Stát se součástí posádky tanku byl patrně někdy sen každého malého kluka. V dětských letech si však nikdo nedokázal uvědomit, co obnáší být členem tohoto sehraného týmu. Jedna chyba nebo špatné uvážení může ohrozit životy všech uvnitř tanku. V Gunner, HEAT, PC! si vychutnáte bitevní vřavu (nejen) z tanku se vší parádou!
První tank navrhl již Leonardo Da Vinci
Vůbec první koncept tanku vynalezl Leonardo Da Vinci již v roce 1487. Obrněné vozidlo, které tvořil kuželovitý kryt, mělo být vyrobeno ze dřeva a vyztužen kovovými pláty. Šikmé úhly měly odrážet nepřátelské střely. Pohon zajišťovaly velké kliky, které obsluhovali čtyři muži. Zároveň bylo vozidlo vybaveno soustavou lehkých kanonů rozmístěných po obvodu. Tento koncept je někdy obecně označován za prototyp moderních tanků.
Přesuneme se však do moderní doby. Je jisté, že s příchodem tanků na bitevní pole se vedení pozemního boje změnilo od základu. Dříve spíše zákopová válka se rázem posunula na jinou úroveň.
Za titulem Gunner, HEAT, PC! nebo zkráceně GHPC stojí Radian Simulations LLC, které je zároveň vydavatelem. Titul, jenž vám dá nahlédnout pod poklop tanků a jiných obrněných bojových vozidel, je v současné době ve fázi předběžného přístupu. Vývojáři prohlašují, že se má jednat o simulátor, který je stále poměrně přístupný a zábavný. Titul by měl být podobný bojovým simulátorům z konce 90. let a počátku roku 2000, samozřejmě s lepšími technologiemi a grafikou.
Nyní je ve hře několik tanků a bojových vozidel, kampaň a několik rychlých akcí. V budoucnu je plánována plnohodnotná kampaň, rychlé akce a samozřejmě i kooperativní multiplayer.
„Pokud tanky uspějí, následuje vítězství“ – Heinz Guderian
V aktuálním stádiu hry si můžete zatím zvolit mezi rychlou akcí a kampaní. Kampaň začíná bitvou u Fulda Gap v roce 1985 a můžete si vybrat, zda budete hrát za jednotky NATO, nebo za vojska Varšavské smlouvy.
Desetiletí budování válečných konfliktů a soupeření mezi Východem a Západem udělala ze světa ohnivou skříňku a bylo jen otázkou času, kdy ji zažehne jiskra třetí světové války. Bod Alfa, pozorovací stanoviště na vnitřní německé hranici poblíž Fuldy, je hlavním místním bodem začínající akce. To, co se zde stane, bude mít za následek, že si jedna strana zajistí důležitou oporu v dlouhé válce o duši Evropy.
Když si vyberete stranu, za kterou budete hrát, následuje rozkliknutí mapy a výběr mise. Tyto mise se dělí podle toho, jakou stranu si vyberete. Jsou zde mise za NATO, které zahrnují průzkum a obranu, nebo mise za vojska Varšavské smlouvy, které zahrnují obranu perimetru, útok na konvoj nepřátelských jednotek apod.
Z dobového hlediska se jedná o vojenskou techniku, která je charakteristická pro období, do něhož je tato kampaň zasazena.
Kampaň je zatím v rámci vývoje neúplná. Je tedy otázkou, zda se bude zaměřovat jen na rok 1985 a následující léta, nebo se technika bude soustředit i na léta po roku 2011 a další, případně zda se objeví i přímé historické bitvy.
V rámci studené války jsou přítomny tanky a vojenská vozidla typická pro tuto dobu. Nechybí proto tanky jako M60A3, T72A, T72M1, T55A1, M1 Abrams a podobně, součástí jsou také bojová vozidla s kulomety a lehkými zbraněmi. Je tedy více než patrné, že hra bude zahrnovat i kompletní pozemní vojska, včetně vojáků.
Tomu nasvědčuje již přítomnost ručního raketometu s podpěrou (nyní odborně označovaného jako rozebíratelný protitankový raketový komplex) obsluhovaného vojákem, který není nesmrtelný.
„Moji muži mohou jíst své opasky, ale moje tanky musí mít benzín“ – George S. Patton
Když si zvolíte rychlou akci, čeká na vás šest základních možností, které se dále dělí na několik dalších scénářů. Můžete si vybrat, zda budete hrát za vojska Varšavské smlouvy, nebo NATO. Je zde možnost si zvolit i noční scénář s tím, že v každém scénáři je vám nastíněna situace, informace o vašich jednotkách a také o nepříteli.
Do akce nikdy nejdete osamoceni – tedy kromě scénáře s volnou jízdou. Když jdete do boje s parťáky, které řídí poměrně dobrá AI, mezi jednotkami z vaší skupiny můžete přepínat. Orientace v terénu, ať už z pohledu velitele tanku, nebo střelce, a taktéž zpozorování nepřítele, jsou docela obtížné, a tak vaši spolubojovníci zpravidla zpozorují nepřítele daleko dříve než vy.
Jako střelec však dostáváte skrze interní tankovou vysílačku informace, kde se zhruba nepřítel nachází, o jaký druh nepřátelského vozidla se jedná a další podrobnosti. Tento prvek celkově prohlubuje atmosféru při hraní. Musím říct, že když jsem se v roli střelce snažil vyřadit nepřátelský tank, opravdu mi pomohlo hlášení, abych změnil cíl a vyřadil tank na desáté hodině, který na nás útočil a byl daleko větší riziko.
Ovládání je intuitivní, pohybujete se tedy klasickými WASD, míření kanonem (a dalšími zbraněmi) pak provádíte pohybem myší a držením pravého myšítka. Samostatný pohyb myší slouží pro velitele v rozhlížení.
Co však opravdu dokáže okořenit boj, je přepnutí do role střelce a zapnutí nočního nebo termálního vidění. Hra se během okamžiku stává opravdovým zážitkem.
Ovládání kanonu v roli střelce je taktéž velice příjemné, je nutné vhodně předsazovat a měnit i typ munice v rámci nepřítele, kterého chcete vyřadit.
Gunner, HEAT, PC! aneb všechno má svou cenu
Po stránce hratelnosti se titulu v tomto stádiu nedá prakticky nic vytknout. Nyní přichází řeč na grafické zpracování, které by se dalo rozdělit do dvou skupin. Tou první by bylo zpracování tanků a pozemní vojenské techniky.
Zpracování tanků a bojových vozidel je opravdu povedené. Můžete vidět různé sebemenší detaily, taktéž při zásahu a výbuchu je podání uvěřitelné a dle určitých prvků reálné. Po konci mise je pak možnost si prohlédnout, jakým způsobem byly tanky a různá vozidla zničeny. Je zde tedy něco, jako mají konkurenční hry, kde je přesně vidět zásah a jeho vliv na vozidlo i na osádku. Všechno velmi pěkně znázorněné.
Taktéž již zmíněná obsluha kanonu z pozice střelce nabízí řadu dobových prvků, včetně typů zaměřovačů. Když se díváte skrze dalekohled, můžete i vidět, jak se hýbou pásy na nepřátelském tanku.
Je zde i onen druhý prvek, který byl se dal charakterizovat jako zpracování prostředí. V první řadě je vidět spíše důraz na vojenskou techniku, což není na škodu. I přes tento fakt je totiž grafika stromů a lesů poměrně líbivá.
Budovy se však nedají zničit a kolikrát představuje problém i menší stromek, který vám váš několikatunový tank prostě zasekne. Ten mohou představovat takéloty kolem budov nebo někdy i kupky sena, i když ty povětšinou projdou jako celá textura skrze tank.
Opravdu však zamrzí, když jedete se svým M1 Abrams v plné rychlosti a v bojové linii s ostatními, abyste podnikli přímý útok, ale zastaví vás malý keřík. Naštěstí nedochází k poškození v rámci nechtěného taranování keře.
Ozvučení je na přijatelné úrovni – že v menu hry hraje příjemná hudba, ale jakmile jste v bitvě, vše se utiší a je opravdu slyšet hluk motorů, komunikace ve vysílačce či zvuk střel a výbuchů. Po zvukové stránce zde tedy není nic, co by se dalo vytknout. Dabéři se navíc snažili různé situace opravdu napodobit, a tak když vás ostřeluje nepřátelský tank, velitel na vás řve, abyste sundali tank na desáté hodině apod. Atmosféra parádní!
Předběžný přístup
Jak jsem již uvedl na začátku, titul je ve fázi předběžného přístupu, a proto se mohou některé prvky a charakteristiky ve finální verzi značně odlišovat.
Gunner, HEAT, PC! se může pochlubit velmi povedenými modely pozemní motorizované vojenské techniky, zejména tanků a bojových vozidel. Zároveň je ve hře povedeně zachycené modelování letu střely včetně samotné průbojnosti pancíře. Je zde také možnost vidět efekt zásahu a vliv na posádku. Po grafické stránce jsou tanky i bojová vozidla opravdu skvěle zpracovány a je radost si vychutnat bitevní vřavu. Jen musíte mít pochopení pro některé chyby, které se v této fázi hry nachází, a pro to, že vaše několikatunové monstrum zastaví malý keřík. Určitou škodou také je, že se nedají zničit budovy a prostředí, nicméně i přesto hra nabízí skvělý zážitek a vzhledem k ozvučení také povedenou atmosféru. Když slyšíte, že na vás z desáté hodiny střílí tank a velitel na vás řve, abyste ho rychle zaměřili a zničili, je to opravdu parádní pocit. GHPC má našlápnuto k tomu, stát se jedním z hodně povedených simulátorů, který milovníci tohoto žánru jednoznačně ocení.