Euro Truck Simulator 2 West Balkans - hory

Euro Truck Simulator 2: West Balkans je v současnosti nejdetailnější mapa od SCS Software

3. 12. 2023
Zdroj náhledu: SCS Software

Přesně dva roky a sedm měsíců uběhlo od vydání posledního mapového rozšíření pro kamionový simulátor Euro Truck Simulator 2. Iberia, která dorazila v dubnu roku 2021, byla na dlouhou dobu posledním balíčkem rozšiřujícím herní svět. Tudíž se asi nemůžeme divit všem fanouškům, kteří nedokázali překousnout prozatímní zrušení rozšíření Heart of Russia, jež mělo do hry dorazit někdy v loňském roce. Nehodlám se tu pouštět do nějakých polemizací a spekulací, jestli odklad Ruska byl, nebo nebyl, vzhledem k současné politické situaci ve světě, tím správným krokem. Dokážu však pochopit, že v té době to bylo pro SCS Software asi to nejbezpečnější možné řešení, a to i přesto, že tímto rozhodnutím zahodili spoustu měsíců usilovné práce a peněz do koše. Jestli se vydání Heart of Russia někdy dočkáme, není vůbec jisté a pravděpodobně ještě dlouhou dobu nebude.

Odklad rozšíření Heart of Russia však neznamenal, že se čeští vývojáři na Euro Truck Simulator 2 vykašlali. V mezičase vyšlo do hry několik vylepšení, včetně přepracovaného Rakouska či další částí Německa, a samozřejmě také několik nových tahačů a různých dalších věcí, které titul posunuly na úplně novou úroveň. Po odkladu Ruska ale došlo i na další krok, a to oznámení rozšíření West Balkans, které do hry přidává celkem osm států, což je v celé historii ETS2 nejvíce. Aby však nedošlo k nedorozumění, West Balkans není tím největším rozšířením. První místo si nadále udržuje Iberia a druhé největší po obsahové stránce mělo být dle dostupných informací právě odložené Rusko. Přes to všechno je však Euro Truck Simulator 2: West Balkans pro mě osobně velkým překvapením a dle mého názoru se jedná o dosud nejdetailnější rozšíření, které do her od studia SCS Software vyšlo. Co konkrétně vám nové mapové DLC nabídne, si povíme v dnešní recenzi.

Jadran přímo u vás doma

Mnohým z vás je asi zbytečné vysvětlovat, v které části Evropy se West Balkans neboli západní Balkán asi nachází. Ať už jde o oblíbenou dovolenkovou destinaci Chorvatsko, nebo nám tato část slouží jako přímá tepna do destinací jiných, mnoho z nás má Balkán spojený s každoročním pocitem klidu a zaslouženého odpočinku, na nějž se těšíme někdy i celý rok. Rozšíření Euro Truck Simulator 2: West Balkans nás zavede do celkem osmi zemí, a to Slovinska, Chorvatska, Albánie, Severní Makedonie, Srbska, Černé Hory, Bosny a Hercegoviny a Kosova. Dohromady nové DLC čítá 30 měst, což se může na první pohled zdát poměrně málo, když se bavíme o osmi státech, ovšem je potřeba si uvědomit, že všechny země jsou co do rozlohy poměrně malé, a naopak jsem z celkového počtu já osobně mile překvapen. Ani v nejmenším jsem totiž v prvních chvílích nedoufal, že se jich vývojářům z SCS Software podaří do nového DLC vměstnat tolik, a to ještě s poměrně obstojnými rozestupy mezi nimi a spoustou silnic se zapadlými vesničkami, o nichž si více povíme později. 

West Balkans jednoznačně boduje i se zpracováním jednotlivých aglomerací. Města a nejbližší okolí je zase o něco věrohodnější, živější a rovněž detailnější. Těšit se můžete například na tramvaje a tramvajové koleje, které budete potkávat především v hlavních a velkých městech, jež velmi skvěle doplňují celkovou atmosféru, a mnohdy budete mít opravdu pocit, jako byste nějakým rušným městem opravdu projížděli. Nabobtnala také jejich celková rozloha, která je oproti Iberii trochu zkreslující, jelikož pořádně nevíme, jak rozsáhlá města mělo obsahovat rozšíření Heart of Russia. Když ale budeme vedle sebe porovnávat předchozí Iberii a nynější West Balkans, je rozdíl za ty dva roky markantní. SCS Software se tentokráte ve velkém zaměřilo také na různé postranní uličky, kterými sice asi za normálních okolností kamiony neprojíždějí, ale z historie víme, že je v tomto ETS2 a ATS o něco vstřícnější, a jízda městem už tak není jen o hlavních vytížených tazích. Velmi skvěle tento aspekt vývojáři načrtli v Iberii a různých rozšířeních v ATS, a ve West Balkans ho dokázali dotáhnout na zcela novou úroveň, z níž mohou těžit i v budoucím obsahu.

Prohlubuje se také jeden nešvar

Bohužel, s vydáním nového rozšíření se dále prohlubuje i jeden zásadní nešvar, a tím je až do očí bijící rozdílná kvalita mezi starším a novým obsahem. Tento problém byl všeobecně známý už v minulosti, což je zároveň také důvodem, proč se vývojáři plně pustili do revitalizace starých map. Jenže s vydáním West Balkans jsem si všimnul zásadnějších rozdílů nejen u původních map, jako je naše Česká republika, Slovensko nebo Maďarsko, ale i u něco novějších přídavků typu Francie nebo Itálie. Rozdílu si asi nevšimnete na běžných silnicích a dálnicích, ale například ve městech je pokrok a rozdíl docela znát.

Jen dodejme, že se SCS Software už dříve pustil do předělávky Německa a nedávno vydal i velmi rozsáhlou úpravu Rakouska. Do budoucna by mělo být přepracováno také Švýcarsko a doufejme, že zbylé země, včetně Česka, Slovenska a dalších, se v nejbližší době chystají. Rozhodně je to potřeba jako sůl, i kdyby to mělo znamenat upozadění některých jiných projektů, včetně DLC. Já osobně si raději na některé věci počkám a raději uvítám plně refresh vzhledu, abych neustále nemusel koukat na markantní rozdíly mezi jednotlivými státy ve hře. No, uvidíme, co přinesou další měsíce a léta. Údajně by rok 2024 měl být nabitý novinkami, takže se milerád nechám od SCS Software překvapit.

West Balkans je rozšíření plné detailů

Přesto si troufnu tvrdit, že propracovanější města nejsou tím největším lákadlem nového rozšíření Euro Truck Simulator 2: West Balkans. Čím toto DLC hodně boduje, jsou různé detaily, kterými byl západní Balkán doslova prošpikován. Plánujete u vaší dovolené i to, zdali vaši cestu povedete přes rychlejší dálnice a placené silnice, nebo raději zvolíte delší cestu po různých bočních cestách a silnicích druhých tříd? Pokud ano, budete se při projíždění Balkánem cítit úplně stejně. Přesně tento prvek je u West Balkans totiž velmi dobře zpracován a poměr dálnic vs. okresních silnic je zde v obou případech přesně tak akorát půl na půl. Můžete si tak při převozu zakázek jednoduše naplánovat, zdali obětujete nějaké to mýtné za rychlejší doručení nákladu po dálnici, nebo se budete snažit za každou cenu ušetřit sebemenší korunu a raději zvolíte okresní silnice výměnou za krásnější panorama, ale obvykle o něco delší cestu. Můžete jednoduše obojí. Ano, na klasické silnice se vývojáři zaměřují ve svých DLC už delší dobu, což je znát hlavně u American Truck Simulatoru a jejich posledních DLC, jako je Oklahoma nebo Texas, ovšem z projížďky po Balkánu jsem měl pocit, že se na implementaci většího počtu okrsek vývojáři zaměřili v tomto případě snad ze všeho nejvíce.

Když už se bavíme o různých cestách, velký prim zde hrají i větší, menší a zapadlé vesnice, kterých je ve West Balkans opravdu požehnaně. Obvykle se jedná o místa, která nejsou oficiálně zaznačena na mapě, a tudíž jde vidět, že zde slouží jen jako estetický doplněk, aby vaše jízda vypadala o něco více realisticky a nepřijížděli jste pouze z jednoho města do druhého. Rozhodně vás ale jejich přítomnost i i kvalita zpracování potěší a je to další prvek, kterému věnoval SCS Software velkou péči. Zkrátka ale nezůstaly ani zmíněné placené úseky a dálnice, které sice obvykle nenabízí tak propracované panoramatické scenérie, zato se zde nachází nádherné hraniční přechody a mýtné brány. Mýtných bran je v novém rozšíření taktéž velké množství a upřímně si nepamatuji, zdali jsem nějakou zakázku dokončil bez nutnosti platit mýtné. Já osobně jsem se nijak zvlášť nesnažil vyhýbat se dálnicím či placeným silnicím, tudíž jsem většinu zakázek převážel předem vytvořenou trasou.

Jak už jsem nastínil, nádherný pohled nabízí rovněž hraniční přechody, které jsou u každého z celkových osmi států trochu jiné. Po vzoru Beyond the Baltic Sea se připravte na klasickou kontrolu dokumentů, občasné vážení apod. Najdeme tu ale i jednu zásadní novinku a tou je rentgenové skenování vašeho tahače, jež má za cíl odhalit, zda nepřevážíte něco nelegálního. Musím předem říci, že je přítomnost rentgenové kontroly sice pěkná, ovšem způsob jejího zpracování mi do oka příliš nepadl. Čekal bych, že rentgen bude probíhat podobným způsobem jako u hraničních kontrol, tedy že zastavíte na příslušné ikonce, zmáčknete klávesu enter a už jen budete čekat na dokončení kontroly. Bohužel, rentgenové snímání je zpracováno pomocí filmové animace, jež se spustí po stisknutí zmíněné klávesy. Mně osobně tento styl nepřijde úplně realistický a raději bych, aby rentgen prostě probíhal podobným způsobem jako ostatní kontroly. Samozřejmě může jít jen o můj subjektivní názor a někomu se animace líbit může. Já ovšem mezi tyto hráče patřit nebudu. 

Posledním detailem v rozšíření Euro Truck Simulator 2: West Balkans je rozsáhlá síť mostů a především pak tunelů, kterých je dohromady více než šedesát, a i přes tento obrovský počet je každý svým způsobem trošičku jiný. Pro rozličný vizuál jednotlivých tunelů bylo zapotřebí vytvořit zcela nové textury a modely, které dokázal SCS Software dotáhnout do úspěšného konce. Dá se říci, že každý tunel nabídne trošku odlišnější vzhled, i když samozřejmě by bylo asi naivní tvrdit, že si alespoň některé nejsou v něčem podobné. Určitou podobnost u nich najdeme, ale vesměs můžu zpracování tunelů a blízkých lokalit označit za povedené a nemusíte se bát, že by se scenérie nějak často opakovaly.

West Balkans vyšperkoval spoustu věcí k dokonalosti, ale co čekat dál?

Jak už je z řádků výše asi poznat, rozšíření West Balkans sice není tím největším DLC ze všech, ale v případě různých detailů a zpracování prostředí se jedná o dosud nejlepší práci, kterou studio SCS Software odvedlo. Určitě se však mnoho z vás ptá, kam se Euro Truck Simulator 2 posune v budoucnu. Oficiálně je oznámené Řecko, na něž jsem upřímně opravdu hodně zvědavý. Bude se totiž pravděpodobně jednat o dosud nejmenší rozšíření, velikostně možná podobné některým státům z American Truck Simulatoru. Vydání nějakého menšího DLC nicméně nevidím jako problém. Vývojáři mohou tento aspekt kompenzovat například odlišnou cenovou politikou či jinak. Mnohem zajímavější ale bude se zamyslet nad tím, kam se titul bude vyvíjet dál. V úvodu jsme si řekli, že s Ruskem v nejbližší době příliš nepočítáme, a dosti pravděpodobně kvůli aktuální situaci ve světě můžeme vyškrtnout také Bělorusko a Ukrajinu. Jednou z cest, kterou si i já osobně přeji, je vydat se zpět na sever a dokončit Norsko, Švédsko a Finsko, potažmo zapracovat na implementaci Islandu nebo Irska. Také doufám v pokračující inovaci starých map, které doufejme jednoho dne zasáhnou i naši Českou republiku a Slovensko. To by bylo z dnešní recenze všechno, nyní se pojďme vrhnout na závěrečné zhodnocení a udělit novému rozšíření výslednou známku.

Euro Truck Simulator 2: West Balkans nám ukazuje, že ačkoliv je tu s námi titul přes deset let, stále má po obsahové a kvalitativní stránce co nabídnout. Nové rozšíření je po Iberii další skvělou vlajkovou lodí studia SCS Software, která se nebála nových funkcí ani propracovanějších detailů. Bohužel ale chybí přímé porovnání s odloženým rozšířením Heart of Russia, jež by nám více přiblížilo, jak moc velké kroky vývojáři ve West Balkans vlastně udělali. Malou vadou na kráse je jen způsob zpracování rentgenové kontroly vašeho tahače a vyšší hardwarové nároky, jež West Balkans vyžaduje. Devět bodů z deseti.

Klady
  • nádherné scenérie mimo hlavní tahy
  • města jsou opět o něco rozsáhlejší a detailnější
  • hraniční přechody jsou v každém státě jiné
  • větší implementace mýtných bran a různých vesnic
  • na rozsáhlost jednotlivých států poměrně slušný počet měst
  • větší množství okresních silnic
Zápory
  • rentgenová kontrola je zpracována poměrně nešťastné
  • zase o něco vyšší hardwarové nároky
Platforma PC
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Audio

Hratelnost

Znovuhratelnost

Technické zpracování

Obtížnost

Stanislav Hřiba

Hraní se věnuje asi 13 let. Jeho první hry byly Counter-Strike 1.6 a série Hitman. V současnosti hraje hlavně simulátory a závodní hry, ale neodolá občas taky nějaké střílečce nebo kvalitnímu RPG. Nemá rád strategie nebo kontroverzní hry s erotikou. Většinu času hraje na PC, občas zapne i nějakou exkluzivitu na Switchi. Přispíval by rád články a recenzemi právě se závodní či simulátorovou tematikou.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.