Karak – úvodka

Karak – dobrodružná desková hra na hrdiny

26. 10. 2023
 

Objevování tajů a nástrah podzemních katakomb a nestvůrami prolezlých dungeonů je tématem nejedné slavné série. Tou neméně známou je i původní česká rodinná hra od dvojice autorů jménem Petr Mikša a Roman Hladík, která nese zvučný název Karak dle tajemného křižáckého hradu na území Jordánska. Tato dynamická desková hra před vás postaví spletitý labyrint chodeb a místností, v jehož útrobách na vás budou číhat daleko větší děsy než jen přerostlí pavouci a krysy. Pod taktovkou společnosti Albi si hru můžete vychutnat i s hromadou dodatečných rozšíření nebo už co nevidět své putování vést i mimo zdi hradu v plánovaném pokračování Karak 2.

6-6-6

Abychom to vzali pěkně od podlahy, Karak je rodinná hra na hrdiny, v níž se jako jeden z neohrožených válečníků vydáte do labyrintu pod hradem objevit cennosti, co zde dle legend zanechali křižáčtí rytíři. Truhlice plné zlata však stráží podivná stvoření, a ten nejcennější rubín dokonce hlídá děsivý drak. Kdo ze šestice reků z chodeb vyvázne s nejnaditějšími kapsami, stane se vítězem. Projít katakomby však nebude jen tak ledajaká procházka růžovým sadem a hrdinové budou muset pečlivě volit své kroky. Nevyhnete se boji s nestvůrami, ale jejich porážka přinese cenné vybavení do vašeho inventáře, díky čemuž svou postavu posílíte a budete si moct troufnout na hrozivější protivníky.

Karak – obsah balení
Karak – postupuj vpřed pomalu, ale jistě
Karak – úvodka

Karak si zahrajete ve dvou až pěti hráčích od sedmi let a jedna výprava by vám měla trvat okolo tři čtvrtě hodiny. Herní doba se však odvíjí podle toho, v kolika hráčích se do labyrintu vydáte a jak rychle naleznete rubín, což určí náhoda. Pod víkem typicky fialového balení na vás bude čekat nemalé množství vylamování. Z kartonu nakonec vysvobodíte osmdesát destiček katakomb, šestici karet hrdinů, šestici figurek, jimž náleží i další šestice plastových stojánků, pět desek inventáře a padesát tři žetonů různých nestvůr společně s vybavením a poklady. V balení najdete ještě látkový pytlík, dvě šestistěnné hrací kostky, žeton prokletí Karaku a obsáhlou brožuru pravidel hned ve čtyřech jazycích. Potěší přibalené plastové pytlíky na jednotlivé komponenty, ale na druhou stranu zamrzí absence jakéhokoliv insertu. Ten si budete muset samostatně dokoupit, aby vám hromada dílků v krabici samovolně necestovala dle toho, na jakou stranu ji nahnete.

Hon na draka

Abychom v tom měli na začátek jasno, cílem hry Karak je v podzemních katakombách hradu nasbírat co nejvíce truhel s cennostmi. Partie končí ve chvíli, kdy jeden z hráčů porazí draka a získá odměnu, poklad s rubínem. Dračí zabiják sice dostane menší bodovou výhodu, ale nutně nemusí být tím, kdo se nakonec prohlásí za vítěze hry. Než se do zápolení pustíte, připravte si do několika komínků naskládané destičky katakomb lícem dolů a položte jeden startovní dílek se světlou zadní stranou doprostřed stolu jakožto vstupní bod labyrintu. Každý hráč si k ruce vezme desku inventáře, do ní na příslušná místa umístí pět žetonů životů a vylosovanou kartu hrdiny. Figurku odpovídající vašemu hrdinovi postavte na startovní destičku katakomby, do látkového pytlíku vhoďte veškeré žetony nestvůr a pokladů a nakonec si hoďte kostkami. Hráč s nejvyšším součtem začíná.

Objevování podzemních chodeb hradu Karak funguje na principu pohybu hrdiny, přičemž v rámci jednoho tahu máte k dispozici čtyři kroky – můžete se posunout o čtyři destičky katakomb. Jakým směrem, to už záleží na vás. Zajímavou mechanikou hry Karak je vytváření pokaždé ojedinělého plánku podzemí pomocí postupného přikládání destiček katakomb, propojování cest a rozšiřování herní mapy. Labyrint tak při každé hře bude úplně jiný. 

Karak – každý svou cestou
Karak – rozehraná hra

Během průzkumu se setkáte se třemi možnými scénáři. Dosud nevystavěné části podzemních chodeb se označují jako neobjevené oblasti. Vezměte destičku katakomby z jedné hromádky a přiložte ji na stůl tak, aby váš hrdina mohl pokračovat v určené cestě. Díky tomu se před vámi bude labyrint postupně rozšiřovat a odhalovat svá tajemství.

Kratochvíle za každým žetonem

Destičky katakomb jsou několika typů. Tím nejzákladnějším jsou chodby, přes ně můžete přejít bez úhony. Dále jsou zde portály pro rychlé cestování a léčivé fontány pro možnost vašemu hrdinovi obnovit zdraví. Dalším typem jsou místnosti, v nichž se pokaždé nachází buďto nepřítel, nebo poklad. I to je dílem náhody. Z látkového pytlíku vytáhněte jeden žeton. Pokud je na žetonu poklad, můžete jej získat otevřením pomocí klíče, který padne jako odměna při poražení kostlivce. Pokud na žetonu bude příšera, musíte s ní neprodleně bojovat.

Boj probíhá skrze hod oběma kostkami a přičtení speciálních schopností postavy, kouzel či vybavení. Konečné skóre dá sílu vašeho útoku, který musí být větší než hodnota u příšery, abyste ji porazili. V takovém případě z příšery dostanete odměnu na druhé straně žetonu, kterou si dle jejího typu dáte na správné místo v inventáři. V opačném případě, kdy je vaše síla útoku nižší, si ubíráte jeden život na desce inventáře a vracíte se na předešlé pole. Když síly útoku budou shodné, nepřicházíte o život, ale protivníka jste neporazili, a stejně tak se vracíte se na předešlé pole. Přes místnost není možné projít, dokud nebude příšera poražena. Vše máte podrobně popsané v pravidlech společně s modelovými situacemi doprovázenými trefnými ilustracemi. Nebojte se, vše snadno pochopíte.

Karak – prokletí Karaku
Karak – souboj s nestvůrou
Karak – pytlíček s žetony
Karak – drak nalezen
Karak – šestice základních hrdinů
Karak – žetony vybavení, kouzel, pokladů a nestvůr

Cesta v podzemí plná překvapení

Jakmile se se svým hrdinou pohybujete v již v objevených oblastech, tedy na již vyložených destičkách katakomb, stále platí pravidlo čtyř kroků. Svůj tah však musíte ukončit ihned, a to v případech, kdy seberete předmět ležící na zemi, který tam zanechal jiný hráč, odemknete truhlu s pokladem, vyléčíte se u fontány nebo svedete boj s nestvůrou – úspěšně i neúspěšně. Po těchto akcích svůj tah ihned končíte nezávisle na tom, kolik kroků vám ještě zbývalo.

Tímto jednoduchým systémem postupujete dungeonem dál, objevujete nová místa, bojujete s bestiemi, sbíráte vybavení, předměty i poklady a hlídáte si zdraví svého hrdiny. Jakmile přijdete i o ten poslední žeton srdíčka na desce inventáře, hrdina neumírá. Pouze na jedno kolo upadne do bezvědomí, aby se mu v tom následujícím obnovilo jedno malé množství zdraví a on mohl pokud možno zamířit k léčivé fontáně. Hra končí poražením draka. Dračí poklad s rubínem je za jeden a půl bodu, ostatní truhly se počítají po jednom. Vítěze určí součet hodnot jejich nastřádaného bohatství z výpravy. Remíza zde nemůže nastat.

Kromě tohoto základního konce je možné hrát na alternativní, kdy vítězí ten hráč, kterému se rychleji podaří nasbírat šest pokladů, i když ještě drak nebyl poražen nebo objeven v labyrintu. Záludnost však tkví v tom, že poklady musíte umístit do volných polí inventáře, čímž vám budou blokovat místo pro potřebné vybavení.

Labyrint kleteb

V pravidlech najdete popsané jednotlivé předměty, zbraně i kouzla. Proto se ujistěte, že si je před první hrou nastudujete, abyste si byli vědomi jejich efektů a mohli je tak co nejlépe využít v praxi. Důležité je mít na paměti, že ve hře figuruje ještě záludný žeton prokletí, který s sebou nese mumie. Ten, kdo ji porazí, může určit, na jakého nešťastníka prokletí padne. Dokud tento efekt bude trvat, hráč nemůže využívat speciální schopnosti své postavy. Prokletí sejmete u fontány léčení nebo jen přenesete na jiného hráče, když sami mumii skolíte.

Karak – karty šestice hrdinů
Karak – Argentus
Karak – Horan

Schopnosti hrdiny jsou speciální dovednosti, které jsou pro každou ze šestice základních postav odlišné. Zatímco válečník Horan nemůže padnout do bezvědomí při ztrátě životů, lupička Aderyn útočí ze zálohy a vítězí i v případě remízy, a čaroděj Argentus může procházet skrze zdi. Kromě nich můžete hrát ještě za černokněžníka Lorda Xanrose, vědmu Taiu a šermíře Victoriuse. Každý z hrdinů má svůj vlastní příběh přivádějící ho do podzemí hradu Karak. Co je však důležitější, i počáteční výběr hrdiny by měl být ponechán náhodě, protože jejich schopnosti nejsou moc vyvážené. Zkrátka všichni chtějí hrát za lupičku, černokněžníka nebo čaroděje, protože jejich dovednosti jsou v praxi užitečnější než u jiných. Při možnosti samovolného výběru se o postavy asi budete muset poprat. Naštěstí Karak disponuje rozšířením o tři další hrdiny, abyste měli rozmanitější možnosti volby a třeba se dobrali kompromisu.

Karak – Argentus
Karak – inventář

Uchvátí bez ohledu na věk

Desková hra Karak je primárně vytvořena pro mladší hráče jako alternativa k počinům podobně laděným do tohoto herního stylu s RPG prvky. I přestože baví hlavně menší děti svou nenáročností, mě osobně neurazila. V kolektivu dospělých jsme si nemohli odpustit hned dvě partie za sebou. I když pro nás Karak nepředstavoval výzvu ani nenabízel příliš strategickou hloubku, skvěle funguje jako oddechovka během večerů, když se vám zkrátka nechce vymýšlet spletité taktiky, odhadovat tahy svých protihráčů a přemýšlet minimálně tři kroky dopředu. Pravidla obsahují hromadu textu, ale v zásadě je pro vás nejpodstatnější jen začátek a konec, kde se nachází zrychlený přehled těch nejdůležitějších mechanik.

Karak se skvěle hraje, partie svižně odsýpá a je jen radost sledovat, jak se vám půdorys labyrintu rozrůstá přímo pod rukama. Na složité strategie zde skutečně není místo, protože máte jen omezené akce i situace z nich vyplývající. Pokud hledáte komplexnější hru určenou pro náruživější hráče, Karak není nic pro vás. Naopak Karak 2 by mohl ukojit vaše náročné tužby, protože oproti klasickému Karaku nabídne daleko komplexnější zážitek s pravidly stavícími na jeho základech. Odradit by vás potenciálně mohl i velký podíl štěstěny, protože prakticky jedinou věcí, kterou můžete přímo dle své volby ovlivnit, je rozestavění destiček katakomb nebo zda si nějaký předmět vezmete, či jej necháte ležet ladem na chladné dlážděné podlaze labyrintu.

Speciální odstavec chci ještě věnovat zpracování hry. Jak už jsem psala na začátku, pokud si zvlášť nepřikoupíte insert, dostanete krabici v základním tvaru a vlastnostech, co byste od ní očekávali. Ani přibalení plastových pytlíků nezastíní ten fakt, že pro tolik komponentů by se hodilo alespoň několik přepážek. Vypadá to zkrátka lépe a organizovanost je jedna z mnoha věcí, kterou hráči deskovek dokážou skutečně ocenit. Co se týče vizuálu, hra se drží sympatické dětské grafiky, ale překvapivě nepůsobí kýčovitě ani pro dospělého. Je trochu škoda, že figurky jsou v základní verzi papírové, protože se jim moc nechce držet vzpřímeně v plastových stojáncích. Polemizovat by se dalo i o cenovce vzhledem k tomu, že uvnitř je to samý karton.

Karak je skvělá volba pro rodiny a mladší hráče hledající zábavnou deskovou hru, která zaujme bez ohledu na věk a přinese hodiny dobrodružství. Velký podíl náhody může sice hrát ve váš neprospěch, ale díky tomu je do partie vnesena určitá různorodost s možností vytvořit pokaždé jedinečné herní mapy. Jednoduchá pravidla i principy jsou ideálním společníkem na pohodovou zábavu, když nechcete přemýšlet o složitých taktikách. Karak je navržen tak, aby se hrál svižně a dynamicky. Věřím, že se stane oblíbenou volbou pro odlehčené hraní v jakékoliv podobě i jakékoliv sestavě.

Klady
  • sympatický vizuál
  • srozumitelně popsaná pravidla
  • pokaždé trochu jiná hra
  • dobrá znovuhratelnost
  • možnost dokoupit spoustu dodatečného obsahu
Zápory
  • nevyvážené schopnosti hrdinů
  • prakticky nulový insert
  • velký podíl náhody, který na druhou stranu alespoň trochu vyvažuje repetitivnost
Infobox
  • Autoři Petr Mikša a Roman Hladík
  • Vydavatelství Albi
  • Distributor Albi
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Zpracování

Strategie

Znovuhratelnost

Náhoda

Téma

Nikola Mrázová Erlebachová

Indie a RPG hry jsou její slabostí a rozhodně se tím netají. Jako prcek nakoukla do pootevřených dveří herního světa díky Mariovi na starých žlutých kazetách. Dovnitř ji úplně vtáhla až její druhá polovička a od té doby si svět bez her neumí představit. Umělecká duše, která nevyhledává jen nejnovější kousky, ale občas sáhne také pro starší tituly, nejlépe s pořádným metalovým soundtrackem.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.