Dead Space je hororová série z roku 2008, která si dokázala získat srdce mnoha hráčů. Všichni si určitě pamatujeme úžasnou atmosféru, děsivé zvuky, chodby, do kterých jsme rozhodně nechtěli vstoupit, a trochu brutality, která vše doplňovala. Všeobecná obliba této akční zábavy vzrostla natolik, že se společnost EA rozhodla vydat tři hlavní hry, dvě vedlejší a jednu mobilní a k tomu dva filmy pro fanoušky anime.
Poslední díl (Dead Space 3) vyšel v roce 2013 a kvůli němu jsme se dalšího dílu nedočkali. Oblíbenou hororovou atmosféru nahradila čistá akce, respektive se ze hry stala obyčejná střílečka. Jediné, co titul trochu zachraňovalo, byla možnost kooperace pro dva hráče, jenže to nestačilo. Odklon od hororové série znamenal, že fanoušci neměli o Dead Space takový zájem, což se projevilo na poměrně nízkých prodejích, a proto se EA rozhodlo sérii ještě téhož roku nadobro ukončit.
Zdroj: @deadspace
Troufám si říct, že nikdo nepředpokládal, že se série Dead Space vrátí, i když jsme si to všichni přáli. Po dlouhých osmi letech jsme se ale dočkali a bylo nám řečeno, že se pracuje na remaku první hry. Naše nadšení však trochu opadlo, když jsme zjistili, že na něm pracuje EA… všichni víme, jak tato společnost ničí dobré tituly.
Remake Dead Space si zachovává základy
Netajím se tím, že k Electronic Arts nemám vřelý vztah, proto když se objevila informace, že na remaku Dead Space pracuje EA Motive, byl jsem dost nejistý a jejich slova mě zpočátku příliš neuklidnila. Společnost se vždy nechala slyšet, že remake Dead Space bude v souladu s remakem Resident Evil 2 od Capcomu, zejména v tom, že základy hry zůstanou nezměněny.
Zdroj: @deadspace
Ačkoliv jsme viděli několik ukázek na YouTube a Twitchi, stále panuje určitá nejistota. Co mě však docela uklidňuje, je skutečnost, že vývojáři učinili neobvyklý krok a obrátili se na nejzarytější fanoušky série, aby se stali jejich poradci: tak byla vytvořena speciální rada. Podle vývojářů se scházela přibližně každých šest týdnů, což jim umožnilo mít dokonalý přehled o tom, co dělají. Zároveň měli s touto radou probrat všechny nové prvky, které budou do hry implementovány, a my si o některých z nich právě teď povíme.
Isaac bude reagovat na okolí
Jednou z nejdůležitějších změn je určitě to, že Isaac Clarke (hlavní postava) bude mluvit. Kromě několika zavrčení a dalších neverbálních zvuků Isaac v první hře mlčí. Jeho hlas poprvé zazněl ve druhém díle, kde ho ztvárnil a namluvil Gunner Wright, který ho dabuje i v remaku. Tato změna však byla některými hráči přijata negativně. Svým způsobem chápu negativní postoj k tomuto rozhodnutí. Koneckonců Isaac Clarke není žádný neohrožený voják zvyklý zabíjet mimozemské nepřátele, je to jen obyčejný chlapík vyslaný na rutinní inženýrskou práci na USS Ishimura. Protože Isaac po celou dobu nepromluvil ani mu nebylo vidět do tváře – s výjimkou úvodní mise, kde je vidět z boku –, mnoho lidí se dokázalo vžít do jeho situace.
Isaac se bál pouze tehdy, když se bál sám hráč, místo aby svůj strach sděloval prostřednictvím svých vlastních reakcí. Těžko se to vysvětluje, ale jde mi o to, že když jste viděli temnou chodbu, ze které vycházely děsivé zvuky, nechtěli jste tam jít, a když na vás z boku skočil nekromorf, byli jste vyděšení a prostě jste utekli. Tento přístup byl ze své podstaty pohlcující, a možná právě proto mají někteří ke změně výhrady. Změna však může mít své výhody. Isaacova netradičnost mohla u některých hráčů snížit ponoření do děje původní hry. Občas dokonce působilo komicky, když postava nereagovala na děsivé události kolem sebe – nyní bude Isaac hlasově reagovat na to, co se kolem něj děje a co dělá.
Co je systémem A.L.I.V.E?
Během živého vysílání představila společnost EA Motive systém A.L.I.V.E., který vám poskytne nejlepší možný zážitek. Jak už jsem psal dříve, Isaac nereagoval na absolutně žádné podněty – bylo mu jedno, jestli někdo někoho před ním sežere nebo mu vypíchne oko, dokonce by mu bylo jedno, jestli mu někdo vezme lásku jeho života. Právě to má systém A.L.I.V.E. změnit. Je to nová mechanika, která ovlivňuje jeho chování na základě srdečního tepu, dýchání a zdravotního stavu. Srdeční tep a dýchání jsou zase ovlivněny věcmi, jako je sprint, strach a boj.
Zdroj: @deadspace
V praxi to znamená, že když je po boji, jeho dialogy a animace pohybu jsou o něco udýchanější a pomalejší. Každá tematická věta bude mít tři varianty – normální, unavenou a zraněnou. Doufejme, že tato funkce zabrání opakování hlášek, které často způsobují, že reaktivní dialogy spíše poškozují ponoření do příběhu, než aby ho posilovaly.
Celistvý zážitek a vedlejší úkoly?
Další zajímavou novinkou je, že ve hře nejsou žádné načítací obrazovky kromě obrazovky smrti. Hlavní producent Philippe Ducharme uvedl, že Ishimura, na kterou útočí nekromorfové a na které se hráč musí pohybovat, je nyní plně propojena, díky čemuž si tajemnou loď můžete vychutnat bez přerušení. Nejlepší na tom však je, že jakmile projdete danou lokaci, budete se do ní moci libovolně vracet a vyzvednout si předměty, které jste tam zanechali.
Zatímco mnoho remaků se zaměřuje na technická vylepšení, remake Dead Space se soustředí také na změny v příběhu. Podle všeho má rozšiřovat děj původní hry o detaily a postavy, které byly později přidány do Dead Space 2, 3 a komiksu. Vývojáři také slíbili více vedlejších příběhových úkolů a větší role pro některé postavy. Podle slov kreativního ředitele Romana Campose-Orioly chtěli některým postavám vdechnout život. Jako příklad tehdy uvedli doktorku Crossovou, která se objevila pouze v audiozáznamech a nyní bychom ji měli vidět a možná pro ni případně plnit určité úkoly. Zároveň rozšiřovali pozadí některých postav, například Nicole: měli bychom se dozvědět, co se jí stalo během epidemie.
Větší důraz na brutalitu
Teď se konečně dostáváme k tomu, co by zaryté fanoušky určitě přivedlo k šílenství. Na začátku jsem totiž řekl, že Dead Space obsahuje mírnou brutalitu, která je na dnešní poměry opravdu mírná, ale chápu, že ve své době to bylo něco neuvěřitelného. Samotní vývojáři, kteří budou svou hrou konkurovat The Callisto Protocol, však přišli s novým systémem, který nazvali jednoduše „peeling“, a ten má míru brutality výrazně zvýšit. Aby mohli vývojáři využít výhod nového systému, museli kompletně přepracovat všechny postavy, nyní se skládající z vrstev masa, svalů, šlach, podkožního tuku, kůže a kostí, které se při poškození postupně odtrhávají. Díky této funkci nemuseli vývojáři přidávat k nekromorfům ukazatele zdraví, protože takto stačí prohlédnout jejich postavu, vystřelit na jejich nejvíce exponované místo a sledovat, jak kolem vás létají kusy jejich těl. Aby byla zachována co největší autenticita orgánů a remake Dead Space byl ještě brutálnější, pořídili si vývojáři různé fotografie z autonehod a jiných smrtících událostí.