Jen málokterý hráč nikdy neslyšel spojení „Heroes of Might & Magic“. Legendární série, která vznikla již v roce 1995, se dnes řadí mezi zlaté počátky tahových strategií s RPG prvky. Série se stala populární po celém světě nejen díky inovativní hratelnosti, ale také díky skvěle napsanému univerzu. Celkem zahrnuje více než 15 hlavních titulů, mezi kterými jsou buď přímo hry Heroes of Might & Magic, nebo hry, které čerpají z tohoto univerza, případně se odehrávají paralelně vedle příběhů jednotlivých dílů HoMaM. Heroes of Might & Magic III: The Board Game je desková hra, která je zasazena do kultovního fantasy světa jedné z nejlepších videoherních sérií všech dob.
Dlouhé čekání, které opět oživuje dávné vzpomínky
Jak jste již jistě postřehli, jedná se o deskovou hru, která vznikla na motivy PC hry. Ve světě deskovek to není nic neobvyklého, příkladem může být desková hra Scythe a její následná digitální verze nebo původně PC hra Northgard a její pozdější desková verze.
Za Heroes of Might & Magic III: The Board Game stojí vydavatelství Archon Studio. Sluší se zmínit také Ubisoft, který se jakožto vlastník práv k HoMaM na hře podílel. Za titulem pak stojí známá jména jako Jakub S. Olekszyk a Tomasz Badalski. Na český trh přináší hru exkluzivně herní obchod Xzone, díky kterému můžete plně vstoupit do kultovního světa HoMaM.
Desková hra Heroes of Might & Magic III je dobrodružná strategická hra pro 1–3 hráče s doporučeným věkem 14+. Herní doba se má pohybovat okolo 120 minut, nicméně každý hráč deskovek ví, že se jedná spíše o orientační hodnoty. Co rozhodně stojí za zmínku a patří mezi pozitivní vlastnosti hry, je možnost hrát ve třech herních režimech, z nichž každý nabízí scénáře, ve kterých budete bojovat, stavět nebo prozkoumávat. Můžete hrát kompetitivní, kooperativní a sólové scénáře, které nabízí i několik variací. Na internetu je navíc možnost poskládat si další různé scénáře nebo modifikovat ty již existující, což souvisí i s obtížností. Scénáře mají různé podmínky vítězství a vychází také z počítačové předlohy. Z předlohy vychází i herní mapa, která je tvořena destičkami, přičemž každá destička je rozdělena na sedm šestiúhelníkových – hexových – polí.
Základní hru je možné ještě rozšířit o přídavná rozšíření a komponenty. Díky těmto rozšířením je možné zvýšit počet osob na 5–6, modifikovat scénáře nebo také přidat další prvky, karty a postavy. My se však budeme věnovat základní hře, která kombinuje deckbuilding a posun figurkami.
Hurá do světa Heroes of Might & Magic III: The Board Game
Než se budete moci vrhnout do fantasy světa HoMaM, musíte si nejdříve zvolit herní scénář z knihy misí (scénářů). Prvních několik her doporučuji jet přesně podle návodu, protože hra má poměrně dost komponent a herních prvků, které je potřeba znát a dodržovat. V tomto ohledu bych obtížnost přirovnal ke zmíněné Scythe. Nemusíte se však děsit, jen je zkrátka potřeba se všechno v klidu a poctivě naučit a osahat si to. Když se vrátím ke knize scénářů, naleznete zde veškeré informace, které budete potřebovat ke hře daného scénáře, včetně rozložení mapových dílků.
Když si zvolíte herní scénář, je třeba rozložit mapové dílky a zvolit frakce, které jsou v základní hře tři. Ke každé frakci patří dva hrdinové, kteří mají společnou herní kartu (desku hráče) – ta je oboustranná a na každé straně se nachází jeden hrdina. Každá frakce má pak k dispozici sedm různých jednotek, každou z nich s unikátními hodnotami a dovednostmi. Zde samozřejmě vyvstává klasická otázka – jsou frakce a jednotky vyrovnané? Odpověď je částečné ano, protože některé frakce, hrdinové a jednotky znatelně převyšují jiné jednotky a hrdiny z dalších frakcí. Rozhodujícím faktorem je váš herní styl, jaký režim hrajete, proti komu hrajete a jaký máte balíček. Jinými slovy, drobná nevyváženost tu je, ale během hry se potencionálně jedná spíše o jednotky procent, které jsou velmi těsné, a každá frakce má něco silného i něco slabého. Stejné je to s hrdiny a s jednotkami.
Při přípravě si vezmete desku hráče, figurku hrdiny, sedm karet jednotek, tři speciální zaměření pro vámi vybraného hrdinu (elegantně označené ikonkou hrdiny na kartě) a jednu kartu specifickou pro zvoleného hrdinu. Následuje rozdělení žetonů a barevných marker kostiček. Vaši hrdinové mají několik úrovní, na které mohou dosáhnout – začínáte na první úrovni, a ji tedy označíte markerem.
Pokud se vrátím ke kartám frakce, HoMaM BG zahrnuje i výstavbu. Ke každé frakci tak patří i větší žetony budov, které můžete během hry za suroviny postavit. Rozestavění je závislé přesně na zvoleném scénáři, a to včetně úrovní jednotek a počátečních surovin.
Následuje sestavení herního balíčku karet. To se odvíjí od karty hráče a karty hrdiny, přičemž váš balíček tvoří specifická karta hrdiny a následné symboly na kartě hráče. Jedná se o základní karty s černým pozadím, které zahrnují útok, obranu, sílu a vědomosti. Do balíčku pak přidáte kartu zaměření, dle úrovně hrdiny, následují magické karty (záleží na typu hrdiny, za kterého hrajete) a to je vše. Balíček zamícháte a je hotovo. Poslední fází přípravy je zvolení obtížnosti, při němž podle pravidel provedete následné akce.
Je potřeba mít na hrací ploše dostatek místa, protože k výše zmíněnému přibude ještě bojová mapa, na které probíhají souboje, balíčky neutrálních monster, suroviny, hvězdářské karty, balíček dovedností, balíčky kouzel a také artefaktů.
A nyní už můžete začít.
Budovat, nebo bojovat?
Váš tah se v zásadě dělí na tři typy akcí. Na začátku kola aktivní hráč může odhodit libovolný počet karet a dobrat si do striktního limitu, určeného na desce hráče, nové. Pokud byste na začátku kola měli karet více, musíte je odhodit, a pokud byste začínali s menším počtem, můžete si do stanoveného limitu dobrat.
HoMaM je také o budování, a proto jsou zde městské akce, které vám umožňují stavět a vylepšovat budovy. Díky tomu budete moci najímat lepší jednotky, získávat více zdrojů nebo efektivněji manipulovat se svým balíčkem karet. Jednotky pak najímáte a posilujete také v rámci akce města, možný je i nákup kouzel.
Další dostupná akce se týká vašich hrdinů a spočívá v pohybu po hrací ploše, boji s nepřáteli, získávání nových karet nebo získávání zdrojů a příjmů ze zdrojů. Pohyb po mapových dílech, které na sobě mají hexová políčka, se provádí pomocí bodů pohybu, které váš hlavní hrdina má tři. V tomto ohledu můžete buď použít pohyb v odkryté mapové části, nebo můžete (pokud se nacházíte na dílku, který přímo sousedí s neodkrytou částí) použít bod pohybu k odkrytí nové mapové části, kterou pak můžete i za splnění určitých podmínek vhodně umístit. Další možnosti je, že použijete svůj bod k pohybu, přidáte nový mapový dílek, který vám byl přiřazen scénářem, a ten následně navážete k původní mapě.
Pokud ovládáte osadu, můžete naverbovat svého sekundárního hrdinu, který má na rozdíl od hlavního hrdiny pouze dva body pohybu a při účasti v bojích nemá přístup ke karetnímu balíčku.
Hra klade velký důraz na získávání zdrojů a budete muset pečlivě volit, zda budete budovat, nebo verbovat. Body pohybu jsou důležité i pro pokračování v soubojích.
Souboje jsou samostatnou minihrou
V tomto ohledu si ještě před soubojovým režimem, který tvoří vlastní minihru, řekneme něco k jednotkám. Jak jsem již uvedl, každá frakce má sedm karet jednotek. Jednotky se dělí na bronzové, stříbrné a zlaté. Každá z jednotek má pak ještě dvě varianty, a to foilovou a nefoilovou. Foilová varianta je silnější než ta základní. Každá jednotka má své hodnoty útoku, obrany, iniciativy a životy (v případě poražení foilové jednotky se jednotka mění v základní a může ještě bojovat).
A tím se dostáváme k souboji. Souboje se provádí na vlastní soubojové mapce nebo, řekněme, v bitevním rozhraní. V této minihře bojují jednotky, které jste naverbovali, a to buď s náhodnými nestvůrami, na které narazíte, nebo s ostatními hráči. Boj je v tomto ohledu poněkud přímočarý. Střelecké jednotky mohou na hrací ploše zasáhnout kohokoli, jednotky na boj zblízka musí být v sousedství s nepřátelskou jednotkou. Jednotky na kontaktní boj pak umísťujete do přední linie a střelecké do druhé linie. U létajících jednotek, jako je třeba Griffin, si můžete jejich umístění zvolit.
Pokud hrajete proti neutrálním monstrům, je rozložení těchto monster prakticky stejné jako u jednotek hráčů. Neutrální jednotky ovládá hráč, který byl na tahu před aktuálním hráčem.
Jednotky útočí přesně jako ve většině tahových strategií, které známe z PC. Začíná tedy jednotka s nejvyšším počtem iniciativy. Při střetnutí jednotek nebo v případě útoku střelecké jednotky nastává okamžik, který může zaryté odpůrce kostek odradit – nastává hod útočnou kostkou. Když na kostce padne –1 a vaše jednotka má útok 2, je útok jednotky 1. Nepřátelská jednotka má obranu 0, takže dostane jedno zranění. Pokud jednotka, která dostala poškození, přežila, může následně vykonat odvetný útok. V případě, že má jednotka silnější obranu než útok, žádné poškození nedostane.
Hod kostkou tedy dokáže ovlivnit průběh souboje, a když vám nepadá kostka, můžete přijít i o dobrou jednotku, která by statisticky měla velké šance vyhrát. Nepřítel vás v tomto ohledu (pokud mu padají dobré hodnoty) může jednoduše uhlodat. Protože se na kostce nachází i hodnota +1, nemusí být dosavadní útok jednotky jen snížen, ale může být naopak zvýšen. Naštěstí zde jsou také karty, které můžete používat a naklonit jimi boj znatelně na vaší stranu. Lze čarovat kouzla, můžete navýšit hodnoty prakticky všeho, co lze očekávat od hry využívající karetní balíčky, a funguje to dobře. Aspekt kostky tu však zůstává.
Souboj pak může skončit třemi způsoby. Prvním způsobem je, že se napadený hráč vzdá. Druhým způsobem je, že se útočící hráč ze souboje stáhne, a třetí způsob je, že jedna ze stran přijde o všechny jednotky.
Heroes of Might & Magic III: The Board Game rozhodně zaujme
Deskovka zahrnuje také dobývání, přičemž je možnost dobývat osady nebo nepřátelská města. Zde hraje důležitý faktor jedna zásadní věc, tedy zda se hrdina hráče nachází ve městě nebo v osadě, či nikoli. Pokud by se hrdina napadeného hráče nacházel ve městě nebo osadě, hra se přesouvá do bojového režimu. V případě, že jsou město nebo osada prázdné, musí obránce zaplatit, aby mohl své jednotky urychleně přesunout na obranu. V takovém případě pak nemůže používat své karty, jelikož se tam nachází pouze armáda, ale ne hrdina (hráč).
Pokud je dobyto město, dobyvatel získává bonus k těžbě surovin. Pokud poražený hráč po následující tři tahy nemá pod kontrolou žádnou osadu nebo své město nedobude zpět, automaticky prohrává hru.
Tím se dostáváme k vítězství. Většina podmínek výhry je uvedena přímo v aktuálním scénáři, může se jednat o kontrolu nad určitým územím, výstavbu budov nebo poražení nepřátelských frakcí. Samozřejmě, jako tomu u scénářových her je, si můžete, až ovládnete hru, pravidla a podmínky různě upravovat. V tom je vlastně jedno z největších kouzel tohoto typu her: tedy to, že vývojáři už sami počítají s hráčskými modifikacemi.
Rozhodně zaujme zpracování a ilustrace, a to prakticky ihned při spatření balení hry. Když otevřete elegantní krabici, vše se nese v duchu Heroes of Might & Magic. Vykouknou na vás pravidla hry, následuje lama karta. Pravidla nabízí povedené ilustrace a jsou poměrně přehledná. Naleznete zde jasně říkající popisky, jednotlivé příklady herních tahů a vše potřebné pro hru, včetně návodu, jak změnit obtížnost. Zmíněnou lama kartu, tedy přehledovou kartu, doporučuji mít při ruce, než si budete plně jisti, že všemu rozumíte, protože hra toho nabízí opravdu dost. Osobně bych však přece jen uvítal více tutoriálových scénářů.
Další důležitý prvek, který se v krabici ukrývá, je kniha misí, v níž najdete herní scénáře včetně hlavní kampaně. Turnajová knížka je pak určena pro dva hráče a jde o kompetitivní režim 1v1.
Herní komponenty jsou z tvrdého kartonu a jde o standard, který je tvrdý a nedrolí se. Opravdová paráda jsou ale plastové figurky a zde hráčům, kteří si rádi hrají s barvičkami, zaplesá srdíčko. Figurky jsou jednobarevně oddělené pro každou frakci. Jejich modely jsou sice jednobarevné, ale poměrně detailní. Nechybí ani hezky udělané kostky – červené pro útok, žluté pro poklady a šedé na suroviny. Balení obsahuje také markery z akrylu, které jsou barevně rozděleny pro každou frakci.
A nyní, na co každý čekal – karty. Zde se musím pořádně nadechnout a jasně pronést, že karty – tedy ilustrace na nich – jsou pohlazením pro oko. Karty jednotek jsou oboustranné a nabízí naprosto skvělé ilustrace. Karty neutrálních jednotek jsou již jednostranné a mají žlutou spodní stanu. Základní karty a karty AI jsou také skvěle vyobrazeny. Zde se jednoznačně spojuje preciznost a estetika se skvělými ilustracemi a přehledností. Veškeré ilustrace vychází ze světa HoMaM, a pokud patříte mezi znalce, lehce rozeznáte klíčové jednotky i další bytosti z tohoto světa.
Heroes of Might & Magic III: The Board Game je svižná deckbuildingová deskovka, která se odehrává ve fantasy světě Heroes of Might & Magic. Ilustrace, zpracování a pocit ze hry ve vás vyvolávají podprahové nutkání stále hrát nebo se aspoň kochat ilustracemi. Díky možnostem pestrého výběru z několika scénářů, mezi něž patří kompetitivní, kooperativní i sólové, můžete hrát prakticky pořád. Scénáře je možné i různě modifikovat a upravit si můžete nejen obtížnost, ale také podmínky vítězství. Některým hráčům však nemusí příliš vyhovovat aspekt náhody ve formě hodu kostkou při soubojích, který ovlivňuje hodnoty poškození. Hra také není úplně vhodná pro nováčky ve světě deskových her, protože obsahuje poměrně dost komponent a prvků, na které je potřeba dávat pozor. V tomto ohledu by to chtělo více tutoriálových scénářů.