Pohled na oblohu fascinoval lidstvo již od nepaměti – zářivé Slunce, zdroj života a v budoucnu i jeden ze spouštěčů zániku Země. Ještě větší údiv však nastal při pohledu na noční oblohu. Pohled na tajemný Měsíc a z některých míst naší planety i na spirální rameno naší galaxie, Mléčné dráhy, dokáže uchvátit také v dnešních dnech. Ve vesmírné strategii Solargene si pohled na hvězdy dostatečně užijete, protože budete řídit expanzi lidstva ve Sluneční soustavě.
Zdroj: igdb.com
Per aspera ad astra
Za titulem, ve kterém se vydáte na pouť Sluneční soustavou v rámci její kolonizace, stojí jednočlenné vývojářské studio, tedy konkrétně Alexander Semenov. Hra vyšla 31. ledna v předběžném přístupu a nabízí několik planet a měsíců, na nichž se můžete pokusit vybudovat základnu. Solargene je budovatelská strategie bez soubojů, jde zde tedy čistě o vybudování základny a zajištění přežití vaší kolonie.
Hned ze začátku si můžete zvolit, kam se vydáte rozšířit lidskou stopu. V aktuální fázi hry je možnost kolonizace Měsíce, Marsu, Jupitera a Saturnu. U každé z možností je také uvedena obtížnost s tím, že Měsíc je nejjednodušší, Mars je střední obtížnost, Jupiter těžká obtížnost a kolonizace Saturnu je už pro opravdové znalce systémů a mechanik hry. Kolem planet a měsíců můžete také nejdříve založit orbitální stanici, což je rozhodně složitější než stavění samotné stanice na povrchu planety (či měsíce).
Ve finální verzi bude hra obsahovat kompletně všechny planety a měsíce Sluneční soustavy, konkrétně se tedy podíváte na unikátní a rozsáhlé krajiny Merkuru, Venuše, Měsíce, Marsu, Io, Europy, Ganymedu, Callisto, Encelada a Titanu. Tak jako ve skutečnosti, nebo alespoň podle informací, co jsou známy veřejnosti, také každý ze zmíněných vesmírných objektů nabízí různá ložiska nerostných surovin. Tyto suroviny jsou navíc nerovnoměrně rozmístěny.
Již ze začátku můžete vidět, že hra, myšleno celý její projekt, je opravdu megalomanská. V pokročilé fázi hry si můžete vybrat i z několika druhů materiálu pro vaše přechodové komory nebo buňky pro kolonisty. Ano, pokud se tedy do pokročilejší fáze výstavby dostanete.
Zdroj: igdb.com
Pokus a omyl, který dokáže odradit
Důkladný tutoriál vám bude jednoznačně chybět, tím spíše u titulu, jakým je Solargene. Tutoriál byl již několikrát přepracován a rozšířen, a i když se v něm dá ledacos najít, rozhodně z něj nevyčtete, jakým způsobem pořádně začít budovat nebo jak fungují různé mechanismy, které jsou důležité pro správný chod kolonie či základny.
Ve finále se tak dostanete do určité frustrace, a přestože se budete snažit najít odpovědi v textovém tutoriálu, skončíte u stylu „pokus a omyl“. Frustrace může být o to větší, protože uživatelské rozhraní, zkráceně UI (User Interface), není příliš přátelské. Zorientování se vám zabere opravdu něco času, jenže čas je vzácnost, která ve hře hraje velkou roli. To obzvláště platí, když jste závislí na solárních panelech a nemáte dostatečně nabité baterie.
Samotný koncept hry by se dal rozdělit na dva body. Tím prvním je stavění vesmírné stanice na orbitě kolem vámi vybraného vesmírného tělesa. Druhým je pak výstavba základny na povrchu vámi vybraného tělesa.
Když se na to podíváme postupně, začneme nejdříve vesmírnou stanicí. Vyberete si tedy planetu či měsíc, a následně zda chcete stavět vesmírnou stanici, nebo základnu na povrchu. Od toho se samozřejmě odvíjí i zásobování a způsob výstavby.
Počáteční fáze je malý vesmírný, řekněme, modul, který postupně rozšiřujete. Od malých přechodových komor se dostanete k modulům s ubikacemi, nebo dokonce se skleníky, kde můžete pěstovat potravu. Výstavba stanice je o poznání složitější než budování základny na povrchu planety, a to nejen v rámci prostoru, ale také pohybu vašich kolonistů a samozřejmě zdrojů příjmů.
Příjmy se dají získat několika způsoby. V první řadě si musíte zvolit, pod taktovkou které ze světových velmocí do vesmíru pocestujete, a také váš hlavní cíl. Cílem může být stabilizace orbitální stanice, výstavba základny na povrchu planety nebo třeba i těžba nerostných surovin.
Zdroj: igdb.com
Se Solargene se můžete vydat těžit na Mars
Když se vrátíme k oněm zmíněným bodům, je zde také budování základny na povrchu planety či měsíce. Nejenže je tento prvek nyní rozhodně obsáhlejší, ale i v rámci uživatelského rozhraní a manipulace s kamerou znatelně jednodušší.
Opět si na začátku zvolíte, kam se chcete podívat a kdo vám bude projekt financovat, tedy jakou vládu a jaké cíle zvolíte. Následně je na vás vybrat vhodné místo pro přistání raketoplánu. To nejprve vyberete spíše obecně a hodně zeširoka – důležité je, abyste vybrali místo, kam svítí co nejdéle Slunce, kvůli zdroji energie. Následně konkrétně vybíráte místo pro přistání. O pár okamžiků později jste již svědky přistání zásobovacího raketoplánu, který s sebou veze základní materiál a prvotní kolonisty.
Nyní je to už jen a pouze na vás a na tom, jak se dokážete poprat s uživatelským rozhraním a ekonomikou.
Stejně jako při budování orbitální stanice, i zde začínáte postupně. Hra naštěstí nabízí poměrně jednoduchý a určitým způsobem také výkonný stavební systém, v němž se vám od malých a základních budov zpřístupňují další možné stavby, jejich variace a možnosti materiálu.
Jakmile zajistíte solární panely a baterie, musíte zabezpečit svoje kolonisty, aby měli prostor, kde si psychicky odpočinout, najíst se a také se vyspat.
Nutno zmínit, že budov, vědeckých a těžebních zařízení je pestrá paleta, a to i včetně nábytku a dalšího vybavení – pokud se tedy dostanete do fáze, kdy je můžete umístit a kdy je vaši hrdinové začnou využívat. Opět totiž budete narážet na nedostatečný tutoriál a nepřehledné uživatelské rozhraní. Můžete se dostat i do takové fáze, kdy už máte postavené přechodné komory, ubikace, a dokonce i vybavení, ale nepřijdete na to, proč váš kolonista nemůže otevřít dveře, aby se dostal dovnitř a konečně si odpočinul.
Zdroj: igdb.com
Každý má svoje potřeby
Pokud se podíváte na vaše hrdiny, které si najmete, i tito lidé mají svoje potřeby a musíte se o ně starat. Každý z těchto kolonistů je profesionál, může se jednat o lékaře, vědce, těžaře, inženýra nebo i robotického kuchtíka, který bude vašim kolonistům vařit.
Vzhledem k tomu, že je v Solargene opravdu dost specifických budov, každá ze zmíněných profesí zde najde uplatnění. Do těžební stanice dáte specialistu na těžbu, vědce zase necháte zkoumat různé minerály apod. Materiál můžete prodávat zpět na Zemi a zároveň můžete kupovat vámi potřebné zásoby, než si je začnete pěstovat sami. To probíhá formou pravidelného zásobování pomocí raketoplánu, jenž bude přistávat na místo, které jste poprvé určili.
Princip zásobování funguje dobře, a dokonce i ekonomika a nakupování je povedené. Když potřebujete něco postavit, ale nemáte materiál, je možné na ikonce budovy stisknout nákupní vozík a požadovaný materiál se vám ihned přidá do nákupů pro další zásobování. Na vás pak už je pouze tento krok potvrdit nebo k závozu ještě něco přidat.
Každá planeta a měsíc jsou originální a znázorňují to, co bychom na nich podle dostupných informací mohli očekávat. V rámci místa, kde se rozhodnete založit kolonii, se budete muset vypořádat s radiací, vysokými či nízkými teplotami, bouřemi, silným větrem apod. Jsou i místa, která musíte nejdříve zpevnit konstrukcí nebo jinak upravit, abyste na nich mohli vůbec začít budovat.
V rámci toho funguje také strom výzkumu, kde můžete zkoumat nové technologie, které vám značně pomohou při kolonizaci Sluneční soustavy. Najdete zde například genetické inženýrství, lepší těžbu nerostů, důkladnější zavlažování rostlin apod.
Zdroj: igdb.com
Krásy sluneční soustavy, které pohladí
Solargene nabízí poutavý pohled do vesmíru, konkrétně do Sluneční soustavy. Grafika jednotlivých planet a měsíců je opravdu povedená, ani zpracování budov, postav nebo modulů se nedá nic vytknout. V některých situacích zůstanete doslova s otevřenou pusou údivem. Když se například rozhodnete vybudovat orbitální stanici kolem Měsíce a nastavíte pohled na Zemi, ve správné chvíli se vám naskytne pohled, kdy si opravdu řeknete, že chcete letět do vesmíru naživo.
I když je však grafika opravdu povedená a v některých situacích vás dokáže pohladit, je zde také několik temných zákoutí, která vám dokáží vyčarovat spíše zamračení než úsměv. Nejedná se přímo o špatnou grafiku, spíše o práci s kamerou a opět to proklaté uživatelské rozhraní. Nezřídka se vám stane, že jste něco nevhodně postavili nebo potřebujete udělat určité úpravy.
Je zde možnost daný prvek, tedy například stěnu, nábytek, schodiště nebo cokoli jiného, odstranit. To je rozhodně fajn, nicméně se vám v rámci poměrně složité manipulace s kamerou a také určitého překrývání pater stane, že místo jedné stěny nebo podlaží odstraníte celý hlavní modul. Případně můžete chtít odstranit schodiště a odstraníte celý modul. Tohle dokáže opravdu zamrzet, zejména když vám to celou stavbu tak naruší, že v rámci překrývání pater nejste schopni tyto škody napravit.
Hrou vás doprovází příjemná klidná hudba, která dokáže spolu s grafikou vytvořit skvělou atmosféru.
Hra je momentálně ve fázi předběžného přístupu, a proto se některé prvky a mechanismy mohou v rámci aktualizací a finální verze značně lišit.
Solargene je bezesporu velmi ambiciózní a zajímavý projekt. Jedná se o kombinaci vesmírné budovatelské strategie, v níž stavíte orbitální stanice nebo základny na povrchu vesmírných těles a zároveň se musíte starat o potřeby vašich kolonistů. Titulu však schází důkladný tutoriál, protože ve hře je opravdu mnoho prvků a budov, které lze stavět či používat, a z toho, co je popsáno, se moc nedozvíte. Co titul dále táhne dolů, je UI, tedy uživatelské rozhraní, které je v některých situacích prostě nepřehledné a rozhodně není přátelské. Ve hře je toho mnoho, ale tím spíše by to chtělo tohle poladit, aby se mohlo jednat o titul, který nebude hráče uvádět do zbytečného stresu. V rámci předběžného přístupu však má hra rozhodně co nabídnout, a pokud patříte mezi fanoušky budovatelských strategií, kde krom budování musíte zajistit i potřeby svých kolonistů, a máte zároveň trpělivost, rozhodně vás zabaví na několik desítek hodin.