Teamfight Manager – logiáš

Teamfight Manager – staňte se esportovým koučem

17. 6. 2023
 

Teamfight Manager je manažerská adventura, která vás zavede do světa esportu. Hříčku vyvinulo studio Team Samoyed, které pro ni vytvořilo jasný a veselý vizuál. Hráči se budou soustředit na trénování svého týmu, přijímání strategických rozhodnutí a soupeření s ostatními týmy světové úrovně. Cílem recenze je seznámit vás s recenzovanou hrou a říct vám, v čem vyniká a v čem naopak ne. Zároveň se podíváme, nakolik se vyplatí věnovat jí váš čas.

Zrození nového týmu

Ve hře Teamfight Manager se ujmete role mladého muže, který byl součástí týmu, jenž po deset let vyhrával šampionáty v nejlepší hře všech dob. Po několika vítězstvích a trénování se konečně rozhodne zjistit, zda je skutečně úspěšný, nebo vítězil shodou okolností. Rozhodne se proto založit zcela nový tým, aby se s ním pokusil dobýt svět.

Teamfight Manager nabízí vizuální zážitek s jasnými barvami a osobními prvky

Po grafické stránce vás Teamfight Manager neurazí, ale ani nenadchne. Pokud nejste fanoušky pixelartových videoher, beru předchozí tvrzení zpět. Dodnes si ovšem nemyslím, že by tento styl grafiky byl pro někoho urážlivým. Vizuální stránka je laděna do jasných, až veselých barev, protože tento titul nemá za cíl testovat vaši nervovou soustavu. Ve větších částech uvidíte tři různé scény. První je 2D průřez vaším domem, nebo spíše doupětem hry, přičemž v něm se budete různými způsoby vzdělávat a později vydělávat tvrdé peníze prostřednictvím streamování a podobně, ale o tom až později. Druhá scenérie je kombinací dvou pohledů: nejprve je to výhled na stadion plný lidí skandujících vaše jméno, jednoduše na fanoušky, poté se kamera přepne na obrazovku vašeho (toho herního) počítače, abyste si mohli vybrat své hrdiny. Na to navazuje poslední pozadí, jež z větší části uvidíte, a to je samotný zápas, při němž se během pauzy posunete do šaten, kde řeknete motivační řeč.

To jsou tři pohledy, co uvidíte během svého esportového dobrodružství. Později se pochopitelně přidají jiné události, například vyhlášení nejlepšího týmu nebo hráče, proto se to bude do jisté míry lišit. Můžete však očekávat, že výše zmíněné scenérie uvidíte po většinu času. Upřímně řečeno, nejsem velkým fanouškem opakujících se věcí, ale v tomto případě mi to tolik nevadilo. Možná je to tím, že v pohledu na váš dům můžete vidět postavy, jak pobíhají kolem a vykonávají různé činnosti. Většinou se jedná o repetitivní věci, jako je hraní, koupání, spaní a chození na záchod. To mi příliš nevadilo, protože existují jiné manažerské tituly, při kterých své hrdiny nemusíte vůbec vidět, nebo jsou zobrazeni jen v lidské siluetě. Případně jsou plně animovaní jako tady, ale nemají moc co na práci, většinou si jen dojdou pro kafe a vrátí se k počítači.

Když už jsme u vizuální stránky, trochu mě zklamalo, že si své svěřence nemůžete přizpůsobit, jde to pouze u vlastní postavy. Jediné, co s nimi můžete dělat, je měnit jejich jména, abyste si mohli vytvořit skupinu ze své rodiny, přátel, firmy nebo redakce, čehož jsem náruživě využil. Co se týče změny vzhledu vaší postavy, moc přizpůsobení nečekejte: na výběr máte pouze několik účesů, nic jiného. Co se mi však líbilo, je možnost nahrát vlastní fotografii, nikoli však pro vaši postavu, nýbrž pro váš tým. K dispozici je několik předdefinovaných ikon, jež si můžete nastavit jako logo, nebo si můžete nahrát vlastní. Je to sice malý detail, nicméně to Teamfight Manager přidává malé bonusové body. Proč si myslím, že je to super? Protože vám to umožní mnohem více se zapojit do gamesky a budete si připadat jako skutečný trenér.

Taktika, trénink a dovednostní body

Teamfight Manager je menším hybridem v tom smyslu, že polovinu hry hrajete a zbytek jen sledujete dění na obrazovce. Veškerou manažerskou práci vykonáváte pouze tehdy, když jste se svým týmem doma neboli když se neúčastní soutěže. Nejdůležitějším úkolem je trénovat své svěřence. Na začátku obdržíte za každého z hráčů tři dovednostní body, jež lze rozdělit do šesti kategorií. První dvě podkategorie jsou klasické statistiky, jako útok a obrana. Každý člen týmu hraje za jiné postavy, přesněji řečeno má jiné preference. Někdo může upřednostňovat kouzelníka, jiný zase rychlého zabijáka. K dispozici jsou proto jejich doplňkové sloty pro navýšení jejich úrovní. Ty zvyšují úroveň, s níž konkrétní člen dokáže postavu ovládat. Pokud tedy máte člena, co upřednostňuje především tanka, a vložíte do něj dovednostní body, bude ho umět kontrolovat mnohem lépe, než kdyby hrál třeba za kouzelníka.

Nejdůležitější je však taktizovat a přemýšlet. Dovednostních bodů je omezené množství a chvíli trvá, než jich získáte více. Při zahájení nové hry získáte pouze tři body – zmíněné výše – a další musíte získat svým výkonem. Musíte tedy přemýšlet, jak je rozdělit. Chcete, aby se váš hráč zaměřil spíše na útok, nebo aby ovládal svého mága na vyšší úrovni? Tím získá lepší útok, ale za cenu ztráty obrany. Zároveň musíte zvážit, že pokud se zaměříte pouze na jednu postavu, co budete dělat, když bude z turnaje vykázána? Na soutěžích se zakazují herní postavy, stejně jako v League of Legends. Není tedy předem jasné, jakou cestou se vydáte. Pokud na začátku turnaje prohrajete, nebojte se, později jim ukážete, kdo je tady pánem.

Jak získáváte dovednostní body? No, existují dva hlavní způsoby. Prvním z nich je přimět vaše postavy, aby co nejvíce soutěžily: jenže tento postup často není nejlepší. Aby nebyly zápasy jednoduché, přidali vývojáři různé efekty, které ovlivňují průběh zápasů. Někdy se vám tedy stane, že jsou hráči plně motivovaní a vy máte vyšší procentuální šanci soupeře porazit. Jindy budou zcela demotivovaní, což vám zajistí pravý opak vítězství. Chcete-li svým členům alespoň trochu dodat na povzbuzení sil, využijte přestávku v šatně. Je ovšem důležité sledovat obsah vašich odpovědí, neboť svým výrokem můžete motivovaného člena totálně demotivovat. Určitým pohledem se dá říci, že je to jako v ruletě, buď máte štěstí, nebo ne. Druhým postupem je normální trénink. Trvá však nesnesitelně dlouho, jelikož při něm je možné vycvičit pouze jednoho člena týmu během dne.

Pasivní manažerství a strategický výběr

Nyní se společně podíváme na mé druhé tvrzení, že se na Teamfight Manager z poloviny díváte. Během různých soutěží do průběhu šarvátky nijak nezasahujete. Můžete tedy jen sedět a pozorovat, jak vyhráváte nebo prohráváte. To může být svým způsobem frustrující, vzhledem k tomu, že byste chtěli do střetnutí zasáhnout, abyste jednoduše vyhráli. Taková možnost zde ale neexistuje, proto musíte věřit svým členům, že vyhrají na jistotu. Co lze před zápasem podniknout? Jak jsem již zmínil, před začátkem zápasu musíte vybrat postavy pro své členy a zároveň zakázat ty, jež by mohly pomoci vyhrát soupeřovu týmu. Je snadné zjistit, kteří hrdinové to jsou. Po stranách obrazovky uvidíte své hráče i soupeře. U nich se zobrazí ikony všech hrdinů, které preferují, a úrovně, na nichž je ovládají.

Výběr postavy není jediným způsobem, jak zvýšit své šance na výhru. Po zvolení hrdinů můžete ještě změnit taktiku svých hráčů. Bohužel jediným způsobem, jak to udělat, je změna času využití ultimátních schopnosti postav. Je trochu škoda, že neexistuje více způsobů, jak zasahovat do hry a celkově vést svůj tým, když jde o manažerskou záležitost. Nicméně do jisté míry chápu, proč těchto možností není více. Teamfight Manager má být odpočinková záležitost, kterou si zapnete po náročném dni. Proto by přidání obtížnějších prvků mohlo vést k tomu, že si titul pořídí výhradně fanoušci manažerských her, respektive jedna část segmentu hráčů. Díky jednodušší mechanice ovládání je Teamfight Manager přístupný větší mase lidí.

Zkušenosti, bonusy a odpočinkové akce

Když vyhrajete, získáte několik odměn. Nejdůležitější cenou jsou však zkušenostní body pro vaše hráče. Jakmile získáte dostatek zkušeností, postoupí váš hráč na další úroveň, za niž obdržíte bod dovednosti. Druhou odměnou jsou technické komponenty. Ty vám později pomohou vytvořit potřebné díly, které vám přinesou malé bonusy navíc. Nakonec například vytvoříte čepičku, čímž zvýšíte svou obranu nebo útok o pět procent, či získáte lepší klávesnici, která přidá bonus ke schopnostem vašeho hrdiny, atd. Kromě zkušenostních bodů a součástek získáte také finanční odměny. Za ně lze nabírat nové členy do týmu a stávající hráče posílat na speciální tréninky nebo relaxační kurzy. Proč jsou odpočinkové akce důležité? No, mohou posílit psychiku vašich svěřenců. To zajistí, že se snadno nedostanou do stresu a jejich motivace neochabne.

Opakující se cyklus a nedostatek inovace

Ačkoliv je Teamfight Manager zábavná hra, nevyhne se svému největšímu problému. Tento nedostatek však není jen problémem recenzovaného projektu, ale většiny manažerských a jiných titulů: není jím nic jiného než repetitivnost. Herní mechaniky si osvojíte relativně brzy. Jakmile se naučíte hospodařit s dovednostními body, penězi a předměty, které vám dávají drobné bonusy, stane se Teamfight Manager vysoce repetitivní hrou. Své členy budete stále dokola trénovat, chodit na zápasy, vydělávat peníze, posílat je odpočívat a začínat znovu. V tom je největší zádrhel, protože jak jsem řekl, hru si osvojíte poměrně rychle, a jak nakonec zjistíte, nenabízí nic nového. Přesto se jedná o sympatickou záležitost, kterou můžete mít na Steam Decku v práci nebo ve veřejné dopravě. Je sice repetitivní, ale na prvních pár hodin vás dokáže příjemně zabavit.

Teamfight Manager celkově poskytuje uvolněný manažerský zážitek s jasnou a veselou grafikou. Nenabízí sice přizpůsobení postavy a interaktivitu během zápasů, ale i tak přináší zábavnou a praktickou míru strategické hratelnosti. Sledujete svůj tým, trénujete hráče a rozhodujete o jejich dovednostech. Za vítězství získáváte zkušenosti a odměny, díky nimž můžete ve hře postupovat. I přes některá omezení je Teamfight Manager přístupný a příjemný manažerský titul, který osloví širší publikum.

Klady
  • grafické provedení je příjemné a v jasných a veselých barvách
  • možnost nahrát vlastní fotografii
  • kombinuje prvky správy s pasivním sledováním
  • možnost přizpůsobit jména postav umožňuje vytvořit si vlastní skupinu
  • hratelné na Steam Decku
Zápory
  • grafický styl pixelartových videoher nemusí potěšit všechny hráče
  • omezená možnost přizpůsobení vzhledu postav
  • v průběhu zápasů nemáte přímý vliv na jejich výsledek
  • možnosti zasahovat do hry a vést tým jsou limitované
Platforma PC
  • Datum vydání 01.03.2021
  • 0.0

    Doporučujeme

    Michal Mráz

    Hraní her podlehl už jako malý kluk díky svým retro srdcovkám jako byl Doom, Quake, Wolf a Duke Nukem. Skoro žádný žánr mu není cizí, ale nejraději má RPG, FPS a TPS hry. Jeho seznam dohraných her je delší než účtenka nákupu za doby korony. Jakmile vyjde nějaká nová hra jeho gusta, ihned se po ní sápe.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.