Terminus: Zombie Survivors - cover

Terminus: Zombie Survivors – přežít za každou cenu

13. 9. 2024
Zdroj náhledu: Longplay Studios

Postapokalyptické scénáře zajímají lidstvo už od nepaměti. S mnohými otázkami se pracuje i v dnešní době – lidé se připravují na krizové situace, stavějí si různé bunkry, mají zásoby na půl roku, případně se mohou i modlit ke svým bohům. Tato hypotetická situace je zpravidla katastrofa nebo událost tak významná, že postihne celou lidskou civilizaci. To může být třeba dopad obřího asteroidu, výbuch výzkumného zařízení, který roznese toxické látky po celé planetě, nebo rozšíření smrtící choroby. Terminus: Zombie Survivors je tahový roguelike titul se survival prvky, odehrávající se na pozadí zombie apokalypsy.

zdroj: igdb.com

Kam čert nemůže, tam nastrčí zombie

Za titulem, který vás vezme do světa sužovaného zombie, stojí vývojáři z Longplay Studios. Hra byla tři roky v předběžném přístupu, který opustila 19. srpna 2024, a za tu dobu prošla celou řadou změn. Proto přišel čas se podívat, jak si finální ostrá verze stojí.

Hned v první řadě se sluší zmínit, že příběh není v této hře alfou a omegou, není nijak extra propracovaný a spíše připravuje půdu pro hraní jako takové. Od chvíle, kdy zombie virus zachvátil lidstvo, uplynulo několik týdnů a většina populace již byla nakažena. Jako jednomu z mála se vám podařilo přežít. Situace se však stále zhoršuje a nastal čas, abyste se ze svého dosavadního útočiště vydali do místa označovaného jako Terminus, kde se shromažďují ostatní přeživší.

Titul se hraje z izometrického pohledu v 2D tahovém stylu, což přidává i prvky strategie, protože své kroky budete muset pečlivě plánovat. Ze začátku si vyberete jednu z patnácti tříd, které otevíráte postupně. Každá má jiné statistiky a personálie. Třídy také určují schopnosti postavy v určitých úkolech, jako je třeba boj nebo infiltrace.

Každý průchod je pak jiný nejen v důsledku volby třídy, ale také proto, že město, ve kterém bojujete o přežití, je procedurálně generované. Dle informací se generuje více než 150 různých oblastí s mnoha lokacemi k objevování, stovkami předmětů k vybírání a nekonečným množstvím zombíků, kterým se musíte vyhýbat nebo s nimiž musíte bojovat. Což rozhodně hodně přidává na znovuhratelnosti.

Dalším faktorem znovuhratelnosti je, že Terminus: Zombie Survivors má několik různých konců hry. I když je příběh, jak jsem již zmínil, spíše okrajovou částí, je možné jej dokončit několika způsoby na základě vašeho hraní.

Každý průchod si ještě můžete na principu sandboxu nastavit podle svého z hlediska počátečních surovin, aktivity a agresivity zombie i dalších prvků.

zdroj: igdb.com

Hurá do světa Terminus: Zombie Survivors

Ze začátku je potřeba říct, že Terminus: Zombie Survivorsnení rozhodně tak úplně lehká hra, jak se může na první pohled zdát. Kromě zombíků budete bojovat i se základními lidskými potřebami. Na začátku je tutoriál, který vysvětluje většinu základních prvků a mechanismů, včetně toho, co znamenají jednotlivé ikony. Také získáte přehled o boji se zombíky, o jejich různých typech i o metodách jejich likvidace. Projdete si základní instruktáž se zbraněmi a poškozením a to je vlastně všechno. Některé celkem zajímavé a důležité prvky nicméně tutoriál neukáže a musíte si je osvojit hraním – například možnost ukrást si hlavu zombie pro sebe a dále s ní manipulovat.

Začínáte v dobré fyzické i psychické kondici, což samozřejmě netrvá dlouho a v důsledků potřeb se tedy budete muset chtě nechtě vydat na průzkum okolního světa ve snaze najít užitečné předměty nebo suroviny. Zmínil jsem survival prvky, a tak si o nich něco povíme. Tak jako v reálném světě, i zde musí postavy spát, aby se jim obnovila energie a morálka. Samozřejmostí je i potrava. Spát můžete například na gauči nebo v posteli, což vám dá ještě další bonus navíc. Tutoriál vám opět neřekne, že můžete v případě nutnosti spát i na podlaze. I když nedostanete žádné bonusy a budete méně odpočatí než z postýlky, je to pořád lepší než padnout někde neplánovaně vyčerpáním.

Pozornost musíte věnovat i cyklu dne a noci. Jak z důvodu nebezpečí, neboť jsou zombie více aktivní, tak z hlediska viditelnosti. Během dne váš zrak není omezen a můžete sledovat své okolí. V noci se vaše vidění zužuje a nevidíte dobře před sebe. V noci je navíc chladněji než přes den a podchlazení se také rozhodně nevyplatí podceňovat. 

Dalším důležitým faktorem, který musíte sledovat, jsou hodnoty zdraví, tedy HP a akční body AP. K tomu hraje roli i morálka, nasycení a žízeň. Pokud budete málo odpočatí, nasycení nebo dehydratovaní, nejenže budete mít postupně méně a méně AP, ale také si to může posléze začít vybírat daň na vašem zdraví.

zdroj: igdb.com

Rozsáhlý arzenál na likvidaci zombíků

Když se ještě vrátím k AP, sluší se zmínit, že každý na mapě, od vaší postavy přes ostatní přeživší až po zombie, získá určitý počet akčních bodů neboli AP. Jakmile vám AP dojdou, váš tah končí a na řadu přicházejí všichni ostatní. V tomto ohledu je opravdu dobré si dopředu rozmyslet, zda ještě vykonáte nějaký pohyb, budete bojovat, nebo raději využijete čas, tedy AP, k něčemu jinému.

Při pohybu po mapě, a tedy v dané lokaci, ať už se jedná o dům, zahradu, nebo jiný prostor, vidíte malé čtverce. V rámci pohybu po těchto čtvercích na základě toho, kam se vydáte, můžete vidět u kurzoru myši spotřebu vašich AP. Když vám AP dojdou, nezbývá vám nic jiného než ukončit tah. Musím jednoznačně kvitovat, že přechod tahů probíhá velmi plynule, a to i v případě, že se nacházíte v prostředí, kde je více NPC, včetně zombie.

Terminus: Zombie Survivors nicméně není jen o prohledávání prostor, ale také o soubojích. Stejně jako gameplay, i souboje jsou tahové. Při interakci se zombie se vám otevře speciální rozhraní, kde vidíte zombie a následně si můžete zvolit, jakou zbraň použijete. Toto rozhraní vám pak dává na výběr ze tří možných částí těla zombie, na které můžete útočit. Vždy se vám na základě zvolené zbraně zobrazí rozsah možného poškození, šance na zásah a spotřeba akčních bodů.

Vybrat si můžete z opravdu pestré palety zbraní, a to jak z těch na blízko, tak i střelných. Celkově je ve hře velké množství materiálu a surovin, včetně vybavení, oblečení nebo léků. Mnoho předmětů můžete také sami vyrobit.

zdroj: igdb.com

Rozsáhlý svět v 2D stylu, to je Terminus

Svět hry je poměrně rozsáhlý, a jak jsem zmínil, procedurálně generovaný. Namísto obrovského otevřeného světa je Terminus rozdělen na řadu menších map, které se skládají z různých budov a jejich okolí, přičemž je všechny spojují cesty. V každé budově, nebo lokaci, chcete-li, je možnost doplnit zásoby (pokud budete mít štěstí). Do některých budov se dostanete snadno, do jiných se budete muset dostat násilím a třeba rozbít dveře.

Tato akce nejenže (jako všechno) spotřebovává AP, ale také dělá hluk. Navíc pokud budete často rozbíjet dveře nebo okna, respektive celkově používat předměty, časem se vám i opotřebují.

Uvnitř lokací můžete prohledávat prakticky všechno, co vás napadne, od skříní po komody a různé skrýše. Pokud je k dispozici pohovka, můžete také využít příležitosti a v relativním pohodlí si trochu zdřímnout. Zde však potřeba počítat s možným nebezpečím, že vás ve spánku mohou napadnout. Je proto nutné všude, kde se budete chtít vyspat, zajistit, aby se k vám nikdo nedostal.

Po vizuální stránce se jedná o standardní 2D bez důmyslných detailů. Předměty i všechno důležité však snadno rozeznáte. Lehce zjistíte, jak dlouho vám vydrží jídlo nebo kolik vody vám zbývá.

Audio stránka je prostá a vcelku jednoduchá, nicméně i zde můžete slyšet zvuky při soubojích, otevírání dveří, ošetření zranění či vloupání do lokací. Hrou vás pak doprovází hudební podkres, který doplňuje atmosféru a dokážete díky němu i rozpoznat, že se v okolí nachází třeba zombie.

zdroj: igdb.com

Terminus: Zombie Survivors je zábavný, avšak poměrně náročný roguelike titul, kde se snažíte přežít ve světě sužovaném zombie. Kvůli tahovému gameplayi a spotřebě AP musíte pečlivě vážit každý svůj krok. Díky pestré škále hratelných tříd, náhodně generovanému prostředí, několika možným koncům a široké nabídce předmětů nabízí titul úžasnou znovuhratelnost. Některé hráče však může odradit náročnost, než se hru dobře naučíte, pochopíte její princip a díky tomu budete moci vychutnat její plný potenciál.

Klady
  • náhodně generované mapy
  • extrémně vysoká znovuhratelnost
  • několik různých konců
  • dobře provedený tahový gameplay
  • cyklus den/noc vás nutí se přizpůsobit
  • faktory přežití dodávají hratelnosti hloubku
  • několik povolání na výběr
  • pestrá paleta předmětů a vybavení
Zápory
  • zápory
  • tutoriál vám neřekne některé i důležité věci
  • poměrně obtížné
Platforma PC
  • Datum vydání 19.08.2024
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.