Rytíři a raubíři náhled

Rytíři a raubíři – hrdinové povstávají v každé době

29. 1. 2025
 

Česká herní scéna se může pochlubit dalším skvělým přírůstkem! Nová hra Rytíři a raubíři od brněnského vydavatelství REXhry přináší kombinaci svižné strategie a promyšlené dedukce, která osloví zejména „odrostlejší“ hráče. I když vizuál svou barevnou ilustrací a humorem může na první pohled působit jako dětský, nenechte se zmást – tato hra vyžaduje bystrý úsudek a pečlivé plánování, nejen vlastních tahů, ale i reakcí na taktiku protihráčů i spoluhráče. Autorem této lahůdky je Robin Remeš, jehož jméno možná slyšíte poprvé, ale rozhodně ne naposledy. Mám radost, že tento talentovaný tvůrce přijal naše pozvání na rozhovor, na který se již brzy můžete těšit! A nyní se pojďme společně naladit na příběh hry.

Někdy ze zaprášených koutů starého hradu, jindy ze dvorků a zahrad naší fantazie. V jedné vesnici se právě zrodila družina neohrožených bojovníků. Jejich výzbroj sice pochází z kartonu a starých hadrů, ale to jim na odhodlání neubírá. Dětská fantazie je totiž nekonečná, stejně jako svět plný draků, upírů a jiných temných kreatur, proti kterým hrdinové stojí. Přesto se zdá, že zlořádů v okolí není dostatek, a tak jejich zápaly často končí přátelským kláním mezi sebou. Taky se těšíte, až se ponoříte do tohoto malého světa velkých dobrodružství? Meče a štíty do ruky, jde se na to.

Jakou máte rovnováhu?

Hráči v deskové hře Rytíři a raubíři využívají žetony energie k zahrání kombinace karet, kterými se snaží snížit rovnováhu soupeřů a „posadit je na zadek“. Ve chvíli, kdy se někomu podaří snížit soupeři rovnováhu na nulu, získá žeton „zářezu“. Pokud některý hráč obdrží druhý zářez, vyhrává hru.

Mechanika rovnováhy je jednoduchá, ale neuvěřitelně efektivní. Právě nutnost udržovat rovnováhu, zároveň sledovat energii a plánovat další kroky dává hře strategickou hloubku. Při hře s více hráči navíc roste napětí, protože musíte předvídat nejen své tahy, ale i reakce ostatních.

Lovkyně Bedřiška, barbarka Andělka nebo zaříkávač Ratibor

Z celkového počtu dvanácti desek postav si vyberte tolik desek, kolik aktuálně hraje hráčů, a navíc přidejte dvě. Z těchto náhodně vytvořených desek si hráči postupně vybírají, zbytek se vrátí do krabice. Pro první partii doporučuji zařadit postavy se snadnou obtížností, které poznáte podle počtu čárek pod jménem hrdiny. Na deskách postav najdete také jejich zvláštní schopnosti a rozložení žetonů energie.

Jelikož jsem hru hrála vždy s novými hráči, a ještě většinou nehráči (případně hráči z donucení), tak jsem nejvíce hrála s „nejlehčími“ postavami. Nicméně schopnosti všech postav mi přijdou dost vyrovnané a zábavné. U prvních partií jsme ve skupince dost na schopnosti zapomínali, ale jakmile si je všichni dostatečně osvojili, tak to teprve začala být pěkná nemilosrdná řežba.

Pokud ale hrajete s pokročilejšími hráči, doporučuji postupně zařadit i náročnější postavy. Díky tomu hra získá další úroveň strategie a hráči se budou muset více zamýšlet nad kombinacemi a reakcemi. Hraní se stává intenzivnější a vyžaduje větší pozornost. Tohle je moment, kdy hra skutečně exceluje.

Kvalita komponent

V první řadě bych ráda vyzdvihla kvalitu hráčských desek i desek postav, které jsou potisknuty krásným a precizním tiskem. Hráčská deska je navržena tak, aby do ní desky postav hladce zapadly, což přispívá k celkovému pohodlí při hře. Navíc jsou desky vybaveny praktickými výřezy pro vykládání bojových karet, což je velmi šikovné řešení.

Karty samotné jsou dostatečně pevné a odolné. „Lama karta“ je zde ve formě čtvercové kartičky s lehce plastovým povrchem, což ji činí odolnější. Tato karta je větší a z jedné strany obsahuje přehled tahu hráče, zatímco z druhé najdete přehlednou ikonografii. Po několika herních partiích však zjistíte, že ji už příliš nepotřebujete, a můžete ji odložit zpět do krabice.

Tahová záležitost

Hra Rytíři a raubíři se odehrává v tazích, během nichž mají hráči na výběr ze dvou akcí. První akcí je boj. Při boji hráč zahraje kartu a vyčerpá jeden žeton energie odpovídající barvy. Barva vyčerpaného žetonu navíc spouští specifický efekt – může snížit rovnováhu soupeře, zablokovat soupeře blokovací kartou, zvýšit rovnováhu hráče či spoluhráče o jedna nebo obnovit libovolný žeton energie. Po vyhodnocení efektu žetonu následuje vyhodnocení efektu karty, která se následně umístí do zahrané série. Jakmile má hráč v sérii tři karty, musí provést „úklid“. Na závěr každého tahu si dobere karty do šesti a jednu odhodí.

Druhou akcí je odpočinek, který umožňuje hráči obnovit energii a nabrat dech po několika soubojích. Během odpočinku se rovněž provede úklid série, obnoví se všechny vyčerpané žetony energie a hráč dobere do šesti karet, z nichž jednu odhodí. K této akci se uchýlíte, když vám začnou docházet možnosti kvůli nedostatku aktivních žetonů energie.

Smysl blokovacích karet

Blokovací karty vstupují do hry po použití modrého žetonu. Hráč tajně vybere jednu barvu a umístí ji před soupeře lícem dolů. Jakmile blokovaný hráč zahraje kartu a vyčerpá odpovídající žeton energie, vlastník blokovací karty může (ale nemusí) kartu odhalit. Pokud se barva blokované karty shoduje s barvou zahrané karty, soupeř je zablokován – zahraná karta je odhozena, všechny karty postoje jsou vráceny a pokračuje fáze úklidu.

Zajímavé na blokovacích kartách je, jakým způsobem přidávají hře na strategii. Hráči musí sledovat své soupeře a odhadnout jejich plán, což do hry přináší další vrstvu napětí a taktiky. Pokud rádi riskujete, blokovací karty vám poskytnou dostatek prostoru k psychologickému boji.

Karty postoje, o čem to zas mluví?

Postoje jsou speciální karty, které mohou hráči zahrát buď před sebe (zelené karty), nebo před soupeře (červené karty). Efekt těchto karet se však nevyhodnocuje okamžitě, ale až v následujícím tahu. 

Postoje přidávají do hry další strategický prvek. Pokud máte před sebou vyloženou zelenou kartu a v následujícím tahu zahrajete zelený nebo modrý žeton, můžete během vyhodnocení snížit protihráči život o 1. Naopak červené karty fungují jako omezení – když se soupeř rozhodne zahrát například červenou kartu, musí mít v ruce minimálně dvě takové karty a k tomu dva žetony energie (i když se spotřebuje pouze jeden). Toto pravidlo platí pro jakoukoli kartu, kterou chce zahrát. 

Tři karty v sérii

Proč je vlastně počet vyložených karet omezen? Je to dáno tím, že některé karty poskytují pouze základní efekt, zatímco jiné nabízejí bonusový efekt, pokud splníte zobrazenou podmínku. Tyto podmínky souvisejí s již vyloženými kartami v sérii a mohou výrazně posílit hráče. Sama jsem často usilovala o splnění podmínek na kartách, protože získání dvou efektů z jediné zahrané karty představuje obrovskou výhodu. Plnění podmínek navíc umožňují i žolíkové fialové karty, které můžete pro tento účel označit za jakoukoli barvu.

Kombinace efektů z karet v sérii může často rozhodnout celou hru. Správně zvolit karty do série a určit jejich pořadí je dovednost, která se zlepšuje s praxí. Hráči, kteří se naučí tuto mechaniku efektivně využívat, získají značnou výhodu.

Drž se, ať tě neshodím!

Jádrem hry Rytíři a raubíři je snaha dostat protihráče na kolena a získat za to dva zářezy. Stupnice rovnováhy má tři úrovně. Při hře více hráčů je důležité myslet i na svého spoluhráče – pokud je v nevýhodě, pomozte mu. Možná tím obětujete svůj vlastní tah, ale právě to je klíčové. Tento kooperativně-kompetitivní prvek mě na hře nesmírně bavil. Nejvíce si ho užijete při hře čtyř hráčů, což je také varianta, kterou osobně preferuji.

Dva, tři, čtyři… co bude bavit nejvíce?

Hru Rytíři a raubíři jsme vyzkoušeli ve všech variantách a která nás zaujala nejvíce? Každá má své kouzlo. Nutno podotknout, že všechny varianty jsou velmi dobře navržené. Jak už jsem zmínila, mě nejvíce nadchla hra ve čtyřech hráčích, tedy kompetitivně týmová varianta. Nemůžete myslet jen na sebe – musíte zohlednit i potřeby svého spoluhráče, a zároveň od něj očekáváte totéž. Pokud vám například chybí žeton energie určité barvy, může vám ho váš týmový partner doplnit. A když hrozí, že ztratíte rovnováhu, může vás podržet, což dodává hře příjemnou dávku vzájemné podpory a strategie.

Všichni proti všem aneb hra ve třech hráčích, kde každý bojuje sám za sebe, také funguje velmi dobře. Hlavní odlišností oproti hře ve čtyřech je omezení efektu „sniž soupeři rovnováhu o 1“, který smíte použít pouze na hráče po vaší levici. Ostatní efekty však můžete využívat proti libovolnému soupeři. Tato varianta je dynamická a rychlá, protože musíte neustále reagovat na akce obou protihráčů. Navíc zde máte více prostoru pro individuální strategii, protože nejste závislí na spolupráci s dalším hráčem.

Poslední variantou je čistá duelovka. Rytíři a raubíři ve dvou hráčích se řídí stejnými pravidly jako varianta pro čtyři. Přesto mi zde chyběl týmový prvek, který činí hru dva proti dvěma tak výjimečnou. Duelová varianta je více ovlivněna náhodou – pokud si doberete nepříznivé karty, může být obtížné strategicky reagovat na tahy soupeře. I tak má ale své kouzlo. Je rychlá, přehledná a ideální pro kratší herní sezení nebo pro dva hráče, kteří si chtějí užít svižný souboj bez dlouhé přípravy.

Rytíři a raubíři jsou hrou, která dokáže oslovit jak zkušené hráče, tak i ty, kteří hledají zábavnou partii bez náročné přípravy. Kombinace strategických a dedukčních prvků s výrazným vlivem taktiky a plánování z ní dělá nezapomenutelný zážitek. Mechanika rovnováhy, různorodé postavy s unikátními schopnostmi a možnost týmové spolupráce přidávají hře hloubku, zatímco kvalitní komponenty a poutavý vizuál zvyšují její estetickou hodnotu. Bez ohledu na počet hráčů si hra zachovává dynamiku a napětí, přičemž týmová varianta pro čtyři hráče zůstává jejím největším lákadlem. Rytíři a raubíři jsou důkazem, že česká herní scéna má co nabídnout, a rozhodně by neměli chybět ve vaší herní sbírce.

Klady
  • pěkná grafika
  • jednoduchá pravidla
  • přehledná lama karta
  • rozmanité schopnosti postav
  • zajímavý herní mechanismus ve čtyřech hráčích
Zápory
  • grafika na krabici může působit příliš dětsky (což mě osobně původně odradilo), ale pod víkem se skrývá krásná hráčská hra
Infobox
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Interakce

Strategie

Znovuhratelnost

Zpracování

Taktika

Tereza Seidlová

Ubongo a Catan jsou hry, díky kterým kdysi propadla do světa deskových her. Dnes už se její sbírka rozšířila o komplexnější kousky jako Kutná Hora či Ztracený ostrov Arnak. U vystudované rybářky není žádným překvapením, že má slabost pro hry se zvířátky a přírodovědeckou tematikou. Na základní škole trávila spoustu hodin hraním videoher World of Tanks a War Thunder. Nyní se k PC hrám snaží opět najít cestu.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.