X-COM: Terror from the Deep – objevte novou hrozbu v hlubinách oceánů

20. 10. 2024
 

Po úspěchu původního X-COM: UFO Defense se vývojáři v MicroProse rozhodli, že hráčům naservírují další výzvu. V roce 1995 vyšlo X-COM: Terror from the Deep, které nás zavedlo z oblak a bitev na souši do temných hlubin oceánů. Herní mechaniky zůstaly víceméně podobné. Podmořské prostředí ovšem přineslo nové výzvy a náročnější nepřátele. Díky tomu se zvýšila i obtížnost hry, která si právem získala pověst jednoho z nejnáročnějších titulů v sérii. 

Invaze pokračuje pod hladinou

Terror from the Deep nás zavádí do roku 2040, 40 let od vítězství organizace X-COM nad mimozemskou invazí. Lidé si začínají myslet, že nebezpečí pominulo, ale hluboko pod hladinou oceánů se probouzí nová mimozemská hrozba. Tentokrát se jedná o starobylou rasu mimozemšťanů, kteří čekali v podmořských základnách na svůj čas, aby znovu zaútočili na lidstvo. Hráč se opět ujímá role velitele X-COMu, tentokrát se však musí vypořádat s bojem pod vodou.

Příběh navazuje na události prvního dílu a zachovává stejný základní koncept – odkrývání mimozemských plánů a technologie skrze výzkum a boj. Oproti původní hře je zde ale temnější atmosféra a větší důraz na tajemství mimozemských aktivit v oceánech.

Z hlubin vesmíru do oceánských temnot

V této hře se nevyhneme srovnávání s prvním dílem X-COM: UFO Defense. Pokračování si zachovalo základní fáze. Strategická fáze zůstává velmi podobná. Hráč opět staví základny, spravuje finance, rekrutuje vojáky a provádí výzkum. Nově ovšem v podmořském prostředí, což proniká i do nových typů zbraní nebo do výzkumu mimozemských plavidel, která jsou navržena pro hlubokomořské operace. Mise ovšem nebudou pouze podvodní, některé se budou odehrávat také na pevnině, takže se musíte vypořádat i s problémem, že některé zbraně na souši prostě nefungují.

UFO Defense nabízí rozmanité typy misí, od sestřelování UFO a záchranných operací u havarovaných lodí až po teroristické útoky ve městech, kde mimozemšťané napadají civilisty. V pokročilejších fázích si mimozemšťané budují na Zemi své základny, které musí hráč zcela vyplenit. Dojde také na útok na vlastní základnu X-COM, kterou je třeba ubránit. Závěrečná mise hry zahrnuje útok na mimozemskou základnu na Marsu. Většina misí probíhá v prostředí měst, lesů nebo farm. Obtížnost hry je vyvážená, ale pozdější fáze mohou být náročné, zejména pokud hráč nezvládne udržet technologický náskok před nepřáteli.

Většina misí v Terror from the Deep se odehrává v podmořských základnách nebo lodích, což výrazně zvyšuje pocit stísněnosti. Hráč čelí většímu počtu mimozemšťanů a rozsáhlejším mapám. Některé mise, zejména útoky na lodích, jsou dlouhé a vyčerpávající. Typy misí jsou podobné těm z prvního dílu. Hráči se dostávají k troskám sestřelených mimozemských plavidel, případně se mimozemšťané dobrovolně vylodí, což je nebezpečnější, protože při vylodění jsou lépe připraveni než při havárii. Speciální mise se odehrávají na palubě civilních plavidel, kde, podobně jako v UFO Defense, mimozemšťané útočí na civilisty, tentokrát ale v nebezpečném prostředí lodí. Teroristické mise mohou probíhat i na pevnině, obvykle v přístavech. Ekvivalentem útoku na mimozemskou základnu jsou podmořské kolonie, kde se boje často odehrávají ve dvou fázích – na povrchu a v podzemí. Závěrečná fáze hry zavede hráče do samotného srdce mimozemské základny, kde se nachází obrovský mimozemský superorganismus, který řídí celou invazi.

Výzva i pro ty nejzkušenější 

Tahová strategie je jádrem celé hry, ale obtížnost je podstatně vyšší. Mimozemšťané jsou agresivnější a chytřejší. Díky ničivějším technologiím jsou lépe vybavení. Často disponují zbraněmi, které mohou během několika tahů zničit celou vaši jednotku. Kromě toho jsou mapy misí často rozsáhlejší a komplexnější, což nutí hráče přemýšlet nad svými pohyby ještě více než u předchůdce. Žádné zjednodušení nečekejte. Každá chyba může být fatální. Je to hra, která odměňuje trpělivost a strategické myšlení, ale nemilosrdně trestá chyby.

Atmosféra podpořená grafikou a mrazivou hudbou

Vizuál se liší, díky podmořskému světu převažují odstíny modré a zelené. Ačkoli mnohým může připadat pixelová stylizace zastaralá, musím uznat, že pro mě mají retro hry své kouzlo. Zvláštní pozornost je věnována stísněným prostorám vraků lodí, podmořských základen a jeskyní. Náhodně generované terény mají dostatečnou variabilitu na to, aby se hráčům neomrzely.

Hudba a zvukový design v X-COM: Terror from the Deep jsou naprosto klíčové pro vytvoření atmosféry. Grafika vytváří vizuální temnotu, hudba přidává zvukovou vrstvu, která v hráči vzbuzuje napětí a úzkost. Výbornou práci zde odvedl skladatel John Broomhall, který byl také odpovědný za hudbu v UFO Defense.

Tak jako u prvního dílu, hlavním prvkem hudby je jeho minimalismus. Hudba je založená na jemných, atmosférických tónech, které vytvářejí stísněnou náladu. Když vedete svůj tým do boje, hudba vás nenápadně udržuje v pohotovosti, aniž by přehlušovala zvuky bitevního pole. Obzvláště strašidelné jsou zvuky, které naznačují přítomnost mimozemšťanů v temnotě – třeba když uslyšíte tajemný šustot nebo vzdálené kroky nepřátel, a přitom nevíte, odkud přicházejí.

X-COM: Terror from the Deep je důležitým dílem v historii série X-COM. I když je často vnímán jako obtížnější bratříček původního dílu, dokázal si získat fanoušky díky inovativnímu prostředí a novým výzvám. Tato fascinující hra zůstává věrná svému předchůdci, ale přidává nějaké nové a náročné prvky. Je to titul, který vás donutí přemýšlet nad každým krokem, a každé vítězství přinese nepopsatelné uspokojení, které jen málokterá hra dokáže nabídnout. Někdo může jeho obtížnost považovat za pozitivum, jiný za negativum. Právě jeho náročnost je jeden z hlavních důvodů, proč odrazuje některé hráče. I dnes, po tolika letech, si uchovává své kouzlo a dokáže zabavit i ty nejzkušenější stratégy.

Klady
  • atmosféra podmořského prostředí
  • i na nejnižší úrovni relativně vysoká obtížnost
  • propracovaný tahový systém
Zápory
  • pro někoho může být hra příliš frustrující
  • herní rozhraní je relativně složité, hráči se musí dost věcí naučit
  • kromě změny prostředí je hra příliš podobná prvnímu dílu
Platforma PC
  • Datum vydání 01.04.1995
  • Vizuál

    Audio

    Umělá inteligence

    Znovuhratelnost

    Obtížnost

    Atmosféra

    Tereza Seidlová

    Ubongo a Catan jsou hry, díky kterým kdysi propadla do světa deskových her. Dnes už se její sbírka rozšířila o komplexnější kousky jako Kutná Hora či Ztracený ostrov Arnak. U vystudované rybářky není žádným překvapením, že má slabost pro hry se zvířátky a přírodovědeckou tematikou. Na základní škole trávila spoustu hodin hraním videoher World of Tanks a War Thunder. Nyní se k PC hrám snaží opět najít cestu.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.