Tahové strategie patřily už od počátku herních věků k velké oblibě napříč všemi hráčskými generacemi. Do této rodiny patří i hra 1971 Project Helios od španělského studia Reco Technology.
Permanentní zima a mráz
Děj hry 1971 Project Helios vás zavede do roku 1971, kdy je po ničivém kataklyzmatu země pokryta permanentní zimou. Úroveň celosvětové populace je velmi nízká a spoléhá na Fulgor, což je nový energetický zdroj. Poslední nadějí je však Project Helios, který vyvinula doktorka Margareta Blytheová. Project Helios je navržen tak, aby zotavil planetu Zemi a vrátil na ni život.
Margareth Blythe ale byla unesena a na její záchranu se vydaly dvě skupiny záchranných týmů, každý z jiné aliance a s různými motivy. Ten, kdo zachrání doktorku Blythe, bude moci rozhodnout o osudu celého světa.
Koridory a úkoly
Hratelnost v 1971 Project Helios by se dala rozdělit do dvou částí – pohybové a následné bojové. Každá mise většinou začíná tak, že s vaší skupinou dorazíte na patřičnou mapu,.Tam se pohybujete ovládáním velitele skupiny a zbytek čety jde za vámi.
Zde se již vyskytují první nedodělky hry, například samotné ovládání. Po mapě se pohybujete klasickými klávesy WASD nebo klikáním myší, k otáčení kamery pak slouží klávesy Q a E. Bohužel to nefunguje tak dobře, jak se může na první pohled zdát, a velmi často budete narážet do různých překážet nebo stěn. Odezva kláves je velmi chabá, a tak se po čase dostanete do fáze, kdy budete klikat myší a otáčet kameru do 4 stran pomocí Q a E. Protože jinak budete stále narážet do okolních předmětů.
Každá úroveň spočívá v plnění zadaných úkolů, které se většinou skládají z „klasických“ zadání jako: najdi, přines, zapni, vezmi. V průběhu plnění úkolů můžete volně prozkoumávat aktuální lokaci, kde můžete najít vylepšení pro vaše postavy nebo Fulgor. Tento energetický zdroj je kromě příběhového zasazení také užitečný v průběhu boje k uzdravení vašich jednotek nebo k dalšímu pohybu. Lokace se mohou na první pohled zdát otevřené a rozsáhlé, ale bohužel se jedná o pouhé koridory, ve kterých se můžete volně pohybovat, které jsou zasazené do mapy.
Hlavně se dobře rozmístit
Druhou ze zmíněných částí hratelnosti je boj. Probíhá klasickou formou tahových strategií poslední doby. Procházíte koridorem a před vámi je úsek, ve kterém jsou nepřátelé. Tomuto úseku se nemůžete vyhnout, tedy začíná boj na šachovnicovém poli.
Na rozdíl od Black Legend, kde si můžete na začátku souboje jednotky rozmístit, se vám zde rozmístí automaticky. Většinou se snaží krýt za různými kameny, stěnami, bednami a podobnými překážkami. Bohužel ne vždy je to inteligentní a situaci adekvátní rozmístění. Ihned po startu bitvy automaticky začínáte, je jedno zda stojíte proti obyčejným vojákům nebo oficírům. Zde opět musím vyzdvihnout již zmíněný Black Legend, kde hrálo roli, jakou úroveň nebo obratnost má daná jednotka.
Samotný boj pak probíhá klasickým vybráním jednotky a zadáním útoku nebo pohybu. Na to vše máte 2 akční body (AP). Každá schopnost je spotřebovává podle síly a účinnosti. Příjemným zpestřením tohoto stylu je účinek zimy na vaše jednotky. Pokud se boj odehrává venku, působí na ně zima a ubírá jim zdraví. K jeho obnově můžete použít již zmíněný Fulgor. Když však vaše jednotka v průběhu boje zahyne, je konec a vy můžete začít celý souboj znova. Naštěstí je ve hře automatické ukládání pozic před soubojem nebo v klíčových fázích hry.
Na každou práci se hodí specialista
Jednotky jsou v 1971 Project Helios celkem různorodé. Nachází se zde jednotky na větší vzdálenost, tedy vybavené puškou, na střední, které jsou vybavené brokovnicí či granáty, nebo i na blízko, které jsou vybaveny kladivy a podobnými zbraněmi. Je zde však i pár speciálních postav, jako třeba Ame, která má jako standartní útok poslání svého bílého pejska Ricotty. Všechny postavy mají stromy dovedností, které jsou přístupné až od páté úrovně. Zde si pak můžete vybrat, které útoky budou vaše postavy moci v průběhu bojů použít, nebo můžete vylepšit stávající dovednosti.
Zdroj: igdb.com
Sníh beze stop
Po grafické stránce se nejedná bohužel o nic výjimečného. Grafika sice neurazí, ale chybí hlubší detail. Ve hře navíc není nastavení kláves nebo změny rozlišení, případně detailů.
Zvuková stránka hry je také velice průměrná. Ve hře není dabing, a tak veškeré rozhovory probíhají pouze pomocí textů. Ozvučení hry znázorňuje zvuky zbraní a okolí. Soundtrack je v určitých fázích spíše nudný, krom pár živějších situací se opět nejedná o nic, nad čím by stálo za to se pozastavit.
1971 Project Helios je průměrná tahová strategie, která měla zajímavý potenciál, a to zejména díky ději zasazenému do „věčné zimy“. Nicméně technické a grafické zpracování i hratelnost dělají ze hry opravdu lehký průměr, který nezachrání ani 3 rozdílné konce. K celkovému průměrnému pocitu přispívá i fakt, že díky mizivému zájmu o hru ze strany komunity nefungují Steam achievementy. Respektive podle koeficientu Steamu se vám splněné achievementy nezapočítají do celkového počtu a procenta úspěrnosti. I když jsem se na 1971 Project Helios hodně těšil, musím bohužel přiznat, že na herní scéně se najdou daleko lepší tahové strategie, které vám toho za stejnou cenu nabídnou mnohem více.“