Herní vývojáři umí pružně reagovat na poptávku trhu. Zatímco jeden čas se takzvaně roztrhl pytel se zombie tituly, nyní pozornost publika směřuje na kousky s budováním městečka, malebné krajinky a potažmo prosperujícího ekosystému. TerraScape, Dorfromantik, Terra Nil, Townscaper a mnoho dalších vítá nový přírůstek do stále početnější rodiny. Z hnízdečka slovenských vývojářů z Bitmap Galaxy vylétá strategická skládačka Preserve, aby potrápila nejednu bystrou mysl, včetně té vaší.
Voda, příroda a dilema prostoru
Zapomeňte na příběh, Preserve je hra založená na vytváření specifických prostředí v harmonický celek. Zbudování takového ekosystému bude vyžadovat investici mnoha mozkových buněk, protože příroda má holt svá nekompromisní pravidla. Klíčem k úspěchu je celková symbióza, jež vás odmění nejen příjemnou scenérií, ale také bodovým ziskem. Proměnit nehostinnou zem v oázu klidu, míru a života na různých mapách vyžaduje stejné podmínky, avšak každý biotop na to jde trochu jinak. Od alpských lesů a savan až po karibské útesy se ekologické výzvy lehce mění společně s rostlinami i živočichy. Kontinentální biom pracuje s prostorem, savana zavádí dvojí typ zavlažení a podmořské prostředí si hraje s vertikalitou.
Titul Preserve je aktuálně dostupný v předběžném přístupu. Prozatím se tedy musíte spokojit pouze se třemi typy prostředí. Achievementy jsou již zavedeny, ale prozatím jaksi nefungují. Další obsah tvůrci slibují co nejdříve dodat jako součást až některé z budoucích aktualizací. Nynější verze rozhodně neoslní rozmanitými možnostmi, k seznámení to ovšem postačí.
Plánování je klíč
Ať už stavíte africké, podmořské, nebo hornaté panoráma, základem každé krajiny jsou šestihranné desky, které představují půdu. Ty je potřeba nejprve zavlažit, aby na nich mohla vyrůst vegetace. Veškeré aktivity v krajině probíhají pomocí karet, které se postupně odhalují z balíčku. Je důležité si uvědomit, že pokud vyčerpáte karty před dosažením požadovaného bodového limitu, hra končí. V tom tkví obtížnost hry Preserve i její záludnost. Karty jsou hráči přidělovány náhodně, takže ne vždy vám půjde na ruku to, co byste aktuálně potřebovali.
Body získáváte společně s tím, jak rozšiřujete krajinu. Pokud se vám podaří seskupit alespoň tři typově stejné kusy, vznikne biom – například ze stromů les, z kamenů hory nebo z květin louka. Na tyto celky následně můžete umisťovat zvířata. Počet živočichů v jednom biomu závisí na velikosti prostředí, ale místo na mapě je omezené. Pokud se vám podaří myslet na biodiverzitu, tedy umístit do jednoho biomu tři různé druhy zvířat, získáte více bodů. To však vyžaduje pečlivé plánování a také trochu štěstí, protože každý tvor má své preferované místo pro život a jinam se mu nechce.
Vývojáři naštěstí mysleli i na hráče, kteří jednají impulzivně. Hra totiž umožňuje vrátit se o jeden krok zpět a existují i karty, které dokážou anulovat předchozí tahy. Zvláštní roli hrají jezera a řeky – ty zavlažují okolní krajinu nebo znásobují body za přilehlé dílky. Zároveň však ubírají prostor pro biomy, takže je to buď a nebo. Naštěstí se vše naučíte v přehledném tutoriálu, případně v nedávno zavedeném kompendiu.
Potenciál a očekávané novinky
Preserve oslní malebným vizuálem. Minimalistické zpracování při bližším pohledu překypuje životem. Občas vypnete logiku a naopak zapnete možnostmi nešetřící photo mode, abyste si vyzkoušeli roli zvířecího paparazzi. Zrcadlově obrácené ovládání kamery se alespoň pro mě stalo skutečným oříškem a doteď si na něj nemohu zvyknout. Vodní mapa je kvůli vyvýšené hladině trochu nepřehledná, ale to už zacházím do postoje čistého hnidopišství. Teď zase něco pozitivního… jednotlivé mapy mají vlastní unikátní hudební podkres, který příjemně ladí se zaměřením titulu a postupně vás ukolébá až do zdárného cíle… tedy zdárných cílů. Těch tu dosáhnout můžete hned několik.
Pro náročnější hráče je ideální režim hlavolamů, v němž je vaším úkolem za pomoci konkrétních karet na předem vymezeném prostranství dosáhnout požadovaného bodového zisku. Nedostanete žádné nové karty ani příležitost rozšířit oblast působnosti. Zní to sice jednoduše, ale postupně zvyšující se obtížnostní laťka vás brzy vyvede z omylu. Ty méně náročné hráče oslní klasický mód. V něm vám stejně tak jako u hlavolamů jde o dosažení co největšího skóre skrze milníky, které vám dají do vínku pokaždé nové karty a větší územní celek. Nakonec, pro ty úplně nejnenáročnější je zde kreativní režim. Pohrajte si s fantazií a vytvořte si neomezeně na bodech nebo kartách vlastní ideální panorama.
Bohužel Preserve prozatím nemá – pevně doufám, že bude mít – nekonečný režim. Volné kreativní stavění je prima, ale nezabaví vás tolik, jako když před vás hra postaví výzvu a bude vám kousek po kousku nadělovat nový materiál k budování. Do budoucna jsou autoři připraveni přidat více typů map, a pokud se jim povede pokaždé novinku doplnit o novou herní mechaniku, Preserve by mohlo být příjemným společníkem na večery plné relaxace a odpočinku.
Preserve nabízí zajímavou kombinaci strategického budování a ekologických výzev, která přitahuje pozornost svým malebným vizuálem a relaxační atmosférou. Přestože hra zatím trpí omezeným obsahem a občasnou frustrací z náhodných karet, její potenciál je veliký. S dalšími aktualizacemi by mohla být skvělou volbou pro ty, kteří hledají nenáročnou, přesto podmanivou strategii, jež propojuje logiku s kreativitou.