Zběsilá jízda náhled

Zběsilá jízda – push your luck ve vzrušující pouštní honičce

7. 12. 2024
 

Vstupte do světa postapokalyptických pustin, kde voda představuje zlato a přežití závisí na vašem odhodlání a strategii. Zběsilá jízda, kterou u nás vydává vydavatelství Mindok, je dílem českého autora Petra Vojtěcha. Tento tvůrce, známý hrami jako Dorty jsou vrženy, Balada, Terra Futura, Trablíci nebo Velryby ničí svět, tentokrát přináší svižnou karetní hru zasazenou do světa inspirovaného kultovní sérií Mad Max. Anglickou verzi hry vydává Pink Troubadour pod názvem „Dirt & Glory“, což v češtině znamená „Prach a sláva“. Posuďte sami, ale mně se více líbí český název.

Hráči zde vedou své konvoje nájezdníků skrze nehostinnou poušť, aby získali cenné zásoby vody. Ale pozor – není to jen o rychlosti. Přesnost a strategické plánování hrají klíčovou roli, protože přejet cíl je stejně špatné jako k němu nedojet.

Barevná drsnost postapokalyptického světa

Hra Zběsilá jízda se pyšní kompaktním balením, ideálním na cesty. Uvnitř najdete pravidla tištěná na kvalitním lesklém papíře, několik žetonů představujících palivo a bodovací ukazatele v podobě pneumatik, a především 94 karet. Ty jsou rozděleny do balíčku cílů a do základních a pokročilých nájezdníků. Základních nájezdníků je sedm v pěti hráčských barvách (modrá, zelená, žlutá, fialová a červená).

Ilustrace Petra Štefka v sobě kombinují drsnost postapokalyptického tématu s hravou barevností, což dává hře osobitý vzhled. Barevný kontrast je opravdu úžasný.

Bohužel, v mém případě byl papírový insert hned po otevření krabice na několika místech roztržený. Navíc patřím mezi vášnivé obalovače karet a po obalení se karty už do insertu nevejdou.

Zběsilá jízda - ukázka pokročilých nájezdníků
Zběsilá jízda - základní nájezdníci a ukazatel bodů
Zběsilá jízda - palivo

Jak získat vodu? Hlavní je vyrazit

Zběsilá jízda kombinuje dva základní herní mechanismy push your luck, tedy zkus své štěstí, a deck building, kde je cílem vybudovat si balíček nejlepších karet.

Každý hráč začíná se základním balíčkem sedmi nájezdníků. Na začátku hry si dobere tři karty pokročilých nájezdníků, z nichž dvě připojí ke svému balíčku a třetí vrátí na spodek dobírací hromádky. Výsledný balíček devíti karet se zamíchá.

Ve hře naleznete devět karet cílů, ale pro každou partii budete potřebovat pouze šest z nich. Karty cílů jsou rozděleny do tří sad, lišících se počtem matiček v levém horním rohu (od jedné do tří). Každá hra by tak měla být trochu jiná, protože od každé sady si náhodně vyberete dvě karty. Nicméně devět cílů mi přijde málo – ocenila bych větší variabilitu. Hře by slušely jistě i nějaké speciální karty cílů, kde by bylo nutné splnit nejen výsledné číslo, ale také nějaké další podmínky, jako například počet karet, ze kterých má být konvoj složený. 

Cílem každého kola je přiblížit se součtem hodnot zahraných karet k číslu na kartě cíle, ale nesmíte ho překročit. Hráči postupně odhalují karty ze svého balíčku a rozhodují se, zda pokračovat, nebo zastavit. Karty pokročilých nájezdníků přidávají efekty, jako je manipulace s balíčkem, získávání žetonů paliva či taktické přesuny karet mezi rezervou a konvojem.

Co je to rezerva?

Má „Achillova pata“, řekla bych, protože naučit se s ní efektivně pracovat je pěkný oříšek. Rezerva je mechanismus, který je ze začátku trochu obtížné zvládnout. Na začátku každého kola si hráči doberou dvě karty, z nichž jednu přidají do konvoje a druhou vloží do rezervy. K čemu je to dobré? Jasně vidíte karty, které máte v rezervě, a logicky je tak nemůžete vytáhnout z dobírací hromádky. Nicméně během kola je nelze běžně použít – vrátit je zpět do konvoje je možné jen za pomoci herních efektů karet nebo žetonů paliva. Umístění konkrétní karty z rezervy rovnou do konvoje vás stojí čtyři žetony paliva, což je také poměrně drahé. Posledním řešením je rozhodnout se zamíchat na konci každého kola při míchání všech karet z konvoje a nově získaného nájezdníka i všechny karty z rezervy.

Na konci každého kola se hodnotí, kdo byl cíli nejblíže. Odměny zahrnují body a také pořadí, ve kterém si hráči vybírají nové karty nájezdníků. Často se vyplatí zastavit dříve a vzdát se možnosti získat cíl, pokud tím získáte silnější kartu s užitečným efektem. Partie se hraje na šest kol, během nichž se hráči snaží získat co nejvíce bodů.

Svižný abstraktní filler

Zběsilá jízda nabízí svižnou hratelnost, která osloví především rodiny a příležitostné hráče. Jednoduchá pravidla a rychlá příprava z ní dělá ideální filler mezi náročnějšími hrami nebo příjemnou zábavu na cesty.

Hra ale může působit trochu abstraktně – ačkoli téma postapokalyptických nájezdníků je vizuálně přítomné, v jádru jde o strategické počítání a odhad soupeřů. Ti, kdo hledají hlubší tematický zážitek, mohou být lehce zklamáni.

Jedna plus jedna jsou dva

Zběsilá jízda je ideální pro skupiny 3–4 hráčů, ačkoli funguje i ve dvou nebo pěti. Doporučený věk je 8+, ale mladší hráči si poradí, pokud zvládnou počítat do dvaceti. Rodiče to mohou vnímat i jako zábavný způsob procvičování matematiky. Partie trvá přibližně 20 minut, což odpovídá údajům na krabici.Slyšela jsem názory, že jde jen o dražší verzi „oka bere“. Nesouhlasím. Tato karetní hra za něco málo přes tři stovky nabízí kvalitní produkci a herní prvky, které základní koncept „oka bere“ výrazně rozšiřují – efekty karet, rezervu i žetony paliva.

Zběsilá jízda je chytrá karetní hra, která kombinuje napětí z pokoušení štěstí se strategií budování balíčku a rezervy. Zaujme přístupností, svižnou hratelností a povedenými ilustracemi. Jako rodinný filler nebo odpočinková zábava funguje skvěle. Pro zkušené hráče ale nemusí být dostatečně hluboká.

Klady
  • postapokalyptické ilustrace
  • jednoduchá pravidla
  • rychlé herní partie
  • strategie obohacená karetní rezervou
Zápory
  • velký vliv náhody
  • nemožnost plánování budoucích tahů
  • natržený papírový insert
  • nemožnost vložit do insertu obalené karty
Infobox
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Interakce

Strategie

Znovuhratelnost

Zpracování

Náhoda

Cena/výkon

Tereza Seidlová

Ubongo a Catan jsou hry, díky kterým kdysi propadla do světa deskových her. Dnes už se její sbírka rozšířila o komplexnější kousky jako Kutná Hora či Ztracený ostrov Arnak. U vystudované rybářky není žádným překvapením, že má slabost pro hry se zvířátky a přírodovědeckou tematikou. Na základní škole trávila spoustu hodin hraním videoher World of Tanks a War Thunder. Nyní se k PC hrám snaží opět najít cestu.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.