Steam Deck získává aktualizaci. Do nedávna byl operační systém SteamOS ve verzi 3.6 k dispozici pouze skrze aktualizační kanál Main, což je velmi raná vývojová větev. Nyní se vývoj posunul a společnost Valve přesunula tuto verzi do aktualizačního kanálu Preview, což znamená, že jsme již jen krok od stabilního vydání. Zároveň se nám nedávno v Main kanálu objevil SteamOS ve verzi 3.7, ale o tom někdy příště.
Jednou z největších a nejpodstatnějších novinek SteamOS 3.6 je bezesporu aktualizace Linux jádra na verzi 6.5, díky které bychom se měli dočkat vyššího výkonu a stability zejména u her, které jsou náročné na RAM. Mezi dalšími změnami můžeme zmínit lepší detekci a práci s SD kartami, zejména od výrobce SanDisk, či vylepšený výkon a stabilitu připojení přes bluetooth. Dále by měla být opravena chyba, kterou nahlašoval čím dál větší počet uživatelů, a to samovolná aktivace tzv. Performance Overlay, které zobrazuje teploty CPU, GPU, takty nebo fps. V desktop mode došlo k aktualizaci grafického rozhraní KDE Plasma na verzi 5.27.10.
Pokud narazíte na pád systému kvůli GPU, mělo by nyní dojít k rychlejšímu návratu zpět na hlavní obrazovku. Tím se dostáváme k další větší novince, kterou jsou aktualizované grafické ovladače Mesa 24.1. Tyto nové ovladače slibují vyšší stabilitu a výkon. Navíc by se měla zlepšit i odezva uživatelského prostředí.
Zdroj: steamdeck.com
Tím však novinky nekončí. Pokud si přepnete aktualizační kanál na Preview, nedostanete pouze aktualizaci na SteamOS 3.6, ale také novou verzi BIOS, která přináší kromě oprav drobných chyb i jednu velkou novinku pro uživatele Steam Deck LCD. Touto novinkou není nic jiného než oficiální podpora přetaktování CPU a GPU. Uživatelé budou ted mít možnost nastavit si takty výš, než bylo nastaveno ve Valve. Nutno ale rovnou říct, že taková úprava není doporučena a hrozí, že svůj Steam Deck dostanete do nepoužitelného stavu. Zda se možnost přetaktování dostane i na OLED verze, není v tuto chvíli jasné.
Obecně se dá očekávat, že aktualizace SteamOS opravují chyby, zvyšují výkon, stabilitu a kompatibilitu. Nejinak by tomu tedy mělo být i v dnes zmiňované verzi SteamOS 3.6. Za sebe mohu říct, že tomu tak je, ale i není. Tuto verzi systému jsem testoval již pár měsíců, kdy zpočátku vše fungovalo velmi dobře a mnohdy byl mírně vyšší výkon znát. Taky bylo cítit, že se zlepšila odezva uživatelského prostředí. Aktualizace v rané fázi vývoje byly velmi časté, a čím více jich přišlo, tím více věcí začalo vykazovat chyby. Narazil jsem i na hry, které dříve fungovaly a postupem času začaly padat. I když tak byl v jistých případech vidět posun dopředu, narážel jsem také na spoustu chyb, které mnohdy bránily v pohodlném používání Steam Decku. Nakonec jsem tedy provedl downgrade zpět na SteamOS 3.5 a čekám až na stabilní verzi nového systému. Pak jej opět zkusím a případně se podělím o své zkušenosti. Stejně tak plánuji zkusit již zmiňované přetaktování, a tak se někdy v budoucnu můžete těšit na zkušenosti, zda se vůbec vyplatí se tímto zaobírat.
Poppy Playtime čeká filmové zpracování
DayZ dostává nové rozšíření Frostline
Článek pro Gaming Professors napsal Matěj Kupský.