Fakt hluční knihovníci - úvodka

Fakt hluční knihovníci – probuďte sousedy ve dvě ráno

3. 11. 2023
 

Deskovek, při kterých si hrajete se slovy, existuje spousta. I u nás jsme se věnovali podobně zaměřeným deskovým hrám jako například u Tik Tak Bum Chain Reaction, Šampióni či v recenzi mobilní aplikace Krycí jména. Od tvůrců Kena Gruhla a Quentina Weira jste mohli zaznamenat také jiné tituly, především se jedná o různé variace Výbušných koťátek, od základní verze přes Zombie koťátka až po Dobro a Zlo. A stejně jako koťátka, i titul Fakt hluční knihovníci přišel na naše stoly díky nakladatelství Blackfire. Jak si hra, jež vane bradavickým vzduchem, stojí?

Knihovna jako v magické škole

Trošku netradičně začnu chválením designu. Nemohu si pomoci, ale titul na mě od krabice až po všechny komponenty dýchá školou čar a kouzel v Bradavicích. Je vsazeno na kouzelnicko-knihovnický vizuál. Nedokážu to slovy popsat o mnoho lépe, ale jakmile uvidíte obrázky v naší recenzi, pochopíte. Tohle je desková hra plná magie.

A co v oné knihovnické krabici naleznete? Herní plán, šedesát karet kategorií, dva knihovníky, dvacet žetonů s písmeny, dvanáct bonusových žetonů, dva žetony okruhu, dvě počítadla bodů, řetěz a minutku. Komponentů se zdá být vcelku dost, že? A víte, co je na nich nejlepší? Že je využijete úplně všechny! Tedy pokud se vám podaří sestavit onen řetěz. Ty plastové kroužky jsou jako hlavolam. Nakonec jsem se ale po spojení rozhodl, že je nemá smysl rozpojovat, čímž oslím můstkem přicházíme k přípravě.

Rozložíte plánek, umístíte na něj počítadla a kolem plánku připravíte všechny žetony, včetně těch s písmenky. Ideálně na stranu druhou dejte kartičky kategorií. Do plánku na písmenka E, L, S, K položte řetěz a na jeho začátek dejte začínajícího knihovníka, do jehož týmu patříte, tedy Alfréda Vlažného nebo Gertrudu Holoboukovou (Gertruda, Rita Holoubková, toho Harryho Pottera nejde necítit). Následně už začíná knihovničení a taky chvíle, kdy vás všichni kolem nenávidí.

Fakt hluční knihovníci na sebe křičí slova

Družstva proti sobě soutěží na tahy. Váš tým získá body, když knihovníka a řetěz po trase posunete dál než soupeř. Dosáhnete toho tím, že křičíte slova. Dle pravidel, jakmile řeknete správné slovo podle začínajícího písmenka, posouváte knihovníka na začátku řetězu dál, jako hada. Díky tomu, že jsme v České republice a většina jazyků světa nemá naše dokonalá č a ř, počítají se u běžných písmenek i slova s háčkem na začátku. ALE POZOR! Ch už nepočítáme, a jste tak nuceni předstírat, že v abecedě není. 

Každé platné slovo sune řetěz kupředu, proti směru hodinových ručiček. Křičíte tak dlouho, dokud se nepřesype písek v hodinách. Jednoduché a velmi rychlé. Vítězí tým, který se „dořetězí“ dál a získává tím body. Body navíc získáte, pokud se vám podaří sbírat žetony s písmenky, jednoduše stačí říct slovo u písmenka, které si před tahem vylosujete. Každý tým jich může nasbírat maximálně šest. Mimochodem, trošku jsem zapomněl, jak na mě neustále někdo ječí – vítězí ten tým, jenž získá dvanáct bodů. 

Desková hra počítá s věcmi, které nemusíte dělat

Hratelnost je jednoduchá, to už jsme si řekli, bohužel to nestačí. Fakt hluční knihovníci počítají s tím, že týmy budou jednotlivá slova vykřikovat a přehlušovat se. Jenomže jak se hraje na tahy, překřikujete maximálně své spoluhráče, s nimiž vlastně musíte kooperovat. Nemá tak smysl ječet, minuta je docela dlouhá, víc hlav víc ví a vedle takového Tik Tak Bum na vás reálně nic netlačí. Princip křičení je super, pouze pokud se mu podvolíte, a když ne, vůbec nic se nestane. Výjimkou je, když si z deskovky uděláte párty hru a každé kolo, co projdete, si dáte jednoho panáčka. To se pak ječí úplně samo.

Problém jde nejvíce vidět ve dvou hráčích. Prakticky se jedná o korigované vykřikování slov na určité téma. Titulu by v tomto případě rozhodně více prospěla individuální hra na křičení slov než rozdělení na dva tábory a hraní na tahy. Ten druhý tým totiž vždy pak jen sedí a kouká a kouká. Abych si rýpnul do materiálu, velmi špatný je plastový řetěz. Nevím proč, ale Gertruda ani Alfréd v něm pořádně nedrží, a když se vcítíte do role a podvolíte určité hektičnosti, s řetězem stačí lehce škubnout a z plánku vylétne jako vlaštovka do Afriky během zimy. 

Co je opět pozitivní, Fakt hluční knihovníci jsou pro všechny věkové kategorie. Na krabici je jasně uvedené od osmi let a já s tím naprosto souhlasím. Děti se u tohoto počinu rozhodně vyřádí více než dospělí, přece jen které by odolalo chvíli, kdy může ječet u stolu na dospělého. Díky tomu se dá také jedna partie odehrát za velmi sympatických dvacet minut. Ono s počtem dvanácti bodů je skutečně více netřeba. Navíc se nikde nepíše, že nemůžete hrát na víc.

Lehce mě mrzí, že jsem vás první polovinu recenze okouzlil deskovou hrou, která má až nekonečný potenciál, a zavadakedavroval vás jejím reálně horším stavem. V celkové matematice se nebude jednat o špatnou hru, jde o lepší průměr. Věřil jsem, že tvůrci parádních Výbušných koťátek opět překvapí a přinesou na svět kult na hromadu verzí. Jen to v tomto případě nevyjde, a tak zůstává jen opilecké křičení slov, jež občas nedávají smysl, ve tři ráno, při němž se vám alespoň může povést přivolat zdeptaného souseda.

Klady
  • velmi snadné na pochopení
  • pěkně uzpůsobená krabice
  • pro děti i dospělé
  • sympatický herní čas
Zápory
  • ve dvou prakticky nehratelné
  • deskovka potřebuje, abyste se do ní „vžili“
  • špatný hmotný stav
Infobox
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Upracování

Interakce

Znovuhratelnost

Mozkovar index

Téma

Patrik Klicman

Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.