Desková hra Válka v Říši divů nabízí zcela nový pohled na fantaskní kouzelný svět inspirovaný knihami Lewise Carrolla. Stanete se v něm vůdci různých frakcí a budete soupeřit o nadvládu nad co největším počtem oblastí. Utkáte se ve třech kolech rozdělených na fázi čajového dýchánku, při níž probíhají veškeré přípravy k boji, které pak zúročíte ve fázi války. Hlavními mechanismy jsou bitvy o území, budování losovacího pytlíku a trocha té štěstěny. Deskovka je určena pro dva až pět hráčů od čtrnácti let a herní doba vám dle jejich počtu zabere zhruba hodinu a půl či více. V češtině si ji můžete zahrát díky vydavatelství Tlama Games.
Vše je správně šíleně barevné
Jedna z věcí, která vás ve hře Válka v Říši divů zaujme, je její vizuální stránka. Veškeré komponenty jsou krásně barevně ilustrované. Na až překvapivě velkém herním plánu, pro který budete potřebovat dost místa na stole, najdeme velký Kloboučníkův stůl určený pro umístění důležitých součástí hry a první fázi čajového dýchánku. Okolo něj se pak nacházejí barevně odlišené oblasti, o které se bude bojovat porovnáváním sil. Ty se zaznamenávají na stupnici nad stolem. Celý plán pak lemuje stupnice vítězných bodů. Přestože jsou oblasti pečlivě vykreslené, vše je barevné a ve svém správném vlastním stylu šílené, včetně samotného stolu s rozjedenými talíři a nepořádkem, vše zůstává přehledné.
Celkové zpracování a použité materiály jsou dostatečně kvalitní. Kartonové žetony jsou uspokojivě tlusté, meeplové dřevění, 3D figurky hradů a drahokamové úlomky šílenství pak plastové. Každá frakce má své komponenty ve vlastní barvě a nesmí chybět ani různé karty. Vše je vyvedené v duchu původního příběhu. Herní plán pak ještě doplňuje hráčská deska vybraného velitele. Setkáte se tu se Srdcovou královnou, Kloboučníkem, Tlachapoudem, kočkou Šklíbou a nesmí samozřejmě chybět ani Alenka. Každý velitel má své asymetrické schopnosti, jejichž počet si můžete postupně odemykat. Vše je uspořádané v sáčcích a podivném dvoupatrovém insertu, o kterém moc nevím, co si mám myslet.
Připravte se na čajovém dýchánku
Při čajovém dýchánku se kolem stolu rozmístí karty daného kola a hráči se následně střídají v jejich vybírání, dokud každý z nich nemá čtyři. Vybrané karty vám dávají například možnost zisku přívrženeckých jednotek (meeplů), které rozmisťujete v okolních oblastech, které budete chtít ovládnout. Ty pak představují nikoliv vaši bojovou sílu, ale vaše životy v dané oblasti. Dále můžete získat spojence, respektive žetony o různé síle a vlastnostech, které si umístíte do svého losovacího pytlíku a při jejichž losování se vám bude zvyšovat vaše bojová síla a aplikovat konkrétní dovednosti. Tyto žetony se ve hře nacházejí v několika základních sadách, které si vybíráte před začátkem hry a jsou odstupňované dle herní obtížnosti / vašich zkušeností.
Z karet se také dají získat karty úkolů, které vám při jejich splnění dají vítězné body, nebo si můžete odemknout nějakou frakční schopnost, případně zvýšit svou velitelskou sílu. Některé karty také nabízejí lepší odměny výměnou za zisk úlomků. Ty na konci hry představují záporné body, jiné karty zas ale dovolují se jich zbavit. Jednou z možností je také zisk některé z karet dalších obyvatel Říše divů. Ty získáte v podobě žetonu do sáčku anebo samostatně hratelné figurky, obojí se specifickými schopnostmi.
Reagujte na své soupeře
Je toho opravdu dost na výběr a k přemýšlení, co pro vaši herní strategii bude nejlepší. Navíc vám některé věci seberou soupeři, a přestože se kolem stolu smíte pohybovat jakkoliv daleko dopředu k libovolné kartě, nesmíte to zas tak přehánět, protože jakmile obejdete celý stůl dokola, dostanete zmíněné úlomky. Jejich počet se dozvídáte hody kostkou.
V první fázi tak budujete svou armádu, rozmisťujete své vojáky a rekrutujete spojence či nějaké bonusy. Během čajového dýchánku při výběru karet jasně vidíte, co si berou vaši soupeři, kam umisťují své jednotky, a můžete tak předpovídat jejich zamýšlené cíle. Díky tomu můžete i ihned takticky reagovat, přestože hlavní je mít nějakou základní strategii už vymyšlenou.
Porovnejte své síly a svou štěstěnu
V druhé části ve fázi války se v deskové hře Válka v Říši divů jde oblast po oblasti a vyhodnocují si bitvy. Kdokoliv má v daném regionu jakéhokoliv zástupce, se konfliktu účastní. Nejprve se vypočítá počáteční síla umístěných postav: velitelů, obyvatel a hradů, která se poznačí na stupnici, a nyní dochází k souboji. Ten probíhá tak, že všichni zúčastnění hráči sáhnou do svého sáčku, vylosují nějaký žeton, pak jej zároveň odhalí a o danou sílu se posunou na stupnicích. Ne všechny žetony jsou ale pozitivní. Mezi žetony spojenců a obyvatel jsou zamotané i žetony šílenství. Když si jej vylosujete, přijdete o jednu figurku meepla, ta jednoduše zešílela a odporoučela se pryč. V případě, že takto přijdete o všechny své figurky, přestřelili jste a bitvu jste automaticky prohráli. Nevyplatí se tak pokoušet svou štěstěnu až do hořkého konce.
Když chcete bitvu ukončit, blafujete, že taháte další žeton, a místo něj pak ukážete prázdnou ruku. Bitva probíhá, dokud všichni neskončí nebo nepřestřelí. Vyhrává ten hráč, který má na konci nejvíce bojových bodů, nebo ten, kdo jako první dosáhl konce stupnice. Jeho odměnou je možnost postavení hradu, který přidává na začátku další bitvy sílu, a také dostane body za ovládnutí oblasti. Body jsou pro jednotlivé oblasti rozdílné a každé kolo se zvyšují. Po konci bitvy má výherce většinou také možnost některé své žetony vykovat, respektive je umístit na svou hráčskou desku a postupně si odemykat různé další výhody.
Důležitou poznámkou také je, že ne vždycky chcete vyhrát. Některé z úkolů vám mohou říkat, na jaké pozici máte bitvu ukončit či jaký žeton naposledy před ukončením vytáhnout. Systém losování je tak vždycky napínavý, ať už z hlediska toho, co si asi tak vytáhnete, tak z hlediska, zda vás soupeř chce vůbec porazit. Zároveň přestože vlastně víte, jaké všechny žetony se v sáčku nacházejí, je to dost i o náhodě, co zrovna vylosujete. A to by nemuselo sednout každému. Přesto jsou bitvy komplexní a při tvorbě zásoby v sáčku se snažíte najít i optimální kombinace žetonových schopností.
Nepřepočítali jste se?
Pozor ale také na to, že žetony, které jste zahráli, po bitvě do sáčku nevracíte, ale zůstávají vyložené a jen se stanou neaktivními. Musíte tak dopředu počítat i s dostatkem sil a zdrojů do dalších bojů. Žetony se do pytlíku vracejí až při nasbírání čtyř žetonů šílenství. V závěru jsou nejzajímavější poslední třetí kola, ve kterých už mají hráči zcela vybudovaný svůj dobírací sáček, maximálně vylepšené schopnosti a dobýváním se dostává nejvíce bodů.
Aby se hráči, co se bitvy neúčastní, nenudili a byli aspoň trochu zapojeni, přichází Válka v Říši divů s mechanismem Sázek na vítěze. To, ale uděláte jen před začátkem každé bitvy a pak už jen čekáte, jak bude dlouhá a kdy přijdete na řadu. Při větším počtu hráčů tak vznikají nějaké ty prostoje a celková délka hry se úměrně zvyšuje.
Válka v Říši divů je komplexní strategickou deskovou hrou, která vyžaduje pečlivé plánování a zároveň schopnost předvést dostatečné taktické dovednosti při reakcích na tahy vašich soupeřů. Herních možností je velmi rozsáhlé množství a díky všeobecné variabilitě žádná hra nebude úplně stejná. To je zapříčiněno i kvůli určitému prvku náhody při tahání žetonů a hodech kostkou úlomků. Tahákem je také tematické zpracování, ve kterém se setkáváte se známými postavami z knih a filmů, jejichž schopnosti a dovednosti z nich také vycházejí. Vše je doplněné povedenými barevnými ilustracemi.