Doba bájných vikingů byla jednoznačně krutá a brutální. Bojovníci z dalekého severu, před nimiž se třáslo strachy nejedno vojsko, které jim muselo čelit, představovali opravdové nebezpečí. Jejich zuřivé nájezdy za kořistí a otroky byly pro značnou část Evropy opravdovým utrpením. Z etnického hlediska se jednalo o severní větev Germánů. Určité klany pak byla označovány jako pozůstatky Kimbrů, Teutonů a Ambronů, kteří ve druhém století před naším letopočtem ohrožovali Římskou říši. Ancestors Legacy vás zavede do zlatého věku vikingů, ve kterém se zúčastníte všech klíčových bitev této doby.
Zdroj: igdb.com
Destructive Creations opět pod palbou kritiky
Za titulem Ancestors Legacy stojí Destructive Creations, studio z Polska, které na sebe již několikrát strhlo pozornost, a to zejména díky kontroverzním titulům. Prvním z těchto titulů byla base střílečka IS Defense, kde jste v roli velitele obojživelného vozidla zabíjeli teroristy z Islámského státu. Druhým dílem, za které bylo studio nejvíce kritizováno, byla hra Hatred, v níž jste hráli za šíleného psychopata, který zabíjí všechno a všechny kolem sebe. Za tuto brutalitu, kde jste mohli vrazit nůž do hlavy těhotné ženě, která prosila o život, se někteří lidé dívají na Destructive Creations skrze prsty. Já osobně je právě kvůli těmto výtvorům mám rád, nepotřebuji stále hrát za kladného hrdinu, co zachrání všechno a všechny.
O to větší bylo překvapení, že toto studio se chystá udělat historickou strategii ve stylu Company of Heroes. Ancestors Legacy vás zavede do dob vikingů a středověkých válečníků. Tímto počinem však čelili stejně jako Warhorse Studios kritice etnické nevyváženosti, a stejně jako Dan Vávra argumentoval historickými fakty, že v dobách hry Kingdom Come: Deliverance se na našem území nevyskytovala žádná rozmanitá etnika a jejich gangy, tak i Destructive Creations odmítli do své hry zařadit žoldnéřské jednotky etnického formátu „moderní doby“.
Tímto odmítnutím a popíráním „vyváženosti“ si polské studio, stejně jako tým Dana Vávry, vysloužilo značnou kritiku. Ovšem stejně jako Warhorse, i Destructive Creations ukázali, že mají páteř, a za svým dílem si stáli. Ono pomyslné umlčení kritiků v tomto aspektu přišlo až později, když vývojáři uvedli na trh všechna DLC. V těchto rozšířeních se podíváte na bojiště se slavným Saladinem na dobytí Jeruzaléma. Nechybí samozřejmě Němci, Anglosasové, Slované a jiné významné frakce, z nichž každá nabídne poměrně rozsáhlou kampaň, která je podložena historickými událostmi a zapsala se do lidských dějin.
Zdroj: igdb.com
Ancestors Legacy vás zavede do zlatého věku vikingů
Základní verze hry se skládá ze dvou scénářů pro každou civilizaci. Anglosaská kampaň vám představí Eduarda Vyznavače, Viléma Dobyvatele nebo hraběte z Huntingdonu. Samozřejmě že největší pozornost na sebe strhává kampaň za vikingy, která se odehrává v roce 793 a je rozdělena do dvou částí.
První část se odehrává během nájezdu na klášter Lindisfarne. Tato událost se velmi často považuje za počátek vikinské doby a tedy startu zlatého věku vikingů. Zároveň se jedná o jakýsi tutoriál, který vám představí základní mechanismy hry a ovládání jednotek. Vzhledem k tomu, že jednotky nabízejí mnoho možností útoků a bonusů, je to opravdu vhodné. Další kampaně se pak zpřístupní po dokončení tutoriálu a postupem ve hře.
Druhá ze zmíněných částí je věnována Rurikovi, varjažskému náčelníkovi, během tažení do Ladože.
Jednotlivé mise kampaní mají zpravidla dvojí charakter a skládají se z několika úkolů. Máte pevně přidělené jednotky a vaším úkolem je nejdříve prozkoumat území, zlikvidovat skupinky nepřátel nebo obsadit základní vesnici. Jsou zde i mise plížení s hlavními hrdiny či se skupinami vašich jednotek. Tento aspekt spíše odpovídá prvku série Commandos. Na rozdíl od Iron Harvest jsou zde tyto mise s ohledem na tok času rozhodně lépe koncipované a lépe zapadají do příběhu kampaně. Hra také poměrně dobře operuje s terénními prvky, jako je například vysoká tráva, kde lze vaše svěřence ukrýt. Kopce a hory mají zase z taktického pohledu značnou výhodu pro zde umístěné lukostřelce apod.
Dalším taktickým prvkem je střídání dne a noci, které znatelně změní dohled vašich jednotek. Samozřejmě nastává otázka, zda tato omezení platí i na AI. Ano, platí, v tomto ohledu se povedlo vývojářům zařídit, aby si AI nepomáhala a s tímto prvkem nepodváděla.
Sluší se zmínit, že jednotlivé kampaně jsou tvořeny několika misemi se střídajícími se úkoly a také určitá operace na základě historických událostí. Tyto události jsou však silně upravené pro hru samotnou. Jsou zde zakomponovány i určitě pověsti, příkladem může být legenda o Stamford Bridge a osamoceném berserkerovi, který udržel most proti značné přesile a zabil sám přes čtyřicet nepřátel (na tu dobu to bylo opravdu úctyhodné, tím spíše, že se bojovalo tváří v tvář na kontaktní vzdálenost), než sám padl, když byl probodnut oštěpem. Originální příběh pak byl v tomto duchu: „Vikinská stanoviště na západním břehu řeky Derwent bojovala v týlu, aby se zbytek armády mohl připravit. Během tohoto boje se legenda zmiňuje o jediném vikinském berserkerovi, který sám bránil Stamfordský most proti veškeré přesile, dokud ho zespodu rozpětí neprobodl dlouhý oštěp.“
Zdroj: igdb.com
Nemastné a neslané dílo
I když mají jednotky mnoho prvků, které se dají kombinovat (různá vylepšení zbraní a brnění, ale také obranný postoj a další libůstky), již od prvního pohledu je zde vidět určitá „prázdnota“. Je to pocit, jako když před vás někdo naservíruje na první pohled luxusní jídlo, ale po jeho ochutnání zjistíte, že je nemastné a neslané.
Jednotky se napříč národy i přes výše zmíněné moc neliší. V kampani se spíše jedná o boje s omezenými počty jednotek a nedají se očekávat velké bitvy, které by tuto hru povznesly na vyšší level.
Taktéž počet jednotek, které můžete současně mít, je velmi nízký. Jedná se tak o koncept Company of Heroes, v němž zabíráte vesnice, abyste získali přístup ke zdrojům a mohli si tak naverbovat o dvě jednotky (respektive oddíly) navíc. Samozřejmě je to část taktiky, ale ne každému je to po chuti.
Výstavba základny je na druhou stranu poměrně svěžím prvkem a jde o posun ze zaběhnutých kolejí. Každá vesnice je plně automatizovaná, stačí si z nabídky vybrat budovy, které chcete postavit, aniž byste přitom koukali na samotnou vísku. Všechny budovy a prvky ve vesnici se umisťují automaticky. Každá vesnice může mít maximálně tři strážní věže plus extra milice, které lze mobilizovat při napadení nepřítelem.
Zdroj: igdb.com
Krvavé peklo se vším všudy
Pokud dojde na boj, je zde klasický princip kámen, nůžky, papír, který je však díky hrdinům a speciálním jednotkám v podobě zmíněných berserkerů příjemný a poměrně zábavný. Navíc si můžete kameru dostatečně přiblížit a dívat se na krvavé běsnění hezky zblízka.
Po grafické stránce je opravdu na co se koukat a zde si vývojáři dali záležet. Nečekejte sice nějaké high-tech efekty, ale brutalitu a krev zde rozhodně najdete. Hra je zároveň dobře optimalizovaná, takže se vysokých detailů nemusíte bát ani se slabším strojem.
Titul má příjemné ozvučení a každý národ má úměrně svým charakteristikám i charakteristický hudební doprovod. Styl hudby by se dal přirovnat ke stylu ze seriálu Vikingové, případně Viking Ambient / Nordic Folk / Pagan Folk Music.
Zdroj: igdb.com
Ancestors Legacy je příjemná hra, která je zasazena do dob zlatého věku vikingů. Jedná se o RTS, které si bere mechaniky Company of Heroes a snaží se s nimi pracovat ve svůj prospěch, což se mu poměrně slušně daří. Krom určitých prvků a zasazení hry zde však není vyloženě ona originalita a v určitých aspektech budete mít pocit, že vám prostě něco chybí. To platí tím spíše, že v některých pasážích hrajete spíše příběhovou stealth strategii a jste po většinu času značně omezeni přidělenými jednotkami. Rozhodně se však nejedná o dílo, které by nestálo za to vyzkoušet, milovníky tohoto žánru her jistě potěší.