Představte si, že jste herní vývojář, který touží svůj klenot a nejlepší výtvor rozšířit mezi další hráče s cílem nejen vydělat další velký obnos peněz, ale také ukázat své kvality a to, že i několik let starý kousek může stále slavit nové a nové úspěchy. Tento cíl pravděpodobně mělo vývojářské studio Naughty Dog, které se po Uncharted: Legacy of Thieves Collection rozhodlo spolu s Playstationem vydat na počítače také The Last of Us Part I. Jaké však bylo pro mnohé překvapení, když se z očekávané pecky, jež měla sklízet jednu chválu za druhou, vyklubal totální průšvih, který mnozí považují dokonce za nejhorší od dob Cyberpunku 2077. The Last of Us Part I je bezpochyby stále skvělou hrou, ovšem verze pro počítače je jasným důkazem, že i tu nejdokonalejší pecku dokážete lusknutím prstu úplně zprznit. Titul na počítačích nefunguje dobře, a co víc, po testování rozhodně nemáme ten pocit, že by se ledy měly v nejbližší době hnout, a už vůbec ne k lepšímu. Jak tedy The Last of Us Part I na počítačích dopadl, vám ukáže naše dnešní recenze, která se tentokrát asi v příliš pozitivním duchu neponese. Bez ohledu na to, jak moc se povedl konzolový remake.
Když se remake dostane z konzolí na počítače
Nejprve se ale společně podíváme na úplný začátek. Nebudu vám v dnešní recenzi asi moc specifikovat, o čem The Last of Us je. Počítám, že většina z vás již tuto hru dávno hrálo na Playstationu nebo jste měli možnost vidět její seriálovou adaptaci, která mimochodem pro mě osobně patří mezi ty nejlepší seriály, co jsem kdy viděl. Nyní už se ale pojďme věnovat samotné PC verzi. Ta je postavena na zmíněném remaku, tedy s vylepšeným vizuálním zpracováním, lepším rozhraním a valnou většinou funkcí, které obsahuje remake na konzoli Playstation 5. Součástí je také příběhové rozšíření Left Behind, a jelikož se jedná o hru od Playstationu, nezapomnělo se ani na českou lokalizaci v podobě titulků.Rozdílem oproti verzi pro Playstation 5 je samozřejmě obrovská várka možností nastavení, především toho grafického. The Last of Us Part I vám nabídne opravdu mnoho možností nastavení, od rozlišení textur až po různé vizuální efekty, či dokonce nastavení tzv. geometrie, která má na starosti především vykreslovanou vzdálenost, detaily postav a samotného prostředí. Díky tomu si dokážete skvěle přizpůsobit kvalitu hry podle výkonnosti vašeho hardwaru, aniž byste nějak razantně ovlivnili plynulost, byť o plynulosti se dnes ještě párkrát pobavíme, a to bohužel ne v moc pozitivním smyslu.
Chválíme také implementaci některých funkcí z verze pro Playstation 5. Mezi ně patří například podpora haptické odezvy, k čemuž je však potřeba ovladače DualSense. Dostalo se i na funkci tzv. přístupnosti, jež má za úkol zpřístupnit titul pro absolutní nováčky, kteří třeba tolik akčních adventur nehrají nebo se ve hraní nevyžívají vůbec. Můžete si například zapnout navigačního asistenta pro lepší orientaci ve světě, sníženou všímavost či přesnost vašich nepřátel, kterou zase oceníte především v boji, a nebo alternativní ovládání, v němž si můžete plně nastavit či změnit různé interakce k obrazu svému. Já jsem samozřejmě žádnou z těchto funkcí nevyužil a The Last of Us Part I hrál ve výchozím nastavení.
Zdroj: Playstation
Vizuální stránka je úchvatná a ovládání na klávesnici a myši funguje dobře
Co se vizuální stránky týče, ta patřila mezi silné stránky remaku, a jinak tomu není ani u její PC verze. The Last of Us Part I se může chlubit opravdu skvělým audiovizuálním zpracováním a nejednou se budete nad některými scenériemi pozastavovat. Například zničené město Salt Lake City vám mnohdy dokáže svým panoramatem opravdu vyrazit dech a je vidět, že i když první díl The Last of Us už je v podstatě deset let starý, za nový kabátek, které titulu studio Naughty Dog dodalo, by se nemusela stydět ani AAA hra vydaná v letošním roce. Kromě prostředí jsou výborně zpracované také různé animace a i postavy doznaly v remaku zásadních změn, které byly v plné kráse přeneseny také do PC verze. Dále se vyplatí zmínit i podpora různých exkluzivních funkcí, jako je NVIDIA DLSS Super Resolution nebo AMD FSR 2.2. Dále verze pro počítače obsahuje podporu širokoúhlých monitorů 21:9 a 32:9. Mezi další podporu samozřejmě patří i periferie, konkrétně klávesnice a myš, na nichž jsem celý příběh odehrál. Musím uznat, že hraní na klávesnici a myši bylo po celou dobu opravdu příjemné, skvěle optimalizované a nikdy jsem nesetkal s žádným velkým problémem, který by mi zážitek nějak zkazil. Možná jen přehrabování v inventáři a výběr zbraně by mohlo být o něco lépe zpracováno. Pokud si myslíte, že pro rolování mezi jednotlivými předměty postačí kolečko myši, jste na omylu. Vždy jsem musel výběr zvolit číslicemi 1–9, což bohužel nepůsobí moc prakticky, jelikož ve výběru není nikde přesně uvedeno, která číslice pod jakou věc patří.
Zdroj: Playstation
To by všechno bylo skvělé, kdyby…
Nyní už se dostáváme k tomu, na co asi všichni čekáte. Tím samozřejmě není nic jiného než celkové technické zpracování, které se podle uživatelských recenzí tváří, že je na špatné úrovni. Mohu potvrdit, že tomu skutečně tak je, a to i po několika drobných či masivních aktualizacích. Ta větší přišla ke konci minulého týdne a upřímně jsem očekával, že se některé věcí zlepší. Byl jsem nicméně zklamán a i po tolika opravných updatech mám pocit, že jsme se po technické stránce nikam neposunuli. Všechny problémy, které The Last of Us Part I na PC má, začaly již po prvním spuštění, když si hra začala načítat shadery. Mnoho hráčů si na různých fórech stěžovalo, že načítání se může protáhnout i na pár hodin, což je problém z hlediska času, do kdy můžete využít refundaci na Steamu. Možná také proto Steam nakonec přistoupil k tomu, že nespokojeným hráčům vracel peníze i po překročení oněch dvou hodin, kdy je možné titul vrátit. Já osobně jsem na vytvoření shaderů čekal něco přes hodinu a půl a tím mám na mysli jenom druhý pokus po aktualizaci ovladačů grafické karty. Bohužel nevím proč, ale před prvním spuštěním mě ovladače nějak nenapadlo aktualizovat na nejnovější verzi, čímž se celá tvorba shaderů samozřejmě anulovala. Ano, u her od Playstationu se shadery vytvářejí po každé aktualizaci ovladačů grafické karty, což většinou není problém, když to všechno funguje, jak má. První pokus trval něco přes dvě hodiny, ten druhý cca hodinu a půl, takže přibližně tři a půl hodiny čistého času jsem věnoval jenom načítání shaderů. Když už se všechno konečně úspěšně aktualizovalo, čekal mě druhý problém, a to zásadní propady snímkovací frekvence, které bohužel přetrvávají i po větší aktualizaci z minulého týdne. Ačkoliv jsem The Last of Us Part I hrál na sestavě s RTX 3060, Ryzenem 5 3600 a 16 GB RAM paměti, nedokázal jsem titul plynule hrát na nejvyšší detaily a mnoho prvků v grafickém nastavení jsem musel snižovat až na střední nastavení. I přes tento kompromis se mi však průměrná snímkovací frekvence pohybovala jen kolem 40 fps, což rozhodně není mnoho. Nad 40 snímků jsem se dostal jen párkrát a většinou byly hodnoty kolem 40 fps a níže, a to všechno při rozlišení 1080p. Jen dodejme, že RTX 3060 patří mezi doporučené karty, tudíž bych očekával, že na ní rozjedu The Last of Us Part I plynule na plné detaily.
Korunu tomu všemu nasadily občasné pády hry, které naštěstí nebyly v mém případě tolik intenzivní, jak jsem se na různých diskuzních fórech dočetl. Přesto jsem se jim úplně nevyhnul a mohu říci, že jak pády, tak i celá optimalizace mi dokázaly výsledný dojem ze hry zkazit. Toto se Naughty Dog a Playstationu opravdu nepovedlo, a i když jsem si už tak nějak zvyknul, že se občas u nějaké hry technická stránka úplně nepovede, v případě The Last of Us Part I to byl jeden z nejhorších zážitků za poslední roky a upřímně si nepamatuji, jakou hru jsem naposledy hrál v tak otřesném technickém stavu. Možná ten Cyberpunk 2077, i když musím uznat, že k němu jsem se dostal až o něco později, když už mnoho věci bylo opraveno. Sečteno podtrženo jsem z PC verze The Last of Us Part I opravdu zklamaný a jde vidět, že i když máte deset let starou hru, která dokáže slavit jeden úspěch za druhým, nemusí to nutně znamenat, že bude úspěšná i po rozšíření na jiné platformy. Určitě si tímto Naughty Dog neudělalo dobrou reklamu a budu jen doufat, že jestli se jim podaří technickou stránku dát nějak do kopy a vyladit titul k nějaké alespoň obstojné kvalitě, vydání druhého dílu bude o něco lépe zvládnutelné.
Zdroj: Playstation
Několik měsíců jsem se těšil, jak si konečně i já, který nevlastní a nikdy nevlastnil žádnou konzoli Playstation, konečně zahraju jeden z nejlepších herních klenotů, které kdy tato konzole spatřila. Místo nadšení, které jsem tak nějak očekával, ale přišlo velké zklamání a hodně studená, ne-li přímo ledová sprcha. The Last of Us Part I je ve verzi pro počítače celkově zklamáním, a i když příběh a hratelnost působí dobře, všechny pozitivní věci rychle smaže příšerná technická stránka, která zapříčiní, že si dobrodružství Joela Millera a Ellie Williams příliš neužijete, alespoň ne v současném stavu. Za nás, za Gaming Professors, uděluji PC verzi pouhých pět bodů z deseti.