ASKA - úvodka

ASKA – vybudujte vikingskou osadu

12. 12. 2024
Zdroj náhledu: Thunderful Games

Téma ryšavých a blonďatých válečníků se sekerami mě snad nikdy nepřestane bavit. Jasně, z velké části za to může sympatický Ragnar Lothbrok z Vikingů, ale pak i takové příjemné hry jako Frozenheim nebo Expeditions: Viking. Na dnešní recenzovaný počin jménem ASKA na to ale musíme jít trošku jinak. Hra od Sand Sailor Studio je totiž stále v předběžném přístupu, a tak se na ni musíme dívat trošku střízlivýma očima, byť mi i přes lehce nedotažené momenty přijde prakticky hotová.

Vikingové, vyplouváme za plot!

Titul ASKA vás přenese do alternativního vikingského světa, kde se snoubí historie s prvky nadpřirozena. Ujmete se tak role vůdce vikingské osady, jenž vede svůj lid ve snaze přežít v nehostinném prostředí plném přírodních katastrof, divokých nepřátel a mytických hrozeb. Příběh v titulu reálně není. Místo pevného narativu vytváříte osud pomocí rozhodnutí a úspěchů. Nejedná se tak o typickou příběhovou hru, ale spíš survivalovou budovací hru, podobně jako je Pax Dei.

Dynamický systém událostí přináší napětí, protože hráči musí reagovat na změny prostředí, nečekané invaze nebo vnitřní konflikty. I když chybí tradiční struktura epického příběhu, hra nabízí dostatek prostoru pro vytváření vlastních legend. Navíc, jak rád u her podobného tematického typu opakuji, ASKA těží z vikingské mytologie, což ji činí atraktivní pro fanoušky severské historie a fantasy. Platí zde ale jedno pravidlo pro přežití, můžete udělat prakticky vše. Kdo by neměl rád tak svobodomyslné hry?

ASKA stavební spořitelna

Hratelnost ASKA se zaměřuje na budování osady, přežití a strategické řízení zdrojů. Máte na starosti každodenní provoz vikingské vesnice, od shromažďování surovin po přidělování úkolů NPC. Tyto mechaniky vytvářejí uspokojivý cyklus progrese, kdy osada díky dobrému plánování a koordinaci postupně vzkvétá. Součástí je i objevování okolního světa, boj s nepřáteli a řešení přírodních výzev, což přináší do hratelnosti akční prvky, které někomu mohou vyhovovat, a někomu ne. Především u nepředvídatelných hrozeb, kdy se pro nováčky taktických budovatelských her může stát až frustrující, jak z momentu: „Jak krásně se kouří z komínu a všichni si hezky bydlí“ po „Začněte panikařit, všichni tady umřeme!“

Další věc je morálka obyvatel a vztahy s NPC – každé rozhodnutí má vliv na morálku obyvatel, kteří mohou ovlivnit efektivitu celé osady. Bojové mechaniky, ať už při obraně osady, nebo průzkumu, jsou dostatečně přímé, aby nezastiňovaly budovatelský aspekt. Tyto prvky zajišťují rovnováhu mezi akčními a strategickými složkami hry. Pro milovníky sandboxových her je to tak prakticky ráj na zemi.

Určitě vám už tak došlo, že hlavní tahák hry je budování a survival. Přežít. Vikingský svět byl vždy chladný a temný, a přežití bylo prakticky specializací tohoto národa. Byli sice i obchodníci, objevitelé a mořeplavci, ale to teď nechme být. Rozhraní samotné je vcelku přehledné a docela i intuitivní. Prakticky, kdybych to měl k něčemu přirovnat, hra je velmi podobná Medieval Dynasty. Jste hlavní charakter, schopný ukovat skvělou zbraň a lukem porazit kamenného jotuna, ulovit tunu medvědů a porazit hordu vlků. Nakonec ale musíte dojít domů, vydat rozkazy a tu osadu budovat, bez toho to nejde. 

Zdroj: Thunderful Games

Nováčci se ztratí v krásách i mechanice

Některé mechaniky však mohou působit příliš složitě, zejména pro hráče nezkušené s tímto žánrem. Chybí detailnější tutoriál, který by lépe provedl základními funkcemi a vysvětlil důležité strategie přežití. Hra se místy spoléhá na metodu pokus–omyl, což může být odrazující pro ty, kteří preferují jasnou strukturu. Ono také když někam prostě vlezete, že to tam rozsekáte a vytěžíte, a sežere vás medvěd, není to úplně košer. I přesto je ovládání přívětivé a přizpůsobivé. Optimalizace klávesových zkratek a snadná přehlednost rozhraní zajišťují, že se osada dá efektivně spravovat bez zbytečných překážek.

Grafika titulu kombinuje realistické prvky se stylizovanou atmosférou, která odráží syrovost severského prostředí. Detailní zpracování osady a jejího okolí, od zalesněných hor až po ledové pláně, vytváří uvěřitelný svět, kde každé místo působí jedinečně. Dynamické osvětlení a měnící se počasí přispívají k imerzi a dodávají na autenticitě. Všechny vizuální prvky spolu harmonicky ladí a podporují celkovou atmosféru survival strategie. Navíc, když k tomu připočtu i přehlednost u postav, jsem naprosto spokojený, vrcholem pak je oživení mýtů před mýma očima. Skoro si až říkám, kam se hrabe Assassins Creed Valhalla.

Zdroj: Thunderful Games

Hudební doprovod videohry ASKA je minimalistický, ale účinný. Většinu času hráče provází ambientní zvuky přírody, které posilují dojem osamělosti a nehostinnosti, což v klíčových momentech, jako jsou útoky nepřátel nebo významné objevy, má ohromné kouzlo. Líbí se mi prostě realističnost. Zvukové efekty, například řezání dřeva nebo štěkot psů, dotvářejí atmosféru a zvyšují pocit autentičnosti.

Aska je velice ambiciózní projekt, jenž už nyní je v předběžném přístupu snad jen ze slušnosti. Přestože hra nemusí být pro každého kvůli vysoké náročnosti a občasné repetitivnosti (kdo by také chtěl neustále těžit dřevo a hrát si na práci), její komplexní systém, silná atmosféra a vizuální zpracování ji činí atraktivní volbou pro fanoušky sandboxových her. Titul slibuje jedinečný zážitek plný výzev a kreativity, který ocení zejména ti, kdo rádi tvoří vlastní příběhy v rozmanitých světech.

Klady
  • realističnost audia
  • příjemná vizuální stránka
  • ideální obtížnost pro survival hru
  • mytologické příšery
  • dobře zpracovaní vikingové
  • budování osady
Zápory
  • tutoriál není vážně ideální
  • hodně ad hoc momentů k řešení
  • občasně vás prostě něco sežere
Platforma PC
  • Datum vydání 20.07.2024
  • 0.0

    Doporučujeme

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Ovládání

    Atmosféra

    Umělá inteligence

    Patrik Klicman

    Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.