Máte nějaké deskoherní předsudky? Já se musím přiznat, že pokud na krabici vidím italské jméno a k tomu hra vypadá jako těžší euro, trochu mě to od ní odradí. Mám ale také spoustu deskoherních lákadel. Jedním z nich je francouzský autor na malé karetní hře. Většinou mi totiž malé karetní francouzské hry skvěle sednou do vkusu. A tak se není co divit, že na deskovou hru Osmero jsem byla fakt hodně zvědavá.
Malé velké překvapení předchozího Essenu
Osmero vyšlo pod původním názvem Faraway v loňském roce pod křídly studia Catch Up Games (Svět po nás, Krabčáci, Ostrov dinosaurů: Hoď a kroť nebo Sobek pro dva hráče). Jeho autory jsou Johannes Goupy a Corentin Lebrat. Že je neznáte? Dost možná ale znáte jejich tvorbu. Johannes Goupy vytvořil Ostrovy titánů, Pixies, Rauhu a také můj oblíbený Rainforest. A Corentin Lebrat má ve své ludotéce třeba Stezky nebo Draftosaura.
Osmero je určeno pro 2–6 hráčů od 10 let a jednu partii sfouknete do 30 min. Ano, i v tom plném počtu to stále do 30 minut odehrajete. Ilustrace si vzal na starost Maxime Morin (Příští stanice Londýn, Zahradní říše). Hra se stala ihned po svém vydání hitem, s nadšením byla přijata například návštěvníky největšího deskoherního veletrhu SPIEL Essen 23.
Francouzská autorská škola
Proč že to mám tak ráda francouzské autory karetních her? Hodně mezi sebou spolupracují a navzájem se od sebe učí. Však také málokdy najdete na krabici jen jedno jméno. Během let tak společně vypilovali do dokonalosti filozofii, že hra nemusí být těžká a se spoustou pravidel, aby byla chytrá. A abyste si v ní připadali chytře i vy.
Osmero tuto filozofii reprezentuje skvěle. On ten jeho základní princip je až neuvěřitelně jednoduchý. Během herní partie před sebe postupně vyložíte osm karet (odsud Osmero, ha!). Vykládáte je ale v opačném pořadí, než v jakém je budete bodovat. A to je vše, tedy, skoro. Je to jednoduché, dalo by se říct i primitivní? Ano. Funguje to? Náramně!
Kartu ke kartě
Hra obsahuje jen dva balíčky karet, malé obdélníkové a velké čtvercové. Tedy, pokud jste neměli to štěstí a nezískali ji i s promo figurkami, pak by obsahovala ještě šestici potisknutých dřevěných figurek. Čtvercové karty budete dostávat automaticky a v každém kole právě jednu ze tří v ruce budete muset vyložit před sebe. Vždy při tom zachováte pořadí, v jakém jste je vyložili. Jak jsem totiž avizovala, na konci partie se budou vyhodnocovat od té nejnovější.
Na každé kartě najdete hned několik prvků, které pro vás při hraní budou důležité. Kromě ilustrace je to kolečko s číslem v horním levém rohu, jeden nebo dva symboly, které karta dává, v horním pravém rohu, v dolní třetině barevný pás a skórování, které se spustí, pokud při vyhodnocení této karty uvidíte před sebou ty správné symboly (podmínky jsou uvedeny vpravo uprostřed).
Co všechno risknete?
A celé dohromady to tvoří překvapivě chytrý mix. Karty s vyšším číslem mají možnost vám přinést opravdu hodně bodů, musíte ale posbírat dostatek symbolů z jejich podmínky. Jenže v ruce máte vždy jen tři karty, a tak dopředu nevíte, zda se vám těch pět jelenů nebo čtyři různé barvy karet během partie nasbírá, nebo ne. Karty s nízkým číslem vám sice žádné body nedají, najdete na nich ale právě ty symboly, které potřebujete pro bodování vyšších karet. Celé je to přitom perfektně vybalancované.
V každém kole vždy jednu novou kartu vyložíte a jednu novou si doberete. Tam, kde by se jiní autoři spokojili s tím, dobrat si novou kartu náhodně z balíčku, Lebrat a Goupy vymysleli geniální věc. Nové karty si totiž draftujete ze společné nabídky. Pořadí, v němž to budete dělat, ale není něco tak náhodného jako posazení okolo stolu. Kdepak, v Osmeru je to jen ve vaší režii. Určené je to tím, jakou hodnotu karty jste zahráli. A tak si jako první vybírá ten, kdo vyložil kartu s nejnižším číslem, a dál postupujete vzestupně. To je vlastně v přímém protikladu k tomu, jak chcete vykládat karty kvůli bodování, což do Osmera vnáší skvělou míru taktického rozhodování v každém kole.
Proč vyšší karta po nižší přišla
Jak získáte ty malé karty? No, ty si musíte zasloužit. Pokaždé, když vyložíte kartu s vyšším číslem po kartě s nižším (tedy pro bodování nelogicky), získáte jednu z malých karet. To se děje náhodně, můžete si ale zvýšit počet, který si doberete a ze kterého tu jednu vybíráte. Stačí vám na to vykládat před sebe karty s ikonkou mapy k pokladu. Každá z nich vám totiž rozšíří výběr.
Tyhle malé karty jsou dalším skvělým prvkem Osmera. Jsou na nich stejné symboly i barvy jako na těch normálních čtvercových kartách, jen vám málokdy dají nějaké body. To úžasné je na nich ale to, že jsou vždy vidět, a je tak úplně jedno, v jakém kole se dostaly na stůl, protože ikonky a barvu vám pro bodování poskytnou vždy. Jde tak o další prvek znesnadňující vaše rozhodování, a tím o další vrstvu taktiky, kterou po pár partiích budete s radostí objevovat.
Svérázné ilustrace
Na první pohled vás na Osmeru zaujmou jeho ilustrace, jsou totiž opravdu netradiční. Zaujmout ale samozřejmě neznamená totéž, jako že se vám budou líbit. Pro leckoho budou až příliš svébytné. Ale i když ani pro mě to není úplně styl, který bych si pověsila na zeď, karty jsou hezky barevné a na stole to okolojdoucí deskohráče zaujme.
Za co musím tvůrce pochválit, to je rozhodně ikonografie. Hra je kompletně bez textu, a tak je velmi důležité, aby grafický design po první partii přešel intuitivně do krve a vy jste si nic nemuseli dohledávat v pravidlech. Osmeru se to povedlo na výbornou. Opravdu vám to jedno vysvětlení stačí a příště už nebudete tápat, co která ikonka znamená a za co že to vlastně máte bodovat.
Zahraješ si se mnou?
Osmero je jedna z těch her, které mají tak jednoduchá pravidla, že si je můžete zahrát opravdu s širokou skupinou lidí. Není však triviální a úplně začínající hráče by mohla odradit tím, že vy to vždy vykombíte lépe. Pokud ale zvládnou třeba Sushi Go!, v němž také trochu kombinovat musíte, Osmero zvládnou taky.
Oceňuji navíc možnost hrát v až šesti hráčích. Hra přitom neztrácí na kráse v jakémkoliv počtu, jen v těch šesti si trochu počkáte, pokud jste v jednom kole první, kdo si vybírá novou kartu, a v kole následujícím poslední. Na druhou stranu je větší výběr, a tak nezřídka budete opravdu hodně chtít být první. Nebo snad risknete, že „něco“ na vás zbyde vždy, a zahrajete spíš vysokou kartu, ať si můžete vybírat z těch malých?
Osmero je skvělá malá karetní hra, která je rychle vysvětlená, rychle odehraná, a přece před vás postaví nejedno obtížné rozhodování. Svébytné ilustrace sice nejsou pro každého, Osmeru ale nelze upřít skvěle funkční a intuitivní ikonografie. Má velice přístupná pravidla, krátkou herní dobu a překvapivou míru taktického rozhodování, ačkoliv náhodu i tak při partii často nemile pocítíte. Pokud ale hledáte chytrou malou karetku, která funguje stejně dobře ve dvou jako v šesti, s Osmerem vedle rozhodně nešlápnete.