Norland intro

Norland – hurá do středověku

10. 8. 2024
Zdroj náhledu: Hooded Horse

Budovatelské strategie a simulátory běžného života zažívají v poslední době nemalý boom. Nutno zmínit, že v případě prvně zmíněného se jedná o jeden z nejstarších a nejosvědčenějších žánrů v celé historii her. V tomto ohledu se v současnosti žánr budovatelských strategií posouvá do poměrně zřídka využívaného středověku nebo do alternativních světů. Norland kombinuje budovatelskou strategii se správou středověkého království a vlastního rodu, díky čemuž vytváří vlastní jedinečně příběhy.

Inspirace a sázka na osvědčené mechanismy

Základní, respektive předběžné informace z uzavřené verze hry Norland jste si mohli přečíst v našich prvních dojmech z konce března roku 2024. Norland za tu dobu uběhl velkou cestu a nachází se nyní v oficiálním předběžném přístupu. Za titulem, který vás vezme do středověkého prostředí, stojí vývojářské studio Long Jaunt. Vydavatelem je osvědčená společnost Hooded Horse, která má bilanci 90% úspěšnosti, neboť hry pod její taktovkou nespadly v uživatelských hodnoceních pod 80 %.

Při hraní Norland vám pak nemůže uniknout inspirace úspěšnými tituly, jako jsou Rimworld nebo Crusader Kings. Hra nemá jasně daný ucelený příběh, ale generuje ho na základě vašeho aktuálního hraní. Samozřejmě že to není úplně bez univerza a pouhé holé sandboxové stavění (i když ani v tom vám nikdo nebrání).

Příběh vás zavede do zemí, které byly zmítané tuhými boji. Od konce ničivé náboženské války uplynuly téměř dva roky. Říše padla a její bývalé provincie se nakonec staly barbarskými královstvími. Církvi se podařilo oživit naději a na troskách bývalé civilizace zavládl mír a prosperita. Postupem času vliv církve jen rostl. Dějiny jsou však cyklické a moc nemůže zůstat v jedněch rukou dlouho. Války mezi královstvími se rozhořívají jedna za druhou. Hlad a chudoba nutí lidi opouštět své domovy a hledat útočiště v sousedních osadách. Dokáže vaše dynastie sjednotit království a zastavit nástup temného věku? Od této chvíle píšete dějiny vy!

Jak jsem již uvedl, Norland je simulace středověkého království, která kombinuje prvky budovatelské strategie, managementu a celkové správy vašeho království a rodu. Velkou roli však hraje také přístup obyvatel, který je opravdu klíčový. Obyvatelé nejsou pouhé bezduché figurky, ale mají vlastní smýšlení, úlohy, pocity, přesvědčení a touhy.

Norland aneb hurá do středověku!

Při prvním spuštění se vás hra zeptá, zda si přejete absolvovat tutorial. Ten je povedený, přehledně a kompletně vás provede základními principy i mechanismy hry, včetně výstavby, výroby, diplomacie a také válčení. Nejedná se o nic složitého a hráči znalí žánru se i díky příjemnému uživatelskému rozhraní velmi rychle zorientují.

Při výběru nové hry si můžete ve stylu sandboxu nastavit různé vlastnosti světa. Je zde také několik herních scénářů, jako záchrana vězněné šlechtičny z rukou banditů, globální válka nebo i klidný scénář „šťáva života“, kdy je vše růžové a vy se zabýváte čistě managementem a výstavbou. Můžete si nastavit i možné krize jako hladomor a povodně nebo různé výzvy v podobě vypnutí obchodování, rychlého metabolismu občanů, díky němuž lidé daleko rychleji stárnou, a podobně. Každý si vybere dle své chuti.

Postavy a sociální aspekt jsou jedním ze základních pilířů Norland

Samozřejmě nesmí chybět kompletní vytvoření (nebo výběr předpřipraveného) šlechtického rodu. Můžete zvolit jméno rodu, emblém a také si vybrat (vytvořit) vůdce rodu, včetně několika rodových postav. Každá postava má své vlastní personálie a vlastnosti. Některé základní vlastnosti, jako inteligenci, bojovou zdatnost, velitelské a manažerské dovednosti nebo třeba schopnost se učit, obchodovat a mravy, mají postavy stejné.

Tyto vlastnosti můžete při tvorbě postav ovlivnit a zvýšit nebo snížit jejich hodnotu. Čím zkušenější postavy uděláte, tím budou starší a vy tak můžete začít se svým rodem s postavami i kolem 40 let. To ale není úplně vhodné, protože ve středověku se lidé dožívali zhruba 50–60 let. Mohlo by se vám tak v průběhu hry stát, že váš rod prostě vymře na stáří. Zmíněné vlastnosti v průběhu hry ovlivňuje to, co vaše postavy dělají. Všechny postavy ve hře (i prostí občané, otroci nebo vojáci) tak získávají zkušenosti a zdokonalují své vlastnosti.

Pokud bude váš šlechtic často válčit, logicky se mu bude zvyšovat combat, a pokud bude více času trávit v knihovně, bude se mu zvyšovat inteligence a učení nových věd. Učení slouží i k rozvíjení nových technologií, jako jsou další budovy nebo jejich lepší úrovně, zdokonalení obchodu, výroby a válečnictví, chov hospodářských zvířat či náboženství. Všechno se totiž učíte skrze postavy vašeho rodu, které se musí danou věc nejdříve naučit z knih. Ty získáte obchodem, přepisem nebo i z likvidace tábora banditů. Vaše postavy mohou také učit jiné postavy z rodu skrze sociální interakci.

Každá postava (hlavní postavy – rodové postavy) má pak jednu vyloženě kladnou a jednu vyloženě zápornou vlastnost. Kladné vlastnosti jako rozvaha nebo atraktivita mohou být velmi snadno negovány závislostí na hazardu a kostkách nebo smilstvu. Tyto vlastnosti můžete vybrat při tvorbě postavy, respektive musíte zvolit jednu vyloženě kladnou a jednu zápornou. Už při tvorbě postav tedy začínáte psát příběh svého rodu, a musíte tak přemýšlet, jakou cestou se vlastně vydáte. Nemusím patrně zmiňovat, že vlastnosti postav ovlivní i diplomacii a postoje ostatních rodů k vašemu rodu a k jednotlivým postavám.

Někdy může celá situace dojít i k bratrovraždě, nemanželskému dítěti – bastardovi – nebo k rozpoutání náboženského převratu, když vaši náruživou šlechtičnu svede atraktivní, ale smilstvu holdující mnich. V tomto ohledu musím zmínit fakt, že některé funkce v rámci předběžného přístupu nefungují ještě podle představ. Když se mi totiž stalo, že zmíněný mnich svedl šlechtičnu, kterou jsem přijal do svého rodu, abych jej rozšířil a vůdce rodu mohl zplodit ještě jednoho potomka, i přes sociální akci vraždy mnicha se nic nedělo. Šlechtičnu jsem pak zkoušel několikrát otrávit jedem a zde namísto diskrétní otravy pomohla akce jiného člena rodu na úkladnou vraždu podříznutím hrdla. To se bohužel nedalo ututlat a vše vyvrcholilo zmíněným náboženským pučem.

Jak tedy jistě chápete, vztah postav, jejich vlastnosti, vzájemné sympatie, sociální statusy, mravy a chování, včetně přesvědčení, jsou ve hře jedním z klíčových faktorů, který se nevyplatí brát na lehkou váhu.

„Cukr a bič!“

Stejné to je i s běžnými lidmi. Každý má své předpoklady, vlastnosti a schopnosti. Všichni mají své vlastní vztahy, sexuální pud, víru, zdravotní systém a zázemí. Členové rodiny mají také jedinečné osobnostní rysy a rodinné rysy se mohou přenášet na jejich děti. Žertují, pomlouvají se, urážejí se, zamilovávají se, přátelí se, podporují se a někdy se ze vzteku i zabijí.

Postavy reagují také v případě, že se váš král nebo jiný člen šlechtického rodu vydá do bitvy, proti banditům nebo do války s jiným rodem. Reakce jsou různé, lid jej může prohlašovat za hrdinu nebo za krutého a nelítostného hrdlořeza, případně za strašpytla. 

Nejvíce mě zaujala možnost, že můžete svého poddaného potrestat, případně máte možnost vybrat postavu a zadat jí, aby provozovala sex za peníze. Tato možnost závisí na tom, zda máte krále, nebo královnu, a zda se jedná v případě poddaného o muže, nebo ženu. Vámi vybraná žena se pak může za úplatek sblížit s mužem z vašeho šlechtického rodu. To má ale samozřejmě následky. Šlechtická postava přijde o poměrně značnou částku peněz (při opakovaných finančních radovánkách stejných osob se částka zvyšuje) a také je zde možnost zplodit nemanželského potomka, tedy bastarda. To může být v budoucnu velký problém, zvláště v případě nástupnictví. Každá postava, která se oddávala sexu za peníze, navíc bude mít morální postih za hřích, který spáchala, a také výčitky. Tento postih se po čase vytratí, ale pokud máte na svědomí hříchů více, například vraždu nebo neoprávněné pranýřování nevinného rolníka, může situace nabrat značný dopad na psychiku daného šlechtice i na postoj obyvatel k vám (v případě běžného občana na postoj okolí k němu. Když je někdo bohatý, jeho vražda by přece jen mohla někomu prospět).

Na svém dvoře můžete mít také otroky. Ty můžete koupit nebo získat v podobě zajatců, kteří se vám vzdají při bitvě. Těmto otrokům můžete udělit milost, čímž se z nich stanou vaši poddaní rolníci. Můžete je také tvrdě potrestat, a to klidně i hrdelním trestem. To funguje (tedy by mělo) hlavně z morálního hlediska jako výstraha pro ostatní, kteří by se provinili stejným způsobem. Tato funkce však zatím není plně funkční a funguje jen prostá poprava, když se naučíte postavit gilotinu.

To samé platí, pokud se vašemu království dlouhodobě nedaří nebo jste v rámci diplomacie šlápli někomu na kuří oko. Své poddané dokážete s podporou armády, případně žoldnéřů, snadno srovnat do latě. V případě diplomatického konfliktu může království, s nímž jste měli porušený pakt, vyslat i vrahy, aby vás a váš rod zabili. Mohou otrávit zásoby jídla, mohou otrávit pohárek s vaším vínem nebo se vás mohou pokusit zavraždit během spánku. Denní a noční hlídky však tyto pokusy značně eliminují, a když se vám takový vrah vzdá, jeho potrestání v podobě oddělení hlavy od těla, která se pak kutálí po nádvoří, je opravdu hezké zadostiučinění.

Všechny tyto akce nicméně ovlivňují psychiku obyvatel vašeho království. Někdy se může i stát, že osoba může zešílet a stát se z ní náboženský fanatik. Dalším příkladem může být také zaujatý velitel, který šikanuje ostatní vojáky, což se odráží na bojeschopnosti celé vaší armády.

„Čím více potu na cvičišti, tím méně krve na bojišti“

Postavám můžete dávat i vybavení, jako jsou různé typy zbraní nebo brnění – oblečení, které můžete vyrobit nebo nakoupit od obchodníků. To se týká hlavně šlechticů a postav v armádě.

Bojování a sestavení armády je poměrně jednoduché, nečekejte tedy nic ve stylu Total War nebo budovatelské strategie Manor Lords, která je také zasazená do středověku a také obsahuje boje. Ovládání bitev, a tedy bitevního rozhraní, se v Manor Lords velice podobá právě zmíněné válečné sérii Total War. V těchto hrách máte družiny o několika mužích, s nimiž operujete na bitevním poli. Ty mají také různé bitevní schopnosti, které můžete aktivovat, a umělá inteligence nepřátel i celkové bojové gró jsou zaměřeny na bitvy větších družstev.

V Norland je to o jednotlivcích a menších šarvátkách, bitvách. Musíte tak mít kasárna, v nich mít naverbované vojáky, (ty můžete také průběžně trénovat na cvičišti, díky čemuž získávají zkušenosti a jsou pak mnohem více efektivní v boji. Šlechtické postavy bohužel trénovat nemohou a získávají tak zkušenosti z boje jen v rámci bitev, pokud se aktivně zapojí a bojují) a pod vedením někoho z vašeho rodu zformovat armádu, kterou vybavíte (to můžete provést globálně nebo pro každou akci specificky rozložit, kolik budete mít štítů, kolik budete mít mečů, kolik lukostřelců, kopiníků a kolik vojáků bude mít těžkou zbroj). Následuje výprava na nepřítele.

Střet můžete nechat vypočítat automaticky nebo se jej přímo účastnit. V druhém případě můžete svému šlechtici, který voj vede, zadat přímý útok, dát povel bránit lukostřelce nebo se s ním držet spíše vzadu. Pokud zvolíte přímý útok a půjdete vašim mužům příkladem, můžete být váš šlechtic zraněn nebo i zabit. Pokud se bude držet vzadu, vyhýbat se boji a ani jednou se přímo nezapojí, bude prohlášen za zbabělce. Jednoduše řečeno, každá akce v Norland má za následek různé sociální dopady na členy vašeho rodu. Pokud se rozkřikne že vás král je zbabělec, logicky se to odrazí jak na přístupu ostatních rodů – království – k vám, tak na postoji prostých občanů.

Všechny tyto prvky generují zmíněné vyprávění komplexních příběhů a příběhu vašeho rodu. Tyto příběhy jsou pak vytvářeny prostřednictvím nepředvídatelných interakcí ve velké společnosti složené z mnoha jedinců. Všechno může vyústit i v boj o trůn, když se vaše království rozdělí na několik skupin, které mezi sebou bojují, a to v rámci své víry, společenské prestiže i touhy o trůn. A do toho všeho můžete být postihnuti přírodní katastrofou nebo morem, případně můžete být napadeni sousedním královstvím.

Výroba a šlechtici, kteří se nezastaví

Tak jako každá budovatelská strategie má i Norland hezkou paletu budov, které jsou navíc krásně vizuálně zpracované. Co je nedodělané, nebo spíše zarážející, je fakt, že když šlechtic z nějakého důvodu zemře, tak vše, co se naučil a bylo do té doby ve znalostech, z kolektivních znalostí království zmizí. Patrně z tohoto důvodu je ve hře implementováno učení i skrze sociální interakci mezi členy rodu, ale to vás nenaučí všechno.  

Zatím však nedokážu určit, zda se jedná o nedodělávku v rámci předběžného přístupu, nebo chybu, případně záměr. Přece jen, když máte království, kde jste stavěli několik let kasárna, tréninkové prostory, gilotinu nebo třeba chov pro prasátka, nemůžete najednou všechno zapomenout. 

Norland dokáže zaujmout

Stavba budov je elegantní, přehledná a budovy odpovídají zasazení do středověku. Vizuální styl budov a postav má krásnou kreslenou estetiku. Nenajdete zde žádné high-tech efekty, zato má hra krásný malovaný výtvarný styl s unikátními postavami, budovami a detaily. Detailů je ve hře více než dost, a i když postavy nemají celá těla, z jejich výrazů, oděvů a chování jasně vyčtete jejich náladu, zdravotní stav nebo postavení. Většina budov má navíc své vyšší úrovně, které je určitým způsobem změní.

Velmi pěkně zpracované je také střídání dne a noci, které má vliv i na postavy. Ty dodržují základní denní harmonogramy a povinnosti.

Hrou Norland vás provází příjemná ambientní hudba, které je doplněna o audio prvky zbraní, projevy hádek, bojů a dalších činností. Zde však spočívá jeden z možných výrazných nedostatků. I když totiž hudba běžela plynule, někdy se audio projevy sekaly nebo vypadly úplně. Také při některých situacích, kdy bylo více postav v jednom hloučku, docházelo k přeskakování textur. To všechno je nicméně v této fázi vývoje naprosto dle očekávání a nedělal bych z toho tedy velké záběry. Zohlednit to ale musím.

Norland má úžasný potenciál stát se skvělou budovatelskou strategií a simulátorem šlechtického rodu ve středověku. Estetika a vizuální stránka, kterou představuje kreslené prostředí spolu se skvělou intuitivní hratelností, jsou výborné. V tomto stádiu předběžného přístupu sice některé prvky ještě nefungují podle očekávání a sem tam se objeví nějaká chybka, ale i tak se jedná o skvělou hru, která se stane žroutem vašeho volného času.

Klady
  • zajímavé možnosti počátečních herních parametrů včetně scénářů hry
  • příjemné uživatelské rozhraní
  • hluboký sociální systém postav a jejich reakce na ostatní postavy
  • reakce běžných postav na chování a sociální zvyky klíčových postav šlechticů, včetně vedení válek nebo likvidace banditů
  • pestrý strom vědění a získávání nových znalostí z knih, které nejdříve musí vaše rodové postavy přečíst a naučit se dané vědění
  • hezká paleta budov a postav
  • vizualizace postav a budov
  • střídání dne a noci má vliv na harmonogram a život postav
Zápory
  • specifické bugy, kvůli nimž některé prvky ve hře ještě nefungují správně, jak by měly
  • nutnost, aby vladař nebo členové rodu chodili do jednotlivých výroben a spravovali je
  • když šlechtic zemře, to, co se váš rod skrze něho naučil, zmizí
Platforma PC
  • Datum vydání 18.07.2024
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.