, že vám asistenti zprostředkují nějaký arkádový zážitek. Jejich primárním úkolem je zjednodušení obtížnosti pro ty, kteří se rozhodnou titul hrát právě na ovladači. Stále se však musíte připravit na velkou výzvu. Pro úplně masochisty se tu teoreticky nabízí i podpora klávesnice, avšak z praktického hlediska to není něco, co bychom úplně doporučovali. Nejen, že byste se tím ještě více vzdálili autentickému zážitku, ale hrát Assetto Corsa EVO na klávesnici nějak rozumně je téměř nemožné.
Skvělý vizuál a pár chybiček
nejen po stránce výkonnosti. Pohrát si můžete také například se vzhledem palubní desky či barevností brzdových třmenů a spoustou dalších vychytávek, které vám umožní si auto přizpůsobit dle vaší libosti a preferencí. Právě interiéry vozů jsou asi tím nejsilnějším a nejpovedenější vizuálním prvkem, který ve hře najdete. Neurazí vás však ani vzhled tratí, byť je pravdou, že při jízdě asi nebudete mít tolik času se koukat po okolí. Rozhodně je ale vhodné na tento fakt poukázat a tvůrce za parádní zpracování tratí a vozidel jednoznačně pochválit. Totéž můžu říci o střídání denní doby či efektů počasí, které mají nemalý vliv také na jízdní vlastnosti vozů.
Bohužel, i když nerad, musím také upozornit na nějaké problémy, které Assetto Corsa EVO provází. Za ten asi největší považuji příliš agresivní umělou inteligenci. Její chování působí přinejmenším hodně zvláštně a chvíli potrvá, než si na agresivitu protivníků dokážete zvyknout, nebo ji alespoň nějakým způsobem překousnout. Soupeři vám budou hodně často vjíždět do vaší závodní stopy, ale největší problém lpí v absolutním ignoranství při startu a v prvních zatáčkách, či při soubojích na trati. Umělá inteligence bude velice často ignorovat vás i vaši pozici na tratí, tudíž se připravte na docela časté srážky a karamboly, které vám dokážou pokazit dobře rozjetý závod. Rozhodně nemám nic proti tomu, aby vám soupeři nedali nic zadarmo a vy si museli svoji pozici na trati tvrdě vybojovat. Ovšem zde to tvůrci trošku přepískli a určitě by neškodilo udělat závodění v Assetto Corsa EVO více férovější. Je velmi pravděpodobné, že tento neduh bude v nějakých brzkých aktualizacích opraven, protože současný stav úplně neodpovídá realismu a dokáže být také značně frustrující.
Abych to shrnul, závodní simulátor Assetto Corsa EVO nás dokázal nalákat a také přesvědčit o tom, že studia KUNOS Simulazioni a 505 Games vývoj závodních simulátorů stále baví a snaží se ve své profesi dále zlepšovat. Titul má bezesporu velký potenciál a plány tvůrců jsou rozhodně bohaté, což dokazuje roadmapa, která bude v rámci letošního roku rozdělena do celkem šesti vln, jenž budou postupně přidávat další a další obsah. Ačkoliv se jedná o skvělý simulátor, já osobně bych s nákupem ještě chvíli počkal, alespoň do doby, než vývojáři opraví zásadní problém s umělou inteligencí a přidají do hry další obsah. Pokud se však nakonec přecejen rozhodnete investovat i do této rané verze, chybu rozhodně neuděláte. Za nás je však Assetto Corsa EVO spíše hudbou budoucnosti a pokud vývojáři dodrží své plány a na podzim letošního roku se dočkáme plné verze s veškerým slibovaným obsahem, půjde bezesporu o jednu z nejlepších závodních her, které se kdy na trhu objevily.
Zdroj: KUNOS Simulazioni