Vraťme se na skok do devadesátých let, kdy společnost LEGO prováděla první pokusy s videohrami. V té době platilo, že co kus, to originál, a některé z tehdejších titulů si díky své neotřelosti dodnes drží množství fanoušků. Odpočiňme si proto na chvíli od adventur typu LEGO Indiana Jones, zapomeňme na naleštěné LEGO Bricktales a přenesme se od LEGO 2K Drive dále do minulosti, spíše k prvním LEGO Racers.
Na přelomu století vyšla kostičkovaná strategie LEGO Rock Raiders, která nechala hráče dolovat v jeskyních neprozkoumané planety. Jednalo se o překvapivě zábavnou záležitost, ale dnes už ji jen sotva seženete a trpí celou řadou grafických i designových nedostatků. Naštěstí se našel vývojář, který se zcela sám pustil do jejího remaku – a výsledkem je Manic Miners, výborné spojení legové nostalgie s veškerými vymoženostmi současné techniky.
Jak to všechno začalo
Hra LEGO Rock Raiders, založená na stejnojmenné sérii stavebnic, vyšla v roce 1999. Jejím vydavatelem byla softwarová divize LEGO Media a vývojářem byla společnost Data Design Interactive, která se proslavila tím, že kromě Rock Raiderů nikdy nic pořádného nevytvořila.
Ačkoliv se s vydáním hry spěchalo a část obsahu skončila vystřihnutá v souborech, našlo se stejně mnoho fanoušků, kteří se jí nadále věnovali. Ti se sdružovali na stránce RockRaidersUnited, z níž se stala největší internetová komunita moderů, programátorů a nadšenců pro LEGO hry obecně. RRUnited fungovalo až do roku 2023, kdy a) jej rozložily neshody mezi členy a b) dnes již nemoderní formu fóra nahradil Discord. Ostatně jako u většiny podobných webů.
Na tomto fóru začínal i Baraklava, sólový vývojář ze Švédska. Ten si přitom nedal za cíl nic menšího než vytvořit kompletní remake LEGO Rock Raiders, provést port hry do současného enginu, a ještě přidat vystřižený obsah. Práce mu zabrala čtyři roky a Manic Miners vstoupili do plné verze v létě roku 2023. LEGO Company navíc nebrání fanouškovským projektům, pokud se nevydávají za oficiální produkt a neslouží k výdělku. Manic Miners si tak můžete na autorových stránkách stáhnout i zahrát zcela zdarma.
Ztraceni ve vesmíru
Příběh LEGO Rock Raiders nebyl nijak zvlášť složitý – šlo koneckonců o pozadí k hračce – a představoval jen to nutné pozadí. Zbytek si domyslíte vy sami při hraní se stavebnicí… anebo ve hře při plnění misí.
Stáváte se velitelem Rock Raiderů (v české verzi Kameňáků), vesmírných horníků, které i s jejich těžební lodí L.M.S. Explorer přenesla červí díra do neprozkoumané části galaxie. Na nedaleké Planetě U se naštěstí nachází dostatek rudy i energetických krystalů, abyste mohli opravit loď a vrátit se domů. Vaším úkolem je proto sesílat dělníky do jeskyní, řídit důlní operace a řešit veškeré nečekané problémy, které se snad vyskytnou.
Žádnou další zápletku nečekejte, jediným zdrojem příběhu jsou krátké brífinky na počátku každé mise a občasné humorné předrenderované video. Je snad ale také pochopitelné, že stavebnice lega (a vlastně ani podobná RTS) nic dalšího nepotřebuje.
Těžba na neznámé planetě
Většinou začínáte pouze se základním skladištěm, pomocí něhož si teleportujete svůj první tým Kameňáků. S nimi poté vrtáte skály, odklízíte suť, sbíráte rudu i krystaly a budujete další stavby. Jak se vaše základna rozrůstá, odemykáte si různá vylepšení a na pomoc si můžete přivolat čím dál silnější vozidla. Od základních dělníků s lopatami a sbíječkami se tak postupně propracujete k různým vrtákům, transportérům, nakladačům, a dokonce i důlním laserům.
Zároveň však vítězství nedostanete zadarmo a každá z úrovní vám hodí nějaký klacek pod nohy. Zpočátku se potýkáte se zcela přírodními úkazy – sesuvy stěn, tekoucí lávou nebo nedostatkem kyslíku v jeskyni. S přibývající hloubkou se však přidá i hrozba ve formě různých příšer, které jdou po vašich energetických krystalech. Boj sice není hlavním těžištěm hry, ale stejně v něm máte celkem kreativní možnosti.
Sestavte si svůj tým
Úspěch důlních operací závisí na vašich Kameňácích a hra vás nenápadně vybízí k tomu, abyste se o ně starali. Předně zahrnuje prvek RPG, neboť vylepšení nosnosti nástrojů a různé tréninky se vám přenáší mezi levely. Pokud se jim tedy průběžně věnujete, v pozdějších úrovních už budete rovnou začínat s elitním týmem Kameňáků, kterému nic nebude stát v cestě. Nasbírané krystaly vám navíc mezi misemi odemykají nové oblečky, inspirované klasickými stavebnicemi z devadesátých let. Své svěřence si tak můžete plně upravit podle sebe.
Třešinkou na dortu je pohled z první/třetí osoby, který vám umožňuje přepnout na konkrétní jednotku a ovládat ji přímo při práci. Tím si z RTS vytvoříte adventuru a dolujete, sbíráte suroviny nebo třeba bráníte základnu spolu s ostatními. Můžete si tak klidně celou misi odehrát z pohledu pracovníka, aniž byste nějak překáželi.
Radši na to jít s rozvahou
Většinu těchto prvků obsahovali již LEGO Rock Raiders, přičemž některé mechaniky fungovaly lépe než jiné. Původní hra totiž trpěla značnou nevyvážeností a některá vozidla nebo budovy vůbec nemělo smysl používat. Stačilo pár úrovní, aby každý hráč přišel na svou vlastní neprůstřelnou strategii, která ho s menšími obměnami v pořádku dovedla až do konce.
Nejvyšší nebyla ani umělá inteligence vašich svěřenců, kteří trpěli podivným žebříčkem hodnot a občas chytali fatální záseky. Stejné chyby se však nacházely i v AI nepřátel a naprogramování skriptů, takže málokterá úroveň skutečně představovala výzvu. Manic Miners opravilo obojí – nyní jsou vaši dělníci přiměřeně inteligentní, ale zároveň všechny nástrahy fungují tak, jak mají.
Tím vzniká zajímavější, náročnější a také lepší herní zážitek, kterému se konečně dá říkat strategický. S jediným univerzálním postupem nevystačíte, musíte využívat i doteď opomenuté jednotky a občas vymýšlet plán za pochodu. Začít můžete základní hrou o pětadvacet misích, ale k tomu dostanete bonusové kampaně, které jsou oproti té původní o poznání složitější. Potom se můžete vrhnout na editor úrovní nebo stahovat mapy od ostatních hráčů, což vystačí na další hodiny zábavy.
Port pro dnešní generaci
LEGO Rock Raiders byla hra z roku 1999 se vším, co k tomu patří. Vrchol rozlišení tedy představovalo 640 x 480, s vizuálním efekty se šetřilo, a co šlo, bylo 2D s texturami v nízké kvalitě. Základní estetika si ale – nutno přiznat – pořád drží své kouzlo, protože se opírá o pověstně pečlivou práci designérů stavebnic z Lega.
Port do Unreal Enginu 4 posunul grafiku i fyziku k poměrům současné doby a konečně jí dovolil zazářit tak, jak si zaslouží. Kvalitní HD modely a vysoké rozlišení se daly očekávat, ale přibyly i různé kosmetické detaily – například budovy pod světlem kurzoru vrhají realistické stíny, suroviny položené na svahu se skutálejí dolů a u většiny vozidel můžete zapnout reflektory.
Naproti tomu zvukové efekty se dočkaly pouze dílčích oprav; zůstávají tak různé futuristické zvuky strojů, praskání vrtaných zdí nebo roztomile přihlouplý dabing. Základní hudbu tvoří remaster soundtracku z původní hry, který se však rychle oposlouchá. Proto si k němu můžete přidat i alternativní z verze pro PS1, mix hitů z dalších devadesátkových legových her, anebo úplně původní hudbu se špatnou kompresí.
Vývojář šel s humorem v této oblasti tak daleko, že zahrnul i „původní kampaň“ (se všemi designovými nedodělky) a volitelné spuštění náhodných crashů. Pokud tedy chcete, můžete si herní prožitek udělat autenticky špatný. Ústupek modernosti naopak tvoří možnost nastavit si jednotlivé prvky obtížnosti podle sebe nebo si odemknout bez postihu kteroukoliv z úrovní.
Manic Miners jsou důkazem toho, jaké možnosti mají v dnešní době nezávislí vývojáři a jak výbornou práci může odvést i jediný člověk. Pro fanoušky původní hry jde takřka o povinnost, protože herní zážitek se po všech stránkách zlepšil, aniž by ubylo cokoliv z pocitu nostalgie. Zároveň je však tento remake natolik povedený, že by mohl oslovit i hráče, kteří s předlohou žádné zkušenosti nemají.