DeathOmen je krátká psychologicko-hororová hra, která se snaží proniknout hluboko do vaší mysli a podrobit vás testu zdravého rozumu. Titul slibuje noční putování v domě plném hrůz, boj se spánkovou paralýzou a celkově atmosférickou zkušenost z pohledu první osoby plnou lekaček a podivných událostí. Otázkou je, zda se mu to daří a stojí vůbec za to se do tohoto temného zážitku ponořit? Na to se dnes spolu podíváme v této recenzi.
Volba nezávislého hororu je vždy tak trochu sázka do loterie. Mnoho her má slibné nápady a koncepty, ale často sklouznou k neoriginálnosti nebo jsou po hororové stránce mdlé. O to větší bylo mé překvapení, když jsem se pustila do DeathOmen. Během prvních deseti minut jsem dostala dokonale načasovanou lekačku, až jsem si málem rozlila kávu do klávesnice.
Za tímto titulem překvapivě stojí pouze jediný člověk, vývojář Jeff Winner, od něho už jste možná v minulosti hráli Horror Story: Hallowseed. Pokud ne, můžete mrknout na naši recenzi. Vydavatelem je CreativeForge Games stojící za tituly, jako je Night at Grandma´s, Blacksmith Simulator, My Hotel či Hard West.
Autorovo promítnutí do hlavní postavy
DeathOmen se prezentuje způsobem, který se vás pomocí dané situace snaží ponořit do vašeho vlastního vnitřního světa. Myšlenkou tohoto titulu je, že se hráč ztotožní s hlavním představitelem a společně s ním prožívá hrůzy, které odrážejí jeho vlastní strachy. Nápad je to velmi slibný a působí děsivým dojmem.
Na konci hry se dozvídáte, že se autor snažil do hlavní postavy promítnou i tak trochu sám sebe. Do jaké míry se jeho osobní strachy přenášejí do designu hry, je těžké určit. Mohu jen říci, že samotný titul nenabízí hlubší propojení s postavou pomocí dialogů, rozhodování nebo nějakých interakcí, které by vaše pocity ztotožnění nějak více posílili. Za mě působí hlavní protagonista příběhu jako taková prázdná nádoba, která je definovaná pouze tím, co zrovna prožívá.
Příběh zahalený tajemstvím
Příběh DeathOmen zpočátku zahaluje rouška tajemství. Nacházíte se v domě, kde se odehrávají podivné věci. Vaším úkolem je přežít noc a pak další. Hra se snaží budovat atmosféru neustálého napětí a nejistoty, a to pomocí stísněných lokací, tlumeného osvětlení a znepokojivých zvuků, které se rozléhají domem. V tomto ohledu se tomuto titulu daří budovat pocit napětí a očekávání čehosi děsivého. Nicméně, absence hlubšího příběhu a motivace vede k tomu, že se nebudete moct s postavou úplně citově propojit. Hrůzy, které se tak kolem vás dějí, nepůsobí až tak intenzivně, jak by mohly.
V tomto titulu se ujímáte role hrdiny s amnézií, který je zatížen depresemi a agorafobií. Kvůli tomu pracuje z domova. Náplní jeho práce je sledovat kamery v jedné firmě, aby si vydělal nějakou tu kačku. Podobně pozoruje kamery u sebe doma, jestli se tu neděje něco podivného. Práce z domova a izolace vedou k narušení vašeho zdravého rozumu, což zároveň slouží k tomu, aby se hra omezila na jeden dům s větším počtem tajemných pokojů.
Podle popisu příběhu by se mohlo zdát, že tento titul tak trochu připomíná (sledováním kamer) hru Five Nights at Freddy's, ale ve skutečnosti tomu tak opravdu není. Vy si totiž musíte objednávat jídlo pro přežití a léky, abyste udrželi svůj rozum na uzdě. Hra se zaměřuje hlavně na pomalé procházení domem a plnění daných úkolů. Rozhodně zde nenaleznete žádné skutečné hádanky, kromě občasného kódu, který je napsaný na nějakém papírku v domě. Z hlediska hratelnosti je tento titul opravdu dosti nezajímavý až nudný. Pokud se vyděsíte natolik, že začnete ztrácet zdravý rozum, musíte si vzít pilulku, jinak pro vás hra končí. Nemusíte se bát, času na to máte více než dost.
Spánková paralýza
Hratelnost se soustředí na přežívání dnů a hlavně nocí v domě a také na boj se spánkovou paralýzou. DeathOmen slibuje děsivé momenty a stresující situace, které testují hráčovu trpělivost a odhodlání. V praxi to znamená prozkoumávání lokací, řešení jednoduchých hádanek a především, snahu zůstat vzhůru. Zpracování spánkové paralýzy je klíčové pro příběh. Bohužel je obtížné posoudit, jak efektivně a realisticky je tento jev znázorněn, neboť s ním nemám žádné bližší zkušenosti. Ve srovnání s titulem Dream Cage, kterým se tímto tématem také zaobírá, mi přijde zpracování spánkové paralýzy povrchní a redukuje se pouze na náhodné lekačky. Což dle mého skromného názoru trošku znehodnocuje celkový zážitek ze hry.
Vizuál a zvukový doprovod
Vizuální a zvukový doprovod hrají vždy klíčovou roli v hororových hrách. DeathOmen nabízí atmosférickou perspektivu z pohledu první osoby s důrazem na hru stínů v kombinaci se znepokojivými zvuky. Kvalitní vizuální zpracování a zvukový design jsou nezbytné pro vytváření pocitu napětí a strachu. Zvukový doprovod je mrazivý a působivý, díky němuž se cítíte více vtaženi do děje. Naopak, některé laciné lekačky a klišé vizuální efekty zase trošku tento zážitek znehodnocují.
DeathOmen má potenciál být zajímavou psychologickohororovou hrou. Titul slibuje strašidelnou atmosféru, boj se spánkovou paralýzou a promítnutí hráče do hlavní postavy. Nicméně pro konečné hodnocení je klíčové, jak efektivně hra tyto sliby plní. Za mě osobně jsou tu čtyři perfektní lekačky, ale hratelnost je nezajímavá a hra je dobrá tak na jedno dohrání. Titul taktéž postrádá originalitu. Pokud si jej chcete vyzkoušet, doporučuji počkat, až bude ve slevě.