Piráti z Maracaiba - desková hra

Piráti z Maracaiba – symbolová honba za poklady

26. 10. 2024
 

Piráti z Maracaiba je strategická desková hra od Alexandra Pfistera, která vás zavede do pirátského Karibiku 17. století. Stanete se kapitány pirátských lodí, budete se plavit po mořích, ostrovech, plnit úkoly, sbírat poklady a vylepšovat svou loď. Cílem je ve třech kolech plavby nasbírat co nejvíce bodů. Deskovku k nám přineslo vydavatelství BoardBros. Hra je určena pro jednoho až čtyři hráče od 12 let a herní doba je cca 25 minut na účastníka plavby.

Kombinace karet a herních desek

Hráči na začátku dostanou svou vlastní desku lodě, desku pirátského úkrytu, figurku průzkumníka, počítadlo bodů a lodě. Část společného prostoru na stole zabere deska průzkumu. Jedná se o jakousi mapu plnou mnoha symbolů proveditelných akcí seřazených do cesty, po které se budete moci pohybovat svým průzkumníkem. Kromě toho po svém obvodu obsahuje zářezy představující stupnici vítězných bodů a také tu najdeme předposlední pole Záliv a cílové pole Maracaibo. Sem se budete chtít svou lodí dostat. Komu se to povede jako prvnímu, ukončuje jednotlivé kolo a připisuje si body navíc.

Zajímavým prvkem je, že předcházející pole, po kterých budete plout, si sestavujete z jednotlivých dostupných karet, a to zcela náhodně. Sice tu existuje předpřipravené schéma, podle kterého máte zamíchané karty umístit, ale s pokročilými zkušenostmi si můžete sestavit své zcela vlastní moře. Výslednou mapu pak představuje několik sloupců karet a destiček ostrovů s poklady, které je třeba na cestě do Maracaiba překonat. Celé gró deskové hry Piráti z Maracaiba je pak v tom, jaké konkrétní karty si pro svou cestu vyberete.

Kde zakotvím?

Potkat můžete karty vylepšení, které vám dovolí provést okamžité akce, například v podobě pohybu po cestě průzkumu, získání kostičky vylepšení, úkolu nebo provedení nájezdu s bonusem. Druhým typem je permanentní vylepšení svých herních možností, například provádět pohyby navíc, získat nové akce pro nájezdy, připočíst dodatečné body k hodu na kostkách nebo mít levnější nákupy. Posledním typem vylepšení jsou karty s podmínkami pro bodový zisk na konci hry. Například pokud splníte tři úkoly, dostanete pět bodů. V případě, že kteroukoli z těchto karet budete chtít využít, musíte ji nejprve zaplatit, vzít ji z místa a dát si ji do své herní oblasti. Místo ní se doplní karta nová. Kromě zmíněných akcí mohou karty samy o sobě přinášet vítězné body na konci hry nebo i peníze či opět VB na konci každého kola. Kombinací je nespočet. V případě, že kartu zakoupit nechcete a nic neuděláte, vezmete si ze zásoby pět mincí.

Druhým typem karet, které lze na své cestě potkat, jsou rezidence. Ty zůstávají na svých místech po celou dobu hry a kdokoli si v nich může zakoupit své místo. Zpravidla jsou docela drahé, ale to je vyváženo podmínkou, při jejímž co nejlepším splnění vám na konci hry dají mnoho bodů. Třetím typem karet, na kterých jde zakotvit, jsou lokace. Ty doplňují některý z pokladů na ostrovech, přihrají vám kostičku vylepšení a to vše doplní některou okamžitou akcí, například možnost zakopat poklad, získat úkol, posunout se na desce průzkumu či provést nájezd.

Proveď nájezd, získej poklad

A co je to nájezd? Součástí hry Piráti z Maracaiba jsou i tři barevné kostky. Každá barva je pro jeden typ pokladu. Při nájezdu kostkami hodíte a podle zvolené kostky, její padlé hodnoty a případných dodatečných vylepšení můžete součet všeho využít k provádění různých akcí. Na začátku hry máte k dispozici pouhé tři možnosti, ale během kol lze získat nové. Zpravidla tak můžete získat body, peníze anebo poklady.

A tímto se konečně dostávám k pokladům, to je přece to, s čím jsou piráti spojováni. Na herní ploše se nacházejí tři desky pokladů pro umisťování kostiček jejich barvy. Zelená pro smaragdy, bílá pro perly a žlutá pro zlato. Na začátku jsou na každém ostrově čtyři. Během hry si je odtamtud, když poklad získáte, odebíráte, a naopak, když stoupnete na příslušnou lokaci, je doplňujete. Jejich počet na daném ostrově na konci hry znamená, kolik bodů za každou svou kostičku pokladu v držení dostanete. Čím více jich je na ostrově k dispozici, tím více bodů získáte. Kromě nájezdů lze poklady získat z postupu na desce průzkumu nebo při vylepšování lodě. Když poklad získáte, dáte ho na svou desku skrýše. Tam jsou nejprve volně uložené a následnými akcemi je lze zakopat pod zem. Tím se aktivují další akce a zároveň za ně na konci hry dostanete více bodů.

Vylepšuj svou loď a počítej body

Loď je tvořena kartonovou deskou s otvory pro umisťování upgradovacích kostiček. Opticky je bok lodi rozdělen do čtyř částí. Nejprve je třeba vylepšeními zaplnit určitý počet částí první, než je možné postoupit dál stejným způsobem i do dalších částí. Vylepšování opět odemyká, podobně jako předtím, různé okamžité i trvalé akce, s pár výjimkami jedinečnosti. Například možnost k lodi přikoupit galionovou figurku s dalšími zlepšováky nebo umisťovat pašerácké destičky s dalšími akcemi na lokace a pak je aktivovat.

No, je toho více než dost. Když jste na tahu, můžete provést pohyb o 1–3 karty, s tím, že musíte skončit minimálně o jeden sloupec více vpravo, než jste vyrazili, tedy blíže Maracaibu. Jakmile ho někdo dosáhne, kolo okamžitě končí, kromě posledního kola. Všichni si spočítají na svých kartách a případných vylepšeních, kolik dostanou VB a peněz, lodě se postaví opět na začátek a jede se nové kolo. Na konci hry ostatní ještě mohou dojet své tahy a pak se počítají body. Mělo by jich být opravdu hodně. Během hry jich tolik nezískáte, ale na konci několikrát objedete počítadlo kolem dokola a teprve se ukáže, jak si, kdo vedl. Body se získávají za postup na desce průzkumu, za zbytek peněz, za nakoupené karty, za splněné úkoly, podmínky na kartách a rezidencích, počítají se body za poklady a dodatečně se získávají body za ty zakopané.

Je to eurohra

Takže cest, kterými lze během celé hry získávat body, je mnoho a vy si jen musíte vybrat, na co se zaměřit, kterou cestou se vydat. Na začátku vám s tím trochu pomohou startovní karty úkolů a vyložené rezidence, ze kterých si vybíráte. Je tedy dobré si zvolit nějakou hlavní strategii, ale ostatní hráči vám stejně budou ve vaší cestě překážet, vybírat vám karty, brát poklady a lézt na stejná pole. Když totiž chcete na obsazené pole, musíte prvnímu hráči zaplatit nebo provést souboj. To vyžaduje i značnou dávku taktiky jako reakci na vyvíjející se situaci. Například pokud se soupeři zaměří na zlato, vy jim ho nebudete chtít doplňovat, aby za něj na konci dostali méně bodů, a naopak si poberete něco jiného. Nesmíte ani zůstat moc pozadu, když někdo jiný ukončuje kolo. Svým způsobem se jedná o eurohru, protože máte s nadsázkou milion věcí k dělání, ale stihnete jich jen pár.

Piráti z Maracaiba také přicházejí s několika jednoduchými dodatečnými moduly, kterými si můžete hru okořenit. Běžně hrajete se všemi kartami otočenými lícem vzhůru, ale můžete si vyzkoušet i verzi s některými zahalenými nebo další s rubíny. Čím více hráčů hraje, tím častěji se karty a úkoly obměňují a poskytují nové možnosti, ale zároveň i konflikty. Bez nich by to ale nebyla správná pirátská hra, ne?

Symbol, kam se podíváš

Obecně se dá říci, že hra je plná symbolů. Je jich tu opravdu mnoho, a to na všech komponentech. Pravidla jsou krátká, ale když jsem je poprvé otevřela a přečetla, vůbec jsem je nepochopila. Nějak mi to nedávalo smysl, nebyla tu návaznost. Až když jsme naslepo začali hrát, došlo mi, že je to víceméně jen symbolová vysvětlovačka, a proto jsem tam neviděla žádnou logickou spojitost. Následně jsem tedy jen potřebné symboly vyhledávala. Vtipné bylo, že vysvětlení odkazovala na konkrétní strany návodu, ale stránky nebyly očíslované, což vydavatelům při tisku vypadlo. Souhrnné vysvětlení symbolů najdete na posledních dvou stranách, ale žádné lama karty pro každého hráče tu nejsou. Nicméně, jakmile se s nimi jednou seznámíte, vše je dost jasné. Pirátské téma je pěkně uchopené, rozložené karty jsou převážně modré, aby evokovaly oceán, po kterém se plavíte, komponenty jsou dostatečně kvalitní, jen je škoda, že není přítomný insert a poklady jsou jen formou dřevěných kostiček.

Piráti z Maracaiba představují komplexní strategickou hru plnou možností a variací, která zaujme příznivce jednodušších nepříliš dlouhých euroher, navíc s pirátskou tematikou. Hra poměrně rychle ubíhá a její předností je flexibilita v sestavování herního pole a rozmanitost dostupných akcí, které dávají prostor pro různé strategie, taktiky a interakce mezi hráči.

Klady
  • variabilní herní plán
  • dodatečné moduly
  • mnoho možností zisku bodů
Zápory
  • pravidla
Infobox
  • Autoři Ralph Bienert, Ryan Hendrickson, Alexander Pfister
  • Vydavatel BoardBros
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Zpracování

Interakce

Mozkovar index

Strategie

Taktika

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.