Války Mágů jsou rodinnou fantasy bojovou deskovou hrou s významným prvkem náhody a strategie. Navrhl ji Frédéric Guérard a ilustroval Sylvain Aublin, v češtině vychází pod vydavatelstvím Dino s původními právy u Blue Orange. Hra je určena pro dva až pět hráčů od deseti let s délkou jedné partie třicet minut. Stanete se zde temnými mágy, kteří budou verbovat různorodé příšery a přidělovat jim práci na svém hradu. Některé nestvůry budou získávat suroviny a prozkoumávat okolí, jiné zas budou pod vaším velením útočit na lidská království nebo další temné mágy, kteří s vámi budou soupeřit o titul nejbohatšího mága, který kdy žil.
Co vykoukne z krabice?
Rozbalovat novou deskovou hru a zkoumat obsah její krabice jsou vždycky takové malé Vánoce. Ve Válkách Mágů na vás vykoukne funkčně rozdělený a praktický vyndavací plastový zásobník, do kterého si vyloupete a dobře rozdělíte všechny žetony a karty. A že jich není málo. Máte tu pět desek hradu, které si každý hráč na začátku vybírá a které jsou pak jeho panstvím. Dalších 25 karet osad představuje lidské království, na něž lze při hře útočit a rabovat jeho bohatství. 76 karet nestvůr se skládá z goblinů, zlých a ultra zlých příšer, které verbujete. 50 žetonů tří různých truhel s poklady jsou pak ty, které vás budou zajímat asi nejvíce. Ten hráč, který získá deset truhel jako první, ukončuje hru. Následně tu ještě najdete 45 bonusových žetonů a 60 žetonů surovin. Žetony jsou kvalitní a vše je pěkně barevně vymalováno.
Přiřazování příšer – to je, oč tu běží
Přestože je zde poměrně dost komponentů, hra není nikterak složitá a bez problému ji zvládnou i děti. Na začátku si jen vše hezky připravíte. Rozložíte si podle počtu hráčů karty lidského království, vyložíte karty příšer, srovnáte zásobníky s žetony a vytvoříte hromádky s truhlami. Každý z hráčů také dostane přidělené své dvě první příšery – gobliny. Přidělování příšer je to, nad čím budete pravděpodobně ve hře nejvíce přemýšlet. Vaše deska hradu obsahuje šest řádků – každý pro konkrétní hod na kostce. Vpravo jsou atributy mečů představující sílu vaší armády, vlevo pak atributy surovin – jídla, map k pokladu či run. Každá příšera má své přidělené atributy a vy se musíte rozhodnout, jestli ji přiřadíte k surovinám, nebo naopak k armádě. Vždycky lze zvolit pouze jedno. Atributy ze všech naverbovaných příšer se postupně sčítají. Čím více máte mečů, tím silnější máte útok a můžete útočit na své protivníky nebo plenit lidská království a získávat za ně odměny. Na druhou stranu, za suroviny můžete kupovat nové příšery a za mapy k pokladu získávat truhlice. Budete se tedy snažit mít vše tak nějak vyrovnané, nebo se zaměříte více na útok, či spíše na suroviny? Největší strategická otázka této hry.
Nelíbí se ti padnuté číslo? Vynuť si re-roll!
Války Mágů se hrají na kola, která představují jednotlivé dny. Den se skládá celkem z šesti událostí, které se odehrávají v určeném pořadí. Na začátku se zvolí kapitán a ten hodí kostkou. Daná číslice pak označuje řádek se schopnostmi vyobrazený vedle vašeho hradu, který bude po zbytek dne pro všechny hráče platit. Padne-li na kostce dvojka, platí řádek číslo dvě. Aby to ale nebylo jen takto čistě o náhodě, máte možnost se přihlásit a použitím žetonu soudku můžete kapitána donutit hod opakovat a doufat, že tentokrát padne pro vás něco vhodnějšího. Tato fáze může být při hře více hráčů trochu zdlouhavější, než se všichni hráči postupně, a třeba opakovaně, osloví a čeká se, zda nebude někdo chtít házet znovu.
Dvě kuřecí stehýnka, runu a truhlu, prosím
Když už je dokonáno a poslední hod platí, všichni si zkontrolují daný aktivní řádek a každému jsou postupně ze zásoby dány počty jídla a run nasbíraných jejich příšerami. Následně se spočítají i symboly map a hráč/i s nejvyšším počtem dostává/ají truhlu. Budete se snažit mít všechny hody tak nějak vyrovnané, nebo se zaměříte na konkrétní řádky, které budete posilovat, a pak budete doufat ve šťastný hod?
PvE, nebo PvP, kterou cestu si zvolíš?
Nyní jsme se konečně dostali k útokům. Zaútočit můžete na lidské království nebo vaše spoluhráče. Každý hráč a každá karta království má uvedený počet štítů, jejichž počet musíte svými meči minimálně stejným počtem, aby útok byl úspěšný, vyvážit. Existují zde také magické štíty a meče, které přidávají další vrstvu obrany. Když chcete zaútočit na ostatní temné mágy, musíte mít kromě mečů i symbol zlodějské masky, abyste byli schopni jim ukradnout jakoukoliv truhlu. Pozor ale na malé hráče, kteří by to nemuseli nést dobře. Pokud je útok úspěšný, protivníkův hrad automaticky získává štít k dobru. Pokud ale štěstěna v hodu kostkou nebyla na vaší straně a nemáte téměř nic, nic se neděje. I na to Války Mágů myslí. V lidském království je vždy přítomna karta hospody s pouhým jedním mečem, pokaždé tedy získáte aspoň soudek určený k re-rollům.
Budu mít na ultra zlou příšeru?
Další je na řadě verbování. Za získané suroviny a runy si můžete naverbovat příšery, které váš hrad posílí. Vybíráte si vždy ze dvou zlých příšer, které stojí dva žetony jídla, anebo ze dvou ultra zlých příšer, které jsou o mnoho silnější, ale potřebujete na ně více jídla a runy. Některé příšery vám také přinesou různé bonusové žetony. Na konci kola se jen doplní karty království a změní se kapitán. Tento bod ovšem nenastává, pokud některý z hráčů získal deset truhel. V tom případě hra končí, všichni odhalí své truhly a spočítají body. Existují tři druhy truhel, každý s dvěma různými hodnotami, které vědí jen vlastníci. Může se tedy i stát, že hráč, který ukončil hru, vyhrát nemusí.
Války Mágů jsou ideální pro rodiny s dětmi nebo hráče, kteří mají rádi shromažďování zdrojů a dynamické budování s výrazným aspektem štěstí, které zachovává napětí. Mechaniky jsou dobře vyvážené a jsou dostatečně jednoduché, aby je pochopily i děti, ale zároveň rozmanité, aby udržely zájem i dospělých. Hratelnost je velmi povedená. Vžití se do role záporáků, kteří verbují zlé příšery, je poutavé.