Disney Sorcerer’s Arena: Epické aliance je taktická desková hra pro dva nebo čtyři hráče, kteří si výběrem tří/čtyř kouzelnických postav z hrdinů či padouchů Disney a Pixaru vytvoří svůj bojový tým a poměří své schopnosti v šestiúhelníkové aréně. Hra je založena na stejnojmenné mobilní hře a uzpůsobena snadnému rozšiřování o nové postavy. V základním balíčku jich naleznete osm. Na český trh ji přivádí vydavatelství Blackfire.
Škálovatelnost pravidel
Přečtení pravidel pro recenzi deskové hry Disney Sorcerer’s Arena: Epické aliance nebylo složité. Návod se skládá z pěti kapitol, které postupně představí jednotlivé mechaniky a pravidla tak, aby byla přístupná i pro nezkušené hráče. První kapitola je nejjednodušší, začínáte pouze se dvěma postavami a seznamujete se s jejich základními pohyby a akcemi. Druhá kapitola zamíchává s pořadím, ruší limity v počtu postav a jejich efektů stavů. Stavy jsou kouzla, která na své či nepřátelské postavy můžete seslat a která mají buď pozitivní, nebo negativní vliv. Mohou přidávat útočnou sílu, vyhýbat se útokům nebo omezí v pohybu či způsobí poškození.
Třetí úroveň zařazuje karty postav se speciálními schopnostmi a přidává jednu fázi hry navíc. V předposlední kapitole se pak dostáváte do plnohodnotné hry, tak, jak ji někteří mohou z mobilních zařízení znát, tedy i s možností postavy vylepšovat. Poslední kapitola je věnována speciální týmové hře při čtyřech hráčích, ve které se navyšuje počet postav na čtyři pro každý tým, s tím, že každý hráč ovládá dvě.
Skvělým aspektem tohoto přístupu je snadné učení a osvojování mechanik celé hry. Zároveň tak máte k dispozici různé styly hraní a přístupnost také pro mladší věkové kategorie, než je doporučených třináct let. Desková hra Disney Sorcerer’s Arena: Epické aliance je proto ideální i pro rodinné hraní, kdy lze pravidlově setrvat hned v první či druhé kapitole a děti se tak budou bavit ovládáním svých známých hrdinů. Stejně tak si může i kdokoliv jiný vybrat úroveň herní hloubky. Kreativitě se meze nekladou, což svědčí o jednoduchém a efektivním designu deskové hry, jejímž autorem je Sean Fletcher.
Jak to celé funguje
Ve standardní hře si hráči postupně draftují tři postavy. Na výběr je čarodějův učeň Mickey, Gaston, Zloba, Aladin, Demona, Ariel, Dr. Facilier a Sullivan. Ke všem postavám patří individuální balíčky karet, které vycházejí z jejich filmového příběhu. Každý charakter je pak ztvárněn povedenou plnobarevnou a částečně 3D vyrobenou akrylovou figurkou zapadající do stejně provedeného akrylového stojanu, který zároveň slouží jako počítadlo životů. Zcela asymetrické karty reprezentují jejich pohyby, schopnosti a akce. Ze všech karet vašich postav se promícháním vytvoří dobírací balíček. Hra probíhá ve smyčce tak, že se podle určitého pravidla destičky postav seřadí, a tím se určí pořadí, ve kterém se budou na tahu střídat. Hráč tak provádí vždy jen tah jedné z jeho postav. Tahy se skládají ze tří fází proveditelných v libovolném pořadí.
Jednou z fází je pohyb, tedy posun figurky v rámci políček arény. Jeho počet je určený buď kartou samotné postavy a lze ho navýšit odhozením karty pohybu, nebo jde použít konkrétní kartu pohybu dané postavy. Tyto karty počet modifikují a většinou přidávají schopnosti navíc. Stejně tak funguje i fáze akce, tedy využití standardního útoku definovaného postavou nebo vyložením akční karty a provedení jejího popisu. Ne vždy ale máte karty konkrétních postav v ruce k dispozici. Posledním typem fáze je použití jedinečných dovedností každé z postav.
Vytvořte si tým snů
Použité karty odkládáte na hromádky podle symbolu elementu. Setkáte se s ohněm, větrem, srdcem a mušlí. Tyto elementy jsou potřeba k upgradu postav a získání nové schopnosti. Dané postavy ale neprodukují dostatečný počet těch elementů, které samy k vylepšení potřebují, a proto je třeba při počátečním výběru postav strategicky přemýšlet tak, aby se navzájem doplňovaly. To není myšleno pouze z hlediska potřebných elementů, ale také z hlediska synergie jednotlivých charakterů. Cílem Disney Sorcerer’s Arena: Epické aliance je totiž dosáhnout dvaceti vítězných bodů a po dohrání celého kola mít na konci více bodů než soupeř. Každá postava má definované body života a body, které soupeř obdrží, když ji porazí.
Osm odlišných postav v základní hře tak představuje dostatečnou znovuhratelnost. Každá postava nabízí jedinečný styl, který vybízí k experimentování s různým týmovým složením a vzájemné podpoře jejich schopností. Aladin a Demona se snadno pohybují po hrací ploše, Ariel je léčitelka, Zloba způsobuje plošné poškození, Gaston se Sullym jsou pak tanky s velkou výdrží. Čím silnější postava je, tím více bodů za její omráčení soupeř dostane. Píši omráčení, protože postavy nemohou být zcela zabity a odstraněny z arény. Po každém zneškodnění se z arény odeberou jen do jejich následujícího tahu, kdy se vrátí z kraje arény zpět. Další body lze získat za pasivní postavení na některém ze tří zlatých polí ve středu arény. Tam se tedy většinou odehrává nelítostný boj, kdo na polích bude stát a kolik nepřátel se zároveň podaří sejmout.
Nepraktické vedení stavu životů
Přestože se jedná o taktickou bojovou hru, víceméně zde neexistuje obrana. Postavy na sebe navzájem pouze útočí a vy se s nimi snažíte manévrovat tak, abyste optimalizovali jejich útočné pozice. Poškození, tedy ztráta životů, se zaznamenává pomocí plastových otočných nástavců na stojanu postav, což je bohužel dost nemotorné a kazí to celkový dojem. Figurka se musí vždy z plánu vzít, její plast je třeba (ne úplně hladce) otočit, a následně ji vrátíte zpátky. V případě, že do figurky nějak omylem drcnete, může taky lehce vyskočit a vy musíte vzpomínat, kolik životů jste měli. A jen takové malé upozornění na závěr, všechny akrylové součásti jsou z obou stran pokryté krycí fólií, kterou je třeba pro jejich plnou krásu odstranit.
Disney Sorcerer’s Arena: Epické aliance jsou deskovou hrou prolínající kreslený svět s bojovou arénou. Díky tomu a postupnému škálování pravidel je přitažlivá pro děti i dospělé. Nabízí spoustu možností pro tvoření vlastních týmů a strategií, aniž by byla příliš složitá nebo dlouhá. Jedna herní partie vám zabere pouze něco málo přes půl hodiny, což úplně vybízí k pořádání různých turnajů. S postupným vydáváním nejrůznějších rozšíření se kombinace posouvají k nekonečným možnostem znovuhratelnosti. Bohužel insert rozšířením není vůbec uzpůsoben, přestože je od začátku jasné, že jich bude velmi mnoho.