Q.U.B.E. 10th Anniversary art

Q.U.B.E. 10th Anniversary – legendární hlavolam

31. 7. 2024
Zdroj náhledu: igdb.com

Pokud se nějaký titul stane úspěšný, není výjimkou že dostane své pokračování nebo rozšířenou verzi. Pokud se však titul stane ve své herní kategorii natolik populární, že i po několika letech stále vyniká, je jasné, že se to neobejde bez odezvy. Vývojářské studio Toxic Games se rozhodlo k desetiletému výročí titulu Q.U.B.E. vydat vylepšenou verzi svého kultovního hlavolamu s ikonickým názvem Q.U.B.E. 10th Anniversary.

zdroj: igdb.com

Historie logické hry Q.U.B.E.

Všechno začalo v roce 2012, kdy byl Q.U.B.E. uveden na trh. Po velkém úspěchu následovala Director's Cut, která do hry přidala příběhový prvek a tím ještě více prohloubila herní zážitek i chuť zdolávat logické hádanky, které byly doplněny také o fyzikální prvky. O deset let později od uvedení původního titulu na trh přišla zmíněná Q.U.B.E. 10th Anniversary verze, která přináší nový dodatečný obsah, ale zároveň vylepšenou grafiku a hratelnost.

Kromě toho je v této verzi možné hrát obě verze Q.U.B.E., tedy původní verzi z roku 2012, která se drží čistě hádanek, nebo Q.U.B.E. Director's Cut z roku 2014, která nabízí i poměrně temný a plně dabovaný příběh. Ten vychází z hratelnosti, kterou skvěle doplňuje. Q.U.B.E je logická hra, hlavolam, který zdoláváte z pohledu první osoby a, v němž jste vrženi do 3D světa rozděleného do několika sektorů a úrovní. Znalým fanouškům bude titul velmi silně připomínat sérii Portal. Pomocí high-tech rukavice manipulujete s okolními objekty s cílem vyřešit danou hádanku a dostat se tak dále do další úrovně. S objekty můžete manipulovat různými způsoby, kromě obyčejného přesouvání z místa tak na místě naleznete i objekty, u kterých můžete změnit jejich tvar, polohu nebo výšku, v níž se nachází. Aby to nebylo tak přímočaré, respektive čistě jen o zdolávání rébusů a přemýšlení, je zde i zmíněný příběh, který vás motivuje jít stále dál do těžších úrovní.

Nutno však zmínit, že i když je příběh celkem zajímavý, nevystupuje z určitého zarytého klišé. Probouzíte se na mimozemské lodi, zcela izolováni od civilizace, a k tomu máte amnézii. Jediným zdrojem informací a kontaktem je pro vás tajemný hlas. Dozvídáte se, že jste poslední nadějí lidstva a planety Země, které hrozí zničení mechanismem, v němž se právě nacházíte. Abyste zachránili planetu, a tedy i veškerý život na ní, máte za úkol rozluštit hádanky, které tento tajemný mechanismus představuje, a díky tomu jej postupně deaktivovat. Není to však tak černobílé, jak se na první pohled zdá, každá mince má dvě strany a nakonec se budete potýkat s otázkou, jaká je vlastně pravda.

Neznalost pravdy je právě to, co vás elegantně táhne dál. Zde stojí za zmínku fakt, že se jedná o příběh vložený do původní hry, a nikoli případ, že by na motivy příběhu byla tvořena hra. Implementace příběhu do již existující hry se opravdu povedla.

zdroj: igdb.com

Hurá do světa hádanek!

Jak jsem již zmínil, vaším hlavním cílem je řešit logické hádanky, které vám mechanismus, v němž jste uvězněni, hází do cesty. Koncept řešení hádanek z pohledu první osoby za pomocí high-tech rukavic je dobře koncipován. Primárně budete manipulovat s určenými bloky, které jste schopni (díky rukavicím) ovládat. Tyto bloky jsou zároveň od okolního prostředí jasně odděleny unikátními barvami, které však nejsou ve hře jen tak pro legraci. Každá barva má svou unikátní funkci, respektive vlastnost, kterou můžete aktivovat.

Jako příklad mohu zmínit modrou barvu, která má pružinový mechanismus fungující jako trampolína, a tedy všechno, co se ho dotkne, odmrští pryč. Je zde červená barva, blok v této barvě lze vysunout z jakéhokoliv povrchu, na kterém se nachází, a vytvořit tak třeba římsu. Tak bych mohl pokračovat dále.

Cíle v každé úrovni se liší a postupně se stává obtížnější jich dosáhnout. Postupem hrou zjistíte, že celá herní plocha je jeden velký hlavolam. Možnost otáčet a kroutit stěnami, podlahami a dalšími objekty nejenže vytváří skvělý dynamický pocit, ale zároveň přidává hodně bodů k hratelnosti. Přesto se však ve hře nachází několik možných glitchů z původní hry, i když v 10th Anniversary to není tak časté.

zdroj: igdb.com

Když výročí, tak se vším všudy

10th Anniversary obsahuje zcela nový sektor, který přidává další čtyři až šest hodin hraní k původním cca pěti. Tedy samozřejmě dle vaší šikovnosti. V rámci kampaně byly také přepracovány některé hádanky, aby lépe držely tempo hry, odpovídaly příběhu a byly i lépe uživatelsky hratelné.

Sluší se zmínit, že nejlepší požitek z Q.U.B.E. 10th Anniversary budou mít zcela noví hráči, kteří byli původní hrou nepolíbeni. Nicméně i pokud patříte mezi fanoušky série, hra vás rozhodně nezklame a nabídne vám přesně to, co od ní očekáváte.

Vizuální stránka 10th Anniversary vychází ze své předlohy, nicméně je plně přepracovaná a jede na enginu Unreal Engine 4. Díky tomu vypadá hra opravdu skvěle, stěny a podlahy se lesknou, textury a shadery jsou na vysoké úrovni a samozřejmě i detaily a úroveň barev jsou velmi pohledné. V některých případech je ovšem lehce složitější se přesně orientovat při práci s bloky. Je to dáno právě onou hezkou grafikou, kvůli níž nastane situace, že je toho až moc na jednom místě.

Hrou provází příjemná ambientní hudba a vše je okořeněno zvukovými efekty v rámci manipulace s prostředím.

zdroj: igdb.com

Q.U.B.E. 10th Anniversary je solidní remake původní hry, který zabaví všechny hráče milující řešení hádanek v kombinaci s manipulací s prostředím. Třešničkou na dortu je pak nový obsah a vylepšený grafický kabátek, který ještě více přidává na požitku ze hry.

Klady
  • povedená hratelnost
  • nový obsah
  • lepší grafický kabátek
  • vylepšení některých původních hádanek a jejich lepší začlenění v rámci příběhu
Zápory
  • někdy nepřehledné
  • obsahuje menší různé glitche
Platforma PC
  • Datum vydání 14.09.2022
    • Vývojář Toxic Games
    • Vydavatel Toxic Games
    0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.