Role play her není nikdy dost. Člověk by si občas mohl myslet, že stolní RPG vážně jednou vymřou, přejde se nějak nenápadně do online podoby, kde všichni budeme pařit DnD a budeme šťastní. Ani náhodou. Nyní se mi dostalo další fyzické RPG od nakladatelství Mytago s příznačným názvem Jeden prsten: Dobrodružství ve světě Pána prstenů, kde, jak už hádáte správně, se můžete stát legendou Středozemě, v níž se za soumraku třetího věku vydáváte se svou vytvořenou postavou zachránit Eriador. Kam se tak hrabe Jeden prsten: Úvod do hry, tady začíná legenda!
Klasika ze Středozemě
Základem většiny deskových nekaretních her jsou kostky, a ani v tomto případě tomu nebude jinak. V dnešním případě potřebujete šest šestistěnných kostek a dvě dvanáctistěnné, z nichž především ty dvanáctistěnky mají velký význam. Pokud si totiž extra koupíte (ano, kopu hned od začátku) ty správné originální, na symbolu čísla jedenáct hned naleznete Sauronovo oko a na dvanáctce zase Gandalfovu runu. Čarodějův symbol představuje světlo a naději, zatímco Oko odkazuje na vliv Stínu a nebezpečí, kterému postavy čelí. Tento koncept přesahuje jednoduché matematické vyhodnocení a integruje do hry narativní dimenzi. Taková trošku klasika, nicméně když hned na první straně těch nádherných pravidel zjistíte, že vlastně nemáte kompletní vybavení, nemáte úplně radost. Samozřejmě ale můžete využít vlastní, symboly si jde jen představit.
Systém je navržen tak, aby podporoval strategii a spolupráci. Postavy mohou používat zdroje, jako je Naděje, pro posílení svých akcí, ale zároveň riskují, že tyto zdroje vyčerpají. Přitom v případě dnešního RPG jsou skutky, kvůli nimž kostky řešíme, velkým tahounem hry. Primárně se zde rozlišuje nebezpečí, vědomosti a manipulace, ale to se dostáváme zase k tomu, že kdy házet, musí rozhodnout vypravěč, což je někdo, bez nějž se nikdy žádná recenze RPG neobešla, nehledě na to, jestli se mu říká Pán Jeskyně, Král myšák, Mistr Jeskyňák atd.
Zdroj: Mytago
Kdo je vypravěč? Méně než Ilúvatar
Vypravěč je nepostradatelnou součástí Jeden prsten: Dobrodružství ve světě Pána prstenů a jeho role je mimořádně komplexní. Na rozdíl od jiných RPG je zde kladen velký důraz na atmosféru a tematické prvky, které vyžadují od vypravěče důležitou přípravu. Prvním klíčovým úkolem vypravěče je vytvářet pohlcující příběhy, které respektují tolkienovskou estetiku. To zahrnuje detailní popisy krajin, postav a událostí, které dávají hráčům pocit, že jsou skutečně součástí Středozemě. Vypravěč musí být zdatný ve využívání literárních prvků, aby dokázal vykreslit nuance, jako je melancholie elfů či houževnatost trpaslíků. Potřebujete tolkienofila, odborníka na třetí věk a prakticky někoho, pro něhož jsou citace ze Silmarillionu denní chleba. Tady nejsou body za snahu, že jste tu knihu viděli, níže si řekneme proč.
Druhým úkolem je spravovat mechaniky hry. Vypravěč musí nejen znát pravidla, ale také umět flexibilně reagovat na neočekávané situace, které hráči přednesou. Jeho důležitou rolí je udržovat rovnováhu mezi příběhovými prvky a hrou. Každá scéna a volba hráčů musí působit autenticky, aniž by byla narušena integrita světa, což není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát.
Další výzvou je zvládat napětí mezi dobrem a zlem, které je středobodem tolkienovského vyprávění. Vypravěč musí být schopen realisticky vykreslit dopady Stínu a pokušení, které postavy zažívají, aniž by hráče demotivoval. Stín zde neslouží jen jako protivník, ale i jako klíčový nástroj pro rozvoj postav a zápletky. Tento prvek vyžaduje od vypravěče schopnost balancovat temné motivy s nadějí a světlem.
A konečně, vypravěč musí vytvářet smysluplné interakce s NPC. Tito vedlejší aktéři mohou hrát klíčovou roli při vedení příběhu a poskytování informací, zároveň však musí působit autenticky a živě. Tohle nejsou herní postavy ze San Andreas, Středozemě žije. Když jsme vybírali toho u nás, zjistili jsme, že hlavním klíčem k úspěchu v případě dnešního RPG musí být je jeho schopnost adaptace.
Až příliš často jsme přicházeli s bláznovinami, které ani nebyly v možnostech. Mistr Krysák (promiň, Tome) je naštěstí velice zkušený tvůrce her a vážně nás dobře provázel všemi nesmysly, a to i v momentě, kdy jsem jako hraničář prostě musel svádět lindonské elfy. Ano, prostě jsem to chtěl protilorově zkusit, nedalo mi to. Takže když jsem se jej zeptal, co bylo na tomto RPG nejtěžší, aby nás mohl provést hrou, dostal jsem super odpověď, kterou jsem si samozřejmě zaznamenal, tudíž si dovolím citovat:
„Je to prakticky jako každé RPG, jaké jsme za poslední roky hráli, jen je to šmrncnuté světem Pána Prstenů. Kdybyste nebyli ******* *****, tak by to sice bylo snazší, nicméně je to vážně super se podívat do Středozemě jiným způsobem. Navíc pravidla na to, že mají dvě stě stran, tak musím říct, že pro Vypravěče jsou až překvapivě extra snadná, jen tedy v rámci nějaké logičnosti jsem nemohl vytvářet mnoho ad hoc momentů. Stejně tak mě trápilo, že jsem se cítil svázán nějakými zákonitostmi Středozemě, protože ten svět prostě znám. Také mě trápilo geografické zaměření na Eriador. V Gondoru se táhne na Černou bránu, a rybaříme na Brandivíně. Rozumíme?“ Tolik ke slovům našeho tvůrce. Přeložím to tak na funkční, snadné, ale trošku svazující.
Vytvořte si legendu
Kdo z nás si někdy nepřál být Aragornem, Legolasem nebo Gimlim? Tady se jimi také nestanete, nicméně se můžete jim zkusit co nejvíce přiblížit! Vytváření postav v Jeden prsten: Dobrodružství ve světě Pána prstenů je mimořádně detailní a tematické. Můžete si vybrat, zda budete trpaslíkem z Durinova lidu, někým z Hůrky, elfem z Lindonu, Bardovcem, hobitem z kraje, nebo Hraničářem ze severu. Tady doporučuji se hodně zamýšlet nad kompromisem, protože budu upřímný, málem jsme vyrazili v bandě pěti hraničářů. Ano, nechali jsme se se unést, kdo by ale nechtěl být hraničář?
Jakmile máte rasu, ještě zvolíte své poslání. Válečník představuje esenci fyzické síly a dovednosti, která zajišťuje dominanci v přímých soubojích. Posel svou rychlostí a obratností skvěle slouží jako most mezi týmem a okolním světem, což otevírá prostor pro dynamické zápletky. Učenec obohacuje příběh svou moudrostí a důrazem na tradice, což přidává hloubku kulturnímu kontextu hry a slzy do očí Vypravěče. Lovec pokladů přináší dobrodružství a touhu po objevování tajemství, zatímco Strážce zosobňuje morální kompas a neochvějnou ochranu proti temnotě. Každé poslání poskytuje jedinečný pohled na svět a motivaci, což umožňuje vytvářet postavy, jakými byste se vážně chtěli ve světě Pána prstenů stát.
Bonusem je pak samozřejmě na začátku nějaké to základní vybavení, původní odměny a další. Zvláštností jsou charakteristiky dovedností, ty se řídí Silou, Důvtipem a Srdcem (Srdnatostí). Každá z těchto tří charakteristik má šest dovedností, přičemž cílem je prohloubit vaši postavu. Trošku nelogicky mám pak u síly hudbu, u srdce cestování a důvtipu průzkum, nicméně osobnostní, pohybovou, smyslovou, zálesáckou, zvykovou a profesní skupinu dovedností má každý jednotlivý hrdina a je to super. Titul to posouvá dál, stejně jako jeden z dvaceti čtyř osobitých rysů a bojové schopnosti, kde si určíte primární zbraň. Je to ale taková velmi dobře popsaná, možná bych řekl až zjednodušená klasika. Možná jsem trochu hanebně zapomněl na jméno, ale nápovědy jsou u každé rasy, a že jich je požehnaně, ostatně myslíte si, že by mě hraničář Malvegil a mou skupinu trpaslík Niping, paní Chrpa, hobitka Laskavka Dobříšková a elf Fincalan napadli sami? Ale prosím vás.
Zdroj: Mytago
Jeden prsten: Dobrodružství ve světě Pána prstenů a dobrodružství
Dobrodružství jsou srdcem hry a jejich struktura se zaměřuje na klíčové pilíře: cestování, setkání a boj. Herní systém důkladně reflektuje tolkienovskou filosofii, kde cesta samotná je stejně důležitá jako cíl. Každá výprava je rozdělena do fází, během nichž hrdinové zkoumají nebezpečné kraje, vyjednávají s obyvateli Středozemě a střetávají se s nepřáteli. Mechaniky cestování jsou unikátní, protože zahrnují prvky vyčerpání a únavy, což nutí plánovat a spolupracovat.
Velkým tahounem by měla být rozhodnutí, jež bude sice ovlivňovat váš Vypravěč, ale má spoustu prostoru se inspirovat. Dilemata tak povzbuzují hráče k hlubšímu ponoření do role, protože každé rozhodnutí má své důsledky, které mohou být přímo propojeny s příběhovou linií. Významné je, že dobrodružství nejsou jen akční epizody, ale zahrnují i chvíle introspekce a emocionálních konfliktů, které dávají hře hloubku. Svět Tolkiena je zde podán nejen jako kulisa, ale jako činící a proměnlivý faktor.
Primárními atributy jsou ve hře Udatnost a Moudrost. Tyto vlastnosti nejen definují schopnosti postavy, ale také ovlivňují jejich schopnost odolat vlivu Stínu. Udatnost určuje fyzickou a bojovou zdatnost postavy, zatímco Moudrost představuje jejich morální a duchovní pevnost. Práce s těmito atributy vytváří prostor pro hlubší zkoumání motivací a etiky postav. Hráči jsou častěji nuceni zvažovat důsledky svých činů nejen na individuální úrovni, ale také v širším kontextu vlivu na okolní svět. Díky tomu hra nenabízí jen akci, ale i prostor pro emocionální a intelektuální výzvy. Mimochodem, rada pro Vypravěče, Pán prstenů není Zaklínač, takže jestli budete koukat na hořící vesnici a řešit, jestli najít lokální poklad, nebo zachránit ženy a děti, a vy se rozhodnete pro poklad, něco je s VÁMI špatně.
Společenstvo a dobrodružství
Fáze dobrodružství je akční část hry, kde hrdinové provádějí své plány a čelí nebezpečím. Tento segment hry zahrnuje cesty, souboje a příběhové interakce. Vypravěč zde hraje klíčovou roli při udržování napětí a dynamiky, protože každé rozhodnutí hráčů může mít dlouhodobé důsledky. Jeden prsten: Dobrodružství ve světě Pána prstenů dává prostor kreativitě hráčů, kteří mohou hledat nekonvenční způsoby, jak vyřešit problémy, ale také klade důraz na důležitost týmové práce. Vypravěč může zakomponovat prvky nečekaných překážek, které testují flexibilitu a odolnost skupiny. Dobrodružství se tak stávají živými příběhy, kde hráči cítí plnou kontrolu nad svými volbami a jejich následky.
Hlavní částí jsou samozřejmě boje, kde už se může jednat o úvodní salvy, boje zblízka, bonusy za přepadení nebo jiné. Všechny tyto problémy samozřejmě řeší kostky a hody, při nichž se postavíte nejen třeba skřetovi, ale především vlastnímu Vypravěči. V boji se mi ale zalíbila jedna podstatná věc, a to mechanika jménem probodnutí. Síly ubývají, meč těžkne, najednou jedna záludná rána a bum, konec souboje. Velice snadná, hodně náhodná, ale skvělá mechanika. Neskutečně takhle válela naše Laskavka, která bodala hlava nehlava a měla takové štěstí, že by armádu ubodala.
Zbytek je pak plánování, přemýšlení, analyzování, domlouvání, odpočívání, cestování a hlavně hodně počítání. Pokud jste ostřílení hráči RPG, víte, že základy matematiky jsou pravidelně nutné. Zde musím ale říct, že je toho počítání minimum, což mi neuvěřitelně vyhovovalo. Sice mám data rád, ale občas je nutné si vážně odpočinout. Nejen ve hře.
Zdroj: Mytago
Jeden prsten: Dobrodružství ve světě Pána prstenů má neuvěřitelně dobře sepsaná pravidla
Sice jsme v recenzi projeli pravidla a hratelnost víceméně křížem krážem, ale jestli musím něco vyšvihnout k nebesům, jsou to perfektně sepsaná pravidla. Můj oblíbený Mausritter třeba počítá s tím, že už máte s RPG zkušenost. Dnešní recenzovaný počin je vyloženě stylizovaný pro začátečníky a nejenže vysvětluje základní mechaniky velice pečlivě, ale zároveň nedává prostor pro nějaké pochybnosti. Kdyby se děl nějaký nesmysl, vždy tam nějakou odpověď naleznete, a kdyby ne, tak cestu k ní určitě ano.
Pokud bych si měl dovolit dát porovnání, tak třeba Jeskyně a Draci jsou extrémně detailní, propracované a celkově na úplně jiné úrovni než Jeden prsten: Dobrodružství ve světě Pána prstenů, ale! Toto RPG je prakticky nastavené do jednoho „pohádkového“ světa, kde zlo musí být vždy poraženo a dobro by mělo zvítězit, byť by to mělo trvat tisíce let. Kde světlo je více než temnota, kde nepřítel je odporný, zatímco dobro je krásné a vznešené. Hrozně se mi líbí ta přímočarost. Nehledáte Barahirův prsten, ale legendární artefakty, nebojujete jen se skřety, ale i Jižany, zlobry nebo nemrtvými, ale hlavně se couráte po zemích, k nimž máte nějaký automaticky povědomý vztah, díky filmům a knihám.
A nakonec ještě tu mám pro vás pár doporučení. Pokud si nebudete jistí, jestli je to hra přímo pro vás, zkuste nejdříve na začátku zmíněný Jeden prsten: Úvod do hry. Budete hrát sice především za hobity, ale základ je tam stejný, a ten už vám rovnou řekne, jestli se i tohle RPG pro vás bude hodit. Pokud totiž zjistíte, že vás nebaví už úvod, proč si kupovat takhle velkou verzi. Mimochodem, na Imago.cz si můžete stáhnout deníky postav, bez nich si hru nezahrajete, málem jsem zapomněl.
Jeden prsten: Dobrodružství ve světě Pána prstenů nás hodně bavilo a zaujalo. Není to jen tak běžné generické RPG, jaká se poslední dobou objevují. Tohle je naopak perfektně stvořené pro začátečníky, kde je vše řádně a pečlivě vysvětleno. Samozřejmě záleží i na vyspělosti Vypravěče, neboť jak jsem říkal, musí to být řádný znalec Tolkienova díla. Jinak není moc co vytýkat, jen mě tedy trošku štvalo, že si musím koupit extra kostky, a to, co asi všichni cítíte od začátku recenze, to hlavní kouzlo celého počinu spočívá v tom, že se odehrává ve Středozemi. Kdyby tato hra byla sepsaná jako neutrální na volné téma, určitě by úspěch neslavila. Kvůli tomu dávám ten recenzní bod dolů a beru družinu, je čase vyrazit do Dolu.