Expedice – desková hra

Expedice – hurá na Sibiř

14. 2. 2024
 

Není výjimkou, že na motivy úspěšné deskové hry vznikne její digitální adaptace. Ba co víc, v dnešní době není výjimkou ani opačný případ, kdy podle úspěšné videohry vznikne hra desková. V tomto ohledu stojí za zmínku hra Frostpunk, o níž si u nás můžete přečíst jak v recenzi digitální verze, tak v recenzi deskové hry. Podobným případem je Northgard digitální verze a Nortgard desková hra. Při návratu k prvnímu zmíněnému případu jednoznačně stojí za zmínku také desková hra Scythe. Ta se následně dostala do videoherního průmyslu ve své digitální podobě, a i tam sklidila velký úspěch. Scythe byla (a stále je) natolik úspěšná, že na její motivy vzniklo mnoho dalších her, například její dětská verze Šampioni Jablečného království. Pro milovníky RTS je zase možnost ponořit se do světa Scythe ve videohře Iron Harvest. Desková hra Expedice je volným pokračováním původní veleúspěšné Scythe a zavede vás na tajemnou Sibiř. 

Expedice – desková hra
Expedice – desky strojů

Úžasný svět, který neomrzí

Jestli se nedá Scythe něco upřít, kromě nádherných ilustrací Jakuba Rozalskiho je to rozhodně svět neboli herní univerzum, ve kterém se odehrává. Scythe je mezi deskovými hrami jednou z největších i nejrozsáhlejších a krátce po svém uvedení na trh v roce 2016 katapultovala vydavatelství Stonemaier Games společně se svým autorem Jameym Stegmaierem mezi deskoherní legendy. Na český trh Expedici, stejně jako předchozí hry z tohoto univerza, přináší vydavatelství Albi. Děj se odehrává po rozšíření původní hry Rise of Fenris. 

Expedice vypráví příběh o záhadném meteoritu, který nedaleko řeky Tunguska dopadl na Sibiř. Po této události se v okolí začaly vyskytovat podivné aktivity, a proto se inkriminované místo dopadu i jeho okolí vydaly prozkoumat dvě samostatné výpravy. Nikdo se však nikdy nevrátil. Nyní přišla řada na vás, abyste se nejen vydali hledat stopy po předchozích výpravách, ale také zjistili, co se na místě vlastně děje a proč.

Expedice svůj původ nezapře

Ostříleným hráčům Scythe bude při pohledu na krabici zcela jasné, že Expedice si se Scythe rozhodně nezadá a že se taktéž bude jednat o objemnou hru. Nováčci pak mohou zůstat v úžasu, protože stejně jako Scythe, i Expedice působí ze začátku děsivě. Nastavení, pochopení herních mechanik a samotné hraní je však jednoduché.  

Desková hra Expedice obsahuje: 1 desku základního tábora, 5 plastových figurek mechů, 5 desek mechů, 5 barevných podstavců, 20 šestiúhelníkových destiček lokací, 50 dřevěných figurek, 133 karet, 5 ukazatelů akcí, 10 ukazatelů síly a chytrosti, 20 žetonů slávy, 24 žetonů map, 37 žetonů zhouby, 80 kartonových mincí, 1 sáček zhouby, 1 list mimořádných výkonů a česká pravidla včetně pravidel pro sólo hru. Hra je určena pro 1–5 hráčů a herní doba se pohybuje okolo 90 minut, může se nicméně i protáhnout.

Nastavení hry je vcelku jednoduché a je znázorněno v pravém horním rohu startovní desky. Destičky lokací se rozloží podle vzoru tak, aby šest jižních destiček bylo lícem nahoru a zbývající střední a severní destičky lícem dolů, navíc s žetony mapy umístěnými nahoře. Následně umístíte vašeho mecha (který je opravdu skvělý) na hlavní hrací desku s vybranou barvou hráčského podkladu přichycenou na spodní straně. Následuje obdržení příslušné desky mecha (hráče) a výběr jedné postavy s jejím společníkem. Zbytek karet odložíte na hromádku lícem dolů spolu s penězi, žetony map a dělníky. Žetony zhouby vložíte do sáčku, přičemž velký žeton s 20 body necháte zvlášť. Gratuluji, máte připraveno základní rozložení. Vidíte, že to není tak složité, a když budete mít před sebou hru a pravidla, bude to ještě o poznání jednodušší.

Expedice – stroj dračí loď
Expedice – masařkový stroj

Vybere si každý

Jak jsem již zmínil, máte na výběr z různých postav, mechů a společníků. Ti zdánlivě nabízejí různé schopnosti, ale ve skutečnosti jsou téměř stejní. Mají identické schopnostmi, které jsou pouze jinak popsané a je mezi nimi jen drobný rozdíl. Princip je tedy takový, že si vyberete jednoho mecha, který je prezentovaný jeho deskou a figurkou. Poté si vyberete postavu a zvířecí společník je k ní automaticky přiřazen. Například Anna tu má svého medvědího parťáka Wojteka.

Vy i vaši protihráči začínáte ve výchozí pozici v základním táboře. Jedná se pouze o základní výchozí pozici, protože se po jejím opuštění do ní už nedá vrátit. Během hry se budete potulovat po šestiúhelníkových destičkách lokací, které na sebe navazují a znázorňují drsnou Sibiř. 

Novinkou v Expedici je oproti Scythe tedy stejná výchozí pozice pro všechny hráče a také postup naslepo. Lokace v prvním pásmu jsou odhaleny, a vy tak vidíte, co na vás bude čekat, pokud na ně vstoupíte. Lokace v druhém a třetím pásmu musíte nejdříve objevit za pomoci vstupu na tento herní hex, tedy destičku lokace. Za tento krok dostanete i žeton mapy. Ve vzdálenějších lokacích pak narazíte také na žetony zhouby, které budou zakrývat některé důležité akce. Abyste zhoubu odstranili, musíte mít dostatek síly a bodů chytrosti. Ty získáte z hraní příslušných karet nebo sběrem v lokacích.

Expedice – desky lokací
Expedice – karty pomocníků

Prozkoumáváme tajemnou Sibiř

Každý váš tah znamená přesunutí akčního ukazatele po ikonkách v pravém horním rohu hrací karty a zvolení jedné konkrétní akce. Nicméně nevybíráte akci, kterou chcete udělat, ale naopak tu, kterou v daném tahu vykonat nechcete. Zvolit si lze pohyb, sběr nebo hraní. Pokud vyberete sběr, budete se moci pohnout až o tři pole a zahrát jednu kartu, kterou si přesunete do aktivní řady. Touto akcí získáte příslušné zdroje a bonusy dané karty. Není však možné, abyste stále vybírali dokola jen to stejné. Další tah musíte přesunout váš výběr na jinou ze dvou zbylých zmíněných možností. Když vyberete hraní, budete se moci opět pohnout až o tři pole, ale tím, že nyní máte k dispozici sběr (který jste v předešlém tahu nechtěli), získáte bonus či výhodu z místa (lokace – hexové pole), na kterém se zrovna nacházíte. 

Tím se dostávám k lokacím, na kterých můžete získat pracovníky v různých barvách. Ti jsou potřeba pro hraní karet, jež můžete taktéž získat z jednotlivých lokací. 

Z karet můžete získat předměty, což jsou v zásadě pasivní schopnosti, které je možné připojit k vašemu mechu. Dále lze najít i úlomky meteoritu, které vám mohou přihodit nějaké peníze, a úkoly, které musíte splnit pro získání bonusu dané karty. 

Každý úkol požaduje, abyste stanuli v konkrétní lokaci a utratili určité množství zdrojů, za což dostanete povětšinou jiné zdroje. Úkoly se vám však nevyplácí plnit jen kvůli zdrojům, ale také kvůli bodům, které se vám budou následně hodit v závěrečném součtu. 

Konec hry nastává v okamžiku, když vy nebo některý z vašich protihráčů umístí svou čtvrtou hvězdu slávy na hlavní hrací desku. Opakuje se tedy princip Scythe a různých kategorií, skrze které můžete dosáhnout vítězství. Kategorie se dělí na splnění čtyř úkolů, roztavení čtyř meteoritů, vylepšení čtyř předmětů, získání dvacítkového žetonu zhouby, získání sedmi běžných žetonů zhouby či kontrolu nad osmi kartami, sedmi pracovníky nebo pěti žetony mapy. 

Rozdíl oproti Scythe spočívá v tom, že svou hvězdičku nemůžete umístit na stupnici kategorií jen tak. Musíte to udělat na příslušné lokaci přes akci „chlubení“. Po umístění čtvrté hvězdy některého z hráčů mají všichni ještě jeden tah a následně se všechny body přepočítají na peníze. Ten, kdo jich má nejvíc, vyhrává hru. 

Jistě vás zajímá, zda je zde interakce mezi hráči, kterou jsem záměrně vynechal. Expedice nenabízí žádné napadání a souboje. Interakce spočívá pouze v tom, že někdo je v lokaci, kam jste původně chtěli vy, nebo že vám sebere vaši vytouženou kartu. Vzhledem k tomu, že ve hře je i nedobrovolný pohyb, může vás fakt, že někdo je na území, kam jste chtěli, bez možnosti o území bojovat,  donutit pohnout se na místo, kam se vám úplně nechtělo. O to větší je cítit frustrace, když byste se potřebovali dostat do lokace, kde můžete přejít k akci „chlubení“, ale (v případě plného počtu hráčů to je cítit nejvíce) nemůžete se tam přes blokující hráče dostat. Ve svém jádru se jedná spíše o závodní hru než o klasickou taktickou hru Scythe.

Expedice – akční karty

Budete se kochat

Zpracování hry je jedním slovem perfektní. Materiál karet je tvrdý karton, postavy mechů jsou z tvrdého plastu a plné detailů. Pokud patříte mezi umělecky nadané jedince, můžete si je i dle herních předloh namalovat. Ilustrace má na svém kontě zmíněný Jakub Rozalski. Troufám si tvrdit, že stejně jako já a spoluhráči, s nimiž jsem hru testoval, se neubráníte nutkání si všechny karty a destičky důkladně prohlédnout, protože se jedná opravdu o krásný umělecký zážitek. 

Některé ikonky však nejsou až tak intuitivní, a proto budete nuceni hrát s pravidly po ruce, než se je naučíte nazpaměť. Je také nutné celkově upozornit, že hra po stránce intuitivnosti a jasného zadání nejde hráčům moc naproti, a to i přesto, že se v jádru jedná o jednoduchý princip. Nepřehlednost spočívá v různých zadáních a vysvětlivkách, což nejvíce pocítíte, když po vás hra chce, abyste odhodili kartu. Intuice (i z jiných her) vám jasně říká, abyste ji odhodili ze zálohy někam pryč, do společného balíčku. Zde se tím ale myslí kartu vzít a umístit ji do aktivní řady, které je vedle vašeho mecha na pravé straně. Kartu neztrácíte a časem se k vám opět vrátí. Další zmatky a možné chyby mohou nastat například v případě přínosů daných karet, protože hra po vás chce něco a v pravidlech je opět něco dodatečného. Takhle bych mohl pokračovat i dále.

Expedice je zajímavá desková hra, která vychází ze světa Scythe. Oproti původní hře se však jedná spíše závodní hru bez soubojů a s tím je potřeba k ní také přistupovat. Interakce mezi hráči probíhá pouze formou blokování daných lokací. To, pokud máte splněno vše potřebné a zbývá vám dojít na místo, kde můžete umístit své hvězdy do hodnotících kategorií, je poměrně frustrující. K celkovému pocitu frustrace můžete přidat i počáteční nepřehlednou hratelnost.

Klady
  • univerzum Scythe
  • ilustrace a zpracování
  • kvalita výroby
  • několik cest k vítězství
Zápory
  • ikonky nejsou moc intuitivní
  • někdy nepřehledné zadání
  • zajímavé úkoly, které jsou však jednotvárné a skládají se jen z operací se zdroji
  • slabá interakce mezi hráči – žádné napadání
Infobox
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Zpracování

Interakce

Mozkovar index

Znovuhratelnost

Strategie

Petr Polák

Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.