Strategic Mind Spectre of Communism tank

Strategic Mind: Spectre of Communism – chválil by i Stalin

2. 9. 2023
Zdroj náhledu: igdb.com

Vývojářské studio Starni Games, které se zaměřuje na velmi povedené a historicky přesné tahové strategie, vydalo třetí díl série Strategic Mind. Hra tentokrát sleduje tažení ruské Rudé armády a nese název Strategic Mind: Spectre of Communism.

Jednotlivé díly celé série jsou ve své podstatě velmi podobné a jen nabízí pohled na boje druhé světové války z jiných stran. To samozřejmě ničemu nevadí, nicméně se mohou objevit i názory, proč vývojáři nevydali všechno v jedné rozsáhlé hře.

Druhá světová válka z pohledu Rudé armády

Jak jsem již napsal výše, příběh hry Strategic Mind: Spectre of Communism vás zavede do srdce velení Rudé armády v období druhé světové války. Nutno zmínit, že vývojářský tým je zapálený pro historii obklopující tuto válku a drží příběh kampaně velmi blízko faktům. K tomu však lehce přihazuje několik alternativních historických momentů, aby vše bylo svěží a zapadající do hratelnosti. Klíčovou postavou kampaně je samozřejmě Josif Stalin, ale milovníci historie mezi vámi jistě poznají i mnoho jeho spolubojovníků. Bohužel, co už onen ikonický moment setkání se soudruhem Stalinem kazí, je dabing. Dabing, ne pouze Stalina, ale všech postav, je opravdu tristní a zde bych se opravdu obešel bez něj.

Strategic Mind: Spectre of Communism je tahová strategie a pokud jste už v minulosti nějakou takovou hru hráli, neměli byste mít větší problémy se v ní zorientovat. Je zde však řada prvků, které vám mohou být neznámé, a proto byl do hry zařazen velmi podrobný tutoriál, který vás od začátku do konce drží za ruku, abyste přesně věděli, co dělá každé tlačítko a co obnáší každá nabídka.

Zdroj: igdb.com

Cesta světovou válkou začíná

Celá kampaň se pak skládá z dvaceti misí a pokrývá události z let 1939 až 1945. Vývojáři slibují přibližně 80 hodin hraní, ale to se může silně lišit. Samozřejmě záleží na vaší strategii, zvolené obtížnosti (pět úrovní) a šikovnosti.

Každá z dvaceti misí se pak skládá z primárních a sekundárních cílů. Abyste danou misi splnili, stačí splnit pouze primární cíle, čímž se však ochudíte o onen hrací čas a zábavu ve hře. Z tohoto důvodu máte možnost pokračovat v dané misi, dokud nesplníte všechny cíle.

Samotné cíle pak většinou spočívají v zabíjení jednotek a zabírání budov a čím více jich splníte, tím více odměn si odemknete pro své velitelství. V něm se vám následně otevřou další bonusy.

„Papež si na mě stěžuje? A kolik má divizí?“ – Josif Stalin

Ve hře je široké spektrum dobových jednotek. K dispozici tak máte pěchotu, tanky, dělostřelectvo, protitankové jednotky, průzkumníky a samozřejmě letecké i námořní jednotky. Všechny odpovídají historickým předlohám. Zde se opravdu nedá nic vytknout a vývojáři i v tomto díle dostáli své precizní pověsti.

Všechny typy jednotek navíc nemáte hned od začátku, ale postupně se vám odemykají v návaznosti na historickém období. To dodává hře ještě onen větší náboj historické autentičnosti.

Skutečnou lahůdkou jsou pak námořní jednotky. Většina námořních jednotek totiž disponuje několika druhy zbraní a vy můžete vybrat, které použijete. Samozřejmě je při útoku na námořní jednotky pak také možné se zaměřit na konkrétní zbraň a pokusit se ji vyřadit. Někdy je snazší vyřadit (poškodit) specifickou zbraň než potopit nepřátelskou loď.

Zdroj: igdb.com

Jednotky si můžete vybavit dle vlastního uvážení

Každý typ jednotky má svou jedinečnou sadu vylepšení a vybavení, které je možné namontovat. Samozřejmě, že všechno má svoji cenu. Vylepšení nebo různá vybavení jednotky stojí prestiž, což je však i zdroj, který používáte k přivolání dalších posil. Musíte tedy proto vše důkladně zvážit.

Vybavení jednotek může sehrát klíčovou roli v průběhu bitvy. Všechny druhy vybavení poskytují značné bonusy, které mohou být jedinečně výhodné pro každou misi. Vybavení však žádným způsobem neovlivňuje modely jednotek ani jejich animace. Například pokud vybavíte vaši pěchotu plamenomety, které se hodí například pro rychlé vyčištění nepřátelských bunkrů, animace jednotky stále zobrazuje, že používají kulomet. To je trochu škoda, určitě by to hru ještě více oživilo a dodalo svěžejší vítr.

Zdroj: igdb.com

Sapérské čety se rozhodně vyplatí

Za zmínku stojí i druhy vybavení, které z vaší útočné jednotky udělají „pasivní“ jednotku. Nejlépe to vystihuje užití sapérské čety, která umožňuje vašim tankům odhalovat minová pole, a kouřové granáty, které výrazně zvyšují obranu jednotky, ale znemožňují jí útočit. Opět je tedy na vás a na vaší taktice, co si zvolíte. Zde si super jednotky, které se vyrovnají se vším a budou umět všechno, prostě neuděláte – tady se jede podle historie.

Některá vybavení je pak nutné aktivovat „ručně“ a jsou k dispozici pouze po omezenou dobu. Jedná se například o speciální typy munice, které jsou vhodné proti určitým typům nepřátelských jednotek a způsobují tak těmto jednotkám větší poškození. Některá vylepšení jsou pak již klasickým pasivním zvýšením atributů dané jednotky. Mohou například zvýšit obranu jednotky na blízko, přidat další bod pohybu nebo odstranit postih za útok při boji v noci. Zde je tedy již alternativní herní aspekt, který je však dobře pojatý a neovlivňuje tak onen celkový historický pocit.

Vaše jednotky se mohou taky opevnit na dané pozici pomocí pytlů s pískem. Při každém kole, kdy jednotka zůstane na stejném místě opevněna, roste vaše úroveň „zakopání“, což vám ve finále poskytne obranné bonusy.

Zdroj: igdb.com

Povětrnostní podmínky a střídání dne s nocí hraje velkou roli

Ve hře se objevují také povětrnostní jevy a střídání cyklů den a noc. Zde se projevuje efekt těchto jevů z reálného života. Déšť je nejběžnějším povětrnostním jevem a všem jednotkám poskytne bonus k maskování, ale také na ně uplatní 33% postih k útoku. Noční cyklus se objevuje každé třetí kolo a snižuje dosah pozorování o 50 % a všechny parametry útoku o masivních 66 %. Z tohoto důvodu se některé operace, jako přeskupení sil a změna pozic, jeví jako dobrou volbou místo pokusu o útok v bouři.

Co by to však bylo za strategii bez myšlení na zásoby? Ve hře Strategic Mind: Spectre of Communism mysleli na všechno. Každá jednotka má omezenou munici a motorizované jednotky mají navíc omezené množství paliva. Zásoby se pak doplňují díky dosahu zásobovacích budov – je zde více budov, nicméně všechny rozšiřují vaší zásobovací zónu. Jiná situace je však u letadel. Letadla za druhé světové války nebyla schopna doplňovat pohonné hmoty ve vzduchu, proto s nimi musíte po vyčerpání zásob přistát na letišti.

Zdroj: igdb.com

Grafické zpracování a ozvučení

Zde přichází patrně jeden velký celkový nedostatek. I když má hra opravdu skvělou hratelnost a taktické prvky, v designu a grafice docela ztrácí. Samozřejmě se najdou i aspekty designu, které jsou v rámci kategorizace hry v pořádku, například návrhy terénu, portréty jednotek a uživatelské rozhraní.

Cutscény jsou však spíše komické. I když se snaží navodit atmosféru, jejich grafické zpracování a provedení připomíná hry spíše deset let nazpět.

Zvukové efekty, i když jich je poměrně málo, jsou však uspokojivé a taktéž soundtrack. Hudební motivy určitých postav sice moc neodpovídají jejich postavení nebo smýšlení, stále se ale jedná o povedené skladby. Jak však bylo již uvedeno výše, dabing je opravdu hrozný. Dabéři se nedokázali do svých rolí vcítit, a navíc výšky a tóny hlasů nejenže neodpovídají reálné předloze, ale ani neodpovídají věku a stavu postav.

Hru můžete nalézt zde.

Strategic Mind: Spectre of Communism je velmi povedená tahová strategie, která staví na starších principech poctivých strategií včetně dílkového rozvržení mapy. Zároveň však přináší skvělé strategické prvky, díky kterým některé hry ze své kategorie jednoznačně převyšuje. Opravdový zážitek si však nejlépe vychutnáte na těžší obtížnosti, kdy už budete muset chtě nechtě zapojit vaše mozkové buňky a rozvinout plný potenciál armády. Tohle by ocenil i Stalin.

Klady
  • pestré a reálné možnosti vybavení a vylepšení jednotek
  • široký seznam jednotek
  • četné historicky přesné detaily
  • dlouhá kampaň
  • chytré strategické prvky
Zápory
  • dabing (bez něj by tady bylo fakt líp)
  • některé cutscény s postavami
Platforma PC
  • Datum vydání 30.11.2020
  • 0.0

    Doporučujeme

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.