Bethesda se překonala, když nedávno vydala kompletní balík všech oficiálních 2,5D Doomů. Je to naprostá bomba pro všechny nostalgiky, jako jsem já, ale i pro hráče herní sérií Doom nepolíbené, kteří mají všechno na jednom místě a na všechny současné aktuální konzole. V kolekci je snad všechno: Doom, Doom II, The Ultimate DOOM, Master Levels for Doom II, Final Doom, Doom II: No Rest for the Living, Sigil a Legacy of Rust. Přímo z menu máte přístup do všech nejznámějších modů, můžete si nakonfigurovat a rozehrát všechno možné. Třeba si to zahrát jako Brutal Doom. Přítomen je samozřejmě také multiplayer, a to i kooperativní.
DOOM + DOOM 2 je předělán do známého KEX enginu od Nightdive Studios, který zachovává atmosféru a dynamiku původních her. Najdete zde všechny původní zvuky a hudbu ve vyčištěné podobě, takže stačí jen volume doprava a užít si pravou brutální jízdu s Doomem. Už v tomto momentě je to jasných 10/10 bez jakýchkoliv dalších slov. Kolekce ale přináší nový přídavek Legacy of Rust a ten rozhodně stojí za napsání dalších slov.
Legacy of Rust
Legacy of Rust vznikl ve spolupráci vývojářů z ID Software a Machine Games. Jeho hlavním poznávacím znamením je, že obsahuje nové textury a hlavně nové zbraně i monstra. Mé nostalgické srdce zaplesalo, neboť jsem se při hraní cítil jako při cestě do alternativní minulosti, v níž Doom 3 vznikl v roce 1995. Legacy of Rust obsahuje dvě nové zbraně a šest druhů nových nepřátel. Všechno nové tady není jen tak náhodou, nýbrž pochází z nepoužitých assetů pro první dva Doomy.
Noví démoní přináší nové osvěžení
Ghoul – je létající rohatá lebka, které stačí jedna přesná rána brokovnicí. Vyskytuje se ale v hejnech a její projektily jsou rychlé a silné.
Banshee – je sebevražedný rudý oblak s obličejem, který svým řevem dá vzpomenout na bezhlavého kamikaze ze Serious Sam. Stačí mu jeden zásah z brokovnice. Jeho řev, kličkování a smrtící výbuch ale dokáží vzbudit nával paniky.
Shocktrooper – je posedlá verze Doomguye. Opět mu ke smrti stačí jedna přesná rána z brokovnice. Je ale hodně rychlý a svou plazmou dokáže hráče zabít za pár vteřin.
Vassago – je velký a odolný démon s kostěnou lebkou, křídly a kopyty. Hází zapálený benzín, který na zemi a zdech ještě dohořívá. Velmi nebezpečný v prostorných exteriérech. Smrtící v uzavřených prostorách a ve skupinách. Nejlepší zbraň na něj je plamenomet, který mu nedá šanci útočit.
Mindweaver – je variace menšího pavouka, která místo plazmy používá rotačák. Střílí z dálky, takže raketomet na něj je jasná volba.
Tyrant – je slabší verze Cyberdemona. Má sice stejný raketomet a stejnou palebnou sílu, na jeho skolení však stačí jen pár raket nebo dvě rány z Calamity Blade. Jeho specialita je, že jich je většinou víc, a pod salvou tolika raket se nesnadno přežívá.
Zdroj: Bethesda
Nové zbraně
Nové dvě zbraně jsou fajn, bohužel ale nahradily plazmovou pušku a BFG. Plazmová puška a BFG jsou natolik ikonické, že mi tady prostě chyběly, a za mě je to chyba. Jestli by přidání dvou nových kousků znamenalo horší vyváženost, tak bych radši zůstal u těch starých. Není všechno zlato, co se třpytí. Plazmovou munici nahradily kanystry z benzínem a já, jako stará konzerva, si naštěstí v pohodě mohu spravit chuť jakoukoliv jinou hrou z kolekce. Možná je to otázka vkusu. Možná je to jen zažitý zvyk a nostalgie.
Incinerator – je benzínový plamenomet, který nevelký dostřel kompenzuje velkou silou a kadencí. Výborný proti houfu málo odolných démonů nebo proti odolnému jednotlivci. Též vhodný jako obrana při ústupu, jelikož benzín na zemi dohořívá a stále zraňuje.
Calamity Blade – je ultimátní plamenná čepel, která dokáže rozříznout houf nepřátel v rovině. Rozptyl střely se nabíjí v závislosti na délce času držení spouště. Nestřílí nahoru ani dolů, nýbrž jen do roviny. V rozsáhlém rovném exteriéru zbraň dokáže najednou zabít klidně sto démonů. Zbraň je nevhodná do úzkých prostorů a na létající démony. Používá stejnou munici jako Incinerator.
Jak se to hraje?
Hlavní charakteristický znak hratelnosti je obtížnost. Už na střední Hurt Me Plenty potkáte v každé úrovni v průměru asi 250 nepřátel. Často v místech, kde se dá těžko schovat nebo v místech, kde se dá ještě k tomu zahučet do lávy či kyseliny. I přes šetřivý a taktický postup jsem ale často trpěl nedostatkem munice. Ještě se mi v Doomovi nestalo, že bych v rámci šetření munice radši střílel ze slabší brokovnice. Noví nepřátelé jsou snad ještě nebezpečnější než ti staří a design většiny úrovní je postavený na hledání spínačů.
Před spuštěním každého spínače je dobré nejdřív vyčistit všechno, co je v dohledu. Samozřejmě za předpokladu, že máte nějakou munici. Křížová palba je sice nebezpečná, ale jít s holými pěstmi na Revenanta a jeho doprovod je ještě horší nápad. Před zapnutím spínače je dobré si ještě vyzkoušet únikovou cestu, protože si můžete být jisti, že se hned něco objeví. Po likvidaci démonů zjistíte, že se vysunula plošina s dalším spínačem. Dáte si to ještě jednou a po třetím spínači, v hromadě mrtvol, se zjeví dvě Arch-Vile.
Postupem hrou se toto stupňuje do takových rozměrů, že mě to bavilo čím dál víc, i když jsem neustále umíral. Ve 14 úrovních (dvě tajné jsem neobjevil) rozdělených do dvou epizod jsem nechal 25 hodin a s klidným srdcem mohu říct, že tohle je zatím nejtěžší oficiální 2,5D Doom. Těžší než proslulý Final Doom: The Plutonia Experiment. Legacy of Rust ocení hlavně veteráni Dooma nejlépe s myší. Já hrál poprvé na gamepadu a musel jsem se nejdřív rozehřát legendární první epizodou prvního dílu.
Zdroj: Bethesda
Grafika, ozvučení a hudba
Co se týče zpracování, nová DOOM + DOOM II edice se nepustila do žádných experimentů. Duch pionýrské doby FPS akcí zůstal zachován. KEX engine vypadá jako GZDoom bez efektů, čili dobře. Zvuky a hudba jsou jen trochu vyčištěné. Hudba v Legacy of Rust je skvělá. Vytáhl jsem ji nad ostatní zvuky a v každé úrovni mě donutila, abych se zastavil a poslechl si celou její smyčku. Soundtrack IDKFA od Andrewa Hulshulta si můžete pustit i samostatně.
Legacy of Rust se skládá spíše z menších lokací narvaných nepřáteli. Lokací, v nichž narazíte na nové démony a zastřílíte si dvěma novými zbraněmi, které bohužel nahrazují ty staré, ikonické. Obtížnost zkouší, co jako hráči snesete, a vy, kdo to dáte na Ultra-Violence, jste borci. Ani v tomto případě ale nemusíte zoufat, ve světě Dooma existují mnohem větší hardcory. Legacy of Rust může být dobrá rozcvička před legendární, extrémně obtížnou mapou od Okuploka. Kdyby vás nový přídavek tolik nebral, můžete hrát něco jiného z této fenomenální kolekce. Klidně i v kooperaci.
Recenzi pro Gaming Professors napsal Milan Koubský.