Když se řekne „vesmírná hra“, poslední dobou slyším pouze Star Wars: Outlaws, od znalců Astroneer a od sebemrskačů Kerbal Space Program 2. Jenomže galaxie a všechno to nepoznané temno plné hvězd je lákavé. Když opomeneme snad každý „Star-“ projekt, co existuje, matematicky nám vyjde titul z předběžného přístupu jménem Breachway od studia Edgeflow. Pojďme se pokusit odpovědět na dramatickou otázku, kvůli níž jsme se tu dnes sešli. Stojí tato vesmírná roguelike hra za to?
Startujeme vesmírnou loď
Titul Breachway vás zavede do futuristického vesmíru, kde se stanete kapitánem lodi pohybující se nebezpečnými sektory galaxie. Příběh hry je postaven na volbě a objevování – mise nejsou lineární, což umožňuje utvářet svůj osud. Vývojáři kladli důraz na atmosféru osamělé cesty vesmírem, kde morální dilemata, politické střety a tajemství ztracených civilizací tvoří páteř narativu. Důležitá jsou tak rozhodnutí, při nichž každá akce vyvolá nějakou tu reakci. Ať už jde o boj s piráty, diplomacii s frakcemi, nebo rozhodnutí o osudu zachráněných posádek. Vyprávění je však více rámcovým průvodcem než konkrétním epickým příběhem typu Star- cokoliv, což může být osvěžující pro fanoušky her zaměřených na hratelnost, nikoliv na cestování branami nebo sekání laserovými meči. Zároveň je ale nutné počítat s tím, že ve hře nejsou silné postavy (vyjma vás samozřejmě), jež by zvládly děj plně utáhnout.
Hratelnost kombinuje taktické souboje s kartami a správu lodě, což je kombinace strategie zaměřené na optimalizaci zdrojů a pečlivé plánování. Klíčovým prvkem je ale systém karet, který určuje akce hráče během soubojů. Každá karta představuje určitý manévr, útok nebo obranu, což umožňuje přizpůsobit herní styl situaci i preferencím hráče. Díky možnosti vylepšovat loď a přidávat nové karty si každý hráč vytváří unikátní taktiku. Vy určujete budoucnost, stačí se jen naučit přizpůsobit.
Hlavní součástí je průzkum procedurálně generovaných sektorů, kde hráči čelí různým výzvám – od nepřátelských lodí po environmentální hrozby. Díky výzvam se hra poté stává víceméně neohratelná. Jsou zde sice trošku nevyrovnané souboje a občas narazíte i s lepší lodí, nicméně vás to může motivovat k dalšímu pokračování.
Zdroj: Hooded Horse
Breachway se velmi dobře řídí
Ovládání je přímočaré a intuitivní, což umožňuje rychle se zorientovat v soubojovém systému i správě zdrojů. Karty jsou přehledně rozděleny do kategorií a jejich efekty jasně popsány, což minimalizuje nutnost zbytečného dohledávání. Systém budování balíčku a správy lodi je dostatečně flexibilní, aby umožnil různorodé přístupy, ale přesto nezahltí hráče přílišnou složitostí.
Navíc rozhraní je přehledné, i když by mohlo nabídnout více pokročilých funkcí pro zkušenější hráče, například detailnější statistiky nebo pokročilejší analýzu bojů. Technické zpracování je solidní, bez výraznějších chyb nebo pádů, což podtrhuje plynulý herní zážitek, a na předběžný přístup je to velmi příjemné překvapení. Navíc díky tomu, jak je hra dobře ovladatelná, přehledná a snadná na pochopení, dokáže udržet pozornost každého hráče, ať už zkušenějšího, nebo amatéra.
Grafická stránka Breachway se zaměřuje na čistý a funkční design, který podporuje přehlednost a strategickou orientaci hráče. Lodě, prostředí a efekty jsou stylizované tak, aby navozovaly futuristickou atmosféru, přesto však zůstávají vizuálně jednoduché. Je to asi i trošku škoda, protože zde se mohli tvůrci více vyřádit nějakými pořádnými variantami. Místo toho ale přinesli vcelku specifický styl, jenomže zde jsme na hranici něčeho, co můžeme nazvat funkční standard. Neurazí, nenadchne, funguje. O nějaké dominanci nebo nedejbože posunu titulu vpřed se zde ale hovořit nedá.
Zdroj: Hooded Horse
Stejně tak je zde minimální zvuk
Je zde ale takový příjemný bonus ve zbraňových systémech a lodních setech. Jak jsem zmínil výše, hra má unikátní a snadnou hratelnost vsazenou do sady snadno pochopitelných karet, ale právě díky mnoha různým regionům a vesmírným cestám je fajn občas vyměnit karoserii své loďky a užít si trošku jiný pohled.
Zvukový design je minimalistický, ale efektivní. Hudební podkres ladí s taktickou povahou hry a podporuje pocit osamělosti a nebezpečí v hlubokém vesmíru. Zvukové efekty, například při střelbě z laserových zbraní nebo aktivaci speciálních schopností, jsou dobře provedené a přidávají na intenzitě soubojů. Chybí zde sice nějaký pořádný soundtrack, ale to mi v závěru nevadí, protože oceňuji věrnost k realitě. V tomto případě k hlubokému, tichému depresivnímu vesmíru.
Breachway je taktická vesmírná hra, která zaujme fanoušky karetních strategií. Díky kombinaci soubojů, procedurálně generovaných sektorů a možnosti přizpůsobení lodi si hráči mohou užít znovuhratelný a variabilní zážitek. Přestože vizuální stránka a hudební podkres nejsou příliš inovativní, herní mechaniky a strategický důraz tuto slabinu více než vyvažují. Pokud hledáte promyšlený a snadný herní zážitek, jenž se bude odehrávat mimo naši modrou planetu, tohle je titul pro vás. Jen je vážně nutné si uvědomit, že jsme stále v předběžném přístupu, takže neházet s negativy ještě laser do černé díry. Třeba se ta grafika i audio nakonec ještě zlepší.