Mafia - novela zákona o audiovizi - ilustrační obrázek

Novela zákona o audiovizi? Spolek Herní Klastr ji vítá

22. 10. 2024
 

Neziskový spolek Herní Klastr, který sdružuje vývojáře a jiné aktéry herního průmyslu v Jihomoravském kraji, se vyjádřil k aktuálně projednávané novele zákona o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie (zkrácený zápis: novela zákona o audiovizi). Ta mimo jiné počítá s přeměnou Státního fondu kinematografie na Státní fond audiovize, který bude v porovnání s dřívějším stavem poskytovat podporu širší paletě kreativní tvorby včetně videoher. Zástupci spolku uvádějí, že novelu vítají.

„V minulých týdnech jsme se v médiích mohli dočíst o tom, jak zástupci herního průmyslu podporu videohrám vnímají jako něco negativního či škodlivého," říká Roman Hladík, předseda Herního Klastru. „Nicméně je to pouze názor jednotlivců. Herní Klastr sdružuje 40 profesionálů z řad vývojářů, pedagogů a dalších přidružených oborů a všichni věříme, že novela zákona o audiovizi včetně možné podpory je správný krok vpřed.“ 

Spolek připomíná, že dosud se videohrám ze strany státu nedostávalo adekvátní pozornosti, a to navzdory úspěchům tuzemských vývojářů. Rozhodně nelze zpochybnit tvrzení, že se české hry prodávají zahraničnímu publiku daleko lépe než české filmy či seriály. I když si zároveň s tímto přitakáním dovolujeme varovat před přímočarým srovnáváním herního a filmového průmyslu. Distribuční trh filmů a her se zásadně liší, stejně jako se liší běžné ceny za nákup hry a nákup digitální kopie filmu či lístku do kina. Dále je třeba přihlédnout k tomu, že většina her zápasí o jedno, do značné míry globalizované, publikum, zatímco národní kinematografie se už asi 100 let soustředí především na své domácí jazykové a kulturní okruhy.

Mafia Definitivní edice - Tommy Angelo
Série Mafia patří k nejmilovanějším produktům českého herního průmyslu

Samozřejmě však nejsou hry ve srovnání s filmy nijak méněcenné, byť si bohužel stále část veřejnosti myslí opak. Dokonce i při projednávání zmiňované novely od některých politiků zaznívají předsudečné odsudky, které videohry spojují například s patologickou závislostí. Ta přitom podle relevantních výzkumů nepředstavuje příliš rozšířený problém.

Kriticky se k vidině státní podpory herního průmyslu nedávno vyjadřoval třeba Marek Španěl (ředitel a spoluvlastník Bohemia Interactive) nebo Daniel Vávra (kreativní ředitel Warhorse Studios). Zejména ve druhém zmíněném případě přitom nešlo ani tak o kritiku konkrétní novely, jako o vyjádření dlouhodobého skeptického postoje vůči samotnému konceptu dotací.

Mezi členy Herního Klastru, který legislativní změny vítá, najdeme zástupce herních studií Ingame Studios, Hangar 13, Ashborne Games, Amanita Design, ale třeba také odborníky z vysokých a středních škol.

Zdroj: TZ

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.