Steam-Deck - logo

Pro Steam Deck se blíží stabilní SteamOS 3.6

13. 5. 2024
Zdroj náhledu: steamdeck.com

Steam Deck získává aktualizaci. Do nedávna byl operační systém SteamOS ve verzi 3.6 k dispozici pouze skrze aktualizační kanál Main, což je velmi raná vývojová větev. Nyní se vývoj posunul a společnost Valve přesunula tuto verzi do aktualizačního kanálu Preview, což znamená, že jsme již jen krok od stabilního vydání. Zároveň se nám nedávno v Main kanálu objevil SteamOS ve verzi 3.7, ale o tom někdy příště.

Jednou z největších a nejpodstatnějších novinek SteamOS 3.6 je bezesporu aktualizace Linux jádra na verzi 6.5, díky které bychom se měli dočkat vyššího výkonu a stability zejména u her, které jsou náročné na RAM. Mezi dalšími změnami můžeme zmínit lepší detekci a práci s SD kartami, zejména od výrobce SanDisk, či vylepšený výkon a stabilitu připojení přes bluetooth. Dále by měla být opravena chyba, kterou nahlašoval čím dál větší počet uživatelů, a to samovolná aktivace tzv. Performance Overlay, které zobrazuje teploty CPU, GPU, takty nebo fps. V desktop mode došlo k aktualizaci grafického rozhraní KDE Plasma na verzi 5.27.10.

Pokud narazíte na pád systému kvůli GPU, mělo by nyní dojít k rychlejšímu návratu zpět na hlavní obrazovku. Tím se dostáváme k další větší novince, kterou jsou aktualizované grafické ovladače Mesa 24.1. Tyto nové ovladače slibují vyšší stabilitu a výkon. Navíc by se měla zlepšit i odezva uživatelského prostředí.

Zdroj: steamdeck.com

Tím však novinky nekončí. Pokud si přepnete aktualizační kanál na Preview, nedostanete pouze aktualizaci na SteamOS 3.6, ale také novou verzi BIOS, která přináší kromě oprav drobných chyb i jednu velkou novinku pro uživatele Steam Deck LCD. Touto novinkou není nic jiného než oficiální podpora přetaktování CPU a GPU. Uživatelé budou ted mít možnost nastavit si takty výš, než bylo nastaveno ve Valve. Nutno ale rovnou říct, že taková úprava není doporučena a hrozí, že svůj Steam Deck dostanete do nepoužitelného stavu. Zda se možnost přetaktování dostane i na OLED verze, není v tuto chvíli jasné.

Obecně se dá očekávat, že aktualizace SteamOS opravují chyby, zvyšují výkon, stabilitu a kompatibilitu. Nejinak by tomu tedy mělo být i v dnes zmiňované verzi SteamOS 3.6. Za sebe mohu říct, že tomu tak je, ale i není. Tuto verzi systému jsem testoval již pár měsíců, kdy zpočátku vše fungovalo velmi dobře a mnohdy byl mírně vyšší výkon znát. Taky bylo cítit, že se zlepšila odezva uživatelského prostředí. Aktualizace v rané fázi vývoje byly velmi časté, a čím více jich přišlo, tím více věcí začalo vykazovat chyby. Narazil jsem i na hry, které dříve fungovaly a postupem času začaly padat. I když tak byl v jistých případech vidět posun dopředu, narážel jsem také na spoustu chyb, které mnohdy bránily v pohodlném používání Steam Decku. Nakonec jsem tedy provedl downgrade zpět na SteamOS 3.5 a čekám až na stabilní verzi nového systému. Pak jej opět zkusím a případně se podělím o své zkušenosti. Stejně tak plánuji zkusit již zmiňované přetaktování, a tak se někdy v budoucnu můžete těšit na zkušenosti, zda se vůbec vyplatí se tímto zaobírat.


Článek pro Gaming Professors napsal Matěj Kupský.

Gaming Professors

Externí redaktoři nám občas podají pomocnou ruku. Každý se svou specializací zaměřuje na jiné typy her a dohromady tak pokrývají širokou škálu herních žánrů. Přidat se můžeš i ty!

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.