S deskovou hrou Lords of Ragnarök, která je duchovním nástupcem hry Lords of Hellas, tentokrát zavítáte na daleký sever, do doby hrdinů, různých bohů a nelítostných nestvůr. Hlavním mechanismem je dobývání území, verbování vojsk a bitvy s nepřáteli. Dále pak stavba chrámů a monumentů či sbírání run a ovládání nestvůr. Deskovka je určena pro jednoho až čtyři hráče od čtrnácti let a vznikla pod taktovkou studia Awaken Realms. Jejím designerem je Adam Kwapiński, známý pro svou práci na deskové hře Nemesis. Jedna herní partie vám zabere přes hodinu a půl a v češtině si ji můžete vychutnat díky vydavatelství Albi.
Figurkové miniatury a dobývání území
Čím vás Lords of Ragnarök na první pohled jistě zaujme, je robustní krabice, která napovídá, že se uvnitř můžete těšit na figurkové miniatury. Každý hráč má k dispozici vlastní originálním tvarem a barvou odlišené jednotky, skládající se z armád, kněží a mořských drakarů. Zbylé šedé miniatury představují detailně zpracované nestvůry, hrdiny a zcela jedinečné, do čtyř dílů rozdělitelné figurky monumentů – bohů, které budete stavět a jejichž výsledná velikost je nadstandardní. Bohužel jedna z barev hráčských postav, která by měla být černá, je spíše šedá a v následné záplavě figurek se tak na herním plánu trochu ztrácí.
K tolika postavám nesmí chybět velký barevný oboustranný herní plán, představující mapu světa obklopenou mořem a rozdělenou do několika území, obsahující další regiony, které mají různé vlastnosti a jsou určené k dobývání. To vše doplňují barevné karty a žetony. Vše je pak krásně uloženo v několikapatrovém insertu. Severská mytologie, dobývání území a velké figurky mi trochu připomněly podobně laděnou hru Blood Rage.
Každý region má svou vlastní sílu domobrany, kterou je na začátku třeba překonat a jejichž dobytím lze na jejich místě stavět a získávat různé výhody. V některých regionech je možné budovat monumenty či svatyně, jiné obsahují kovárny poskytující runy nebo jsou jejich součástí osady umožňující zisk nových jednotek. Jakmile jsou počáteční regiony zabrány, rozdávají si to už soupeři mezi sebou navzájem. Bitvy probíhají klasickým stylem porovnáváním bojové síly přítomných jednotek, které lze navíc posílit vyložením vhodných karet.
Asymetričtí hrdinové
Každý hráč si na začátku hry volí startovní bonus a svého schopnostmi asymetrického hrdinu, k němuž dostane figurku a herní desku, na které se zaznamenávají a posilují hrdinovy schopnosti. Za stavění chrámů lze získat kněží, kteří se pak dají vyslat k monumentům a posilují tak vybrané schopnosti. Ty určují, kolik karet a run hráč může mít, jaká je síla jeho nově naverbované armády nebo jak silné regiony může uzurpovat. Kromě figurek hrdinů a kněží mají hráči k dispozici šest figurek armád. Nevyskytují se tu samostatní jednotliví vojáci, ale zmíněné armády, které v podstavci obsahují posuvný disk s čísly představující jejich sílu. Armády a hrdinové mají své vlastní určení a víceméně fungují nezávisle na sobě. Zatímco armády lze různě posilovat a slouží především k obraně a dobývání nových regionů, hrdinové kromě uzurpace slabších regionů slouží spíše k ovládání a soubojům s nestvůrami, domlouvání spojenectví s dalšími říšemi či sběru run.
Několik cest k vítězství
Lords of Ragnarök má několik možných konců. Dopředu jsou stanoveny tři podmínky vítězství. První z nich je ovládání všech regionů patřících ke třem různým územím. Druhou je mít v držení pět regionů s postavenými chrámy a třetí je pak porážka arcinepřítele, kterého lze porazit po zabití dvou nestvůr. Ten, kdo některou z podmínek splní, se stává vítězem. Aby ale hra nebyla v některých případech nekonečná, před každou hrou se losuje pět karet příchodu Ragnaröku, jejichž podmínky se během hry sledují. Po dosáhnutí aspoň tří z nich nastává Ragnarök, dohraje se poslední kolo a ten, kdo ovládá nejvíce území okolo posvátného stromu Yggdrasilu, vítězí. Vzhledem k tomu, že dopředu víte, jaké jsou přesné podmínky, můžete s koncem i trochu manipulovat.
Velký výběr herních možností
Herní tah se pak skládá z několika fází, ve kterých je mnoho věcí na výběr. V první fázi můžete vyslat kněží k monumentům a v kovárnách získat runy. V druhé lze hýbat hrdinou, hýbat lodí nebo vyléčit svá zranění. Ve třetí lze utrácet runy. Dle jejich počtu a vzájemných symbolů lze vykonat jednu z devíti možných akcí. Ve čtvrté jde aktivovat nebo naverbovat jednu armádu. V poslední fázi je pak na výběr ze sedmi dalších akcí. Můžete naverbovat další armádu, aktivovat všechny armády najednou, léčit se, získat karty, runy nebo posílit armádu, vybudovat chrám, lovit nebo hýbat s nestvůrami, uzurpovat nová území nebo postavit monument. Akci si ale nemůžete vybrat zcela libovolně. Na herním plánu je posvátný strom Yggdrasil znázorněný kotoučem se šesti akcemi na výběr, na které umisťujete své žetony podle toho, jakou akci provádíte. Nelze však vybrat stejnou akci dvakrát. Musíte si tak pokaždé vybrat něco jiného, anebo postavíte monument, který všechna pole vyčistí. Ten ale zároveň aktivuje nestvůry a může přivolat Ragnarök.
Jak můžete vidět, existuje tu neskutečné množství různých akcí a herních mechanismů k dispozici. Připomíná mi to vlastně eurohru, ve které máte nějakým způsobem omezený čas či prostor do konce hry a musíte pečlivě vybírat, co zvolit, protože vše určitě nestihnete. A to do toho ještě vstupují karty událostí, pohyby nestvůr, spojenectví s říšemi, požehnání a artefakty. Tímto se odhaluje skutečná strategická komplexnost a složitost celé hry. Máte tak šanci v mnoha hrách zkoušet různé strategie postupu. Vše bude záležet i na vašich soupeřích. Na co se kdo zaměří, co vám kdo dovolí. Znovuhratelnost je tak obrovská.
Kompletní herní tahy se provádějí postupně, jeden hráč po druhém. Při plném počtu hráčů tak vznikají docela prostoje a herní doba se prodlužuje. Herní plán se také může během chvilky úplně změnit, a to nejen díky zmíněným lodím – drakarům. Ty fungují jako spojovníky mezi pobřežními regiony a lze se tak poměrně rychle přesunout úplně jinam, ale především můžete v kombinaci s akcí aktivace všech armád dobýt šest regionů najednou a zhatit plány ostatním. Nikdy tak nejste v bezpečí. Některé cíle se mohou zdát méně zajímavé a dostupné než jiné, vše ale záleží na aktuálním hráčském strategickém rozdělení.
Lords of Ragnarök nabízí rozmanité herní mechanismy s několika cestami k vítězství a je tak ideální pro hráče vyhledávající strategickou hru s krásným vizuálem, povedenými figurkami a nepřítomností hodů kostkami pro náhodné souboje. Lodě umožňují dynamické regionální pokrytí, příšery představují výzvu a na vše nahlíží severští bohové.